pageviews

zondag 5 juli 2015

Van Dokkumernieuwezijlen naar Norderney

Vanochtend na het ontbijt eerst maar even naar de Havenmeester want de Mercedes moest verplaatst worden in de loods.
Wanneer ik kijk of ze om halfacht al bezig zijn kom ik tot de ontdekking dat er nog geen sterveling aanwezig is noch buiten noch in de loods.
Ik ga eerst nog maar even terug naar de boot en dan kijk ik om halfnegen wel weer.
Onderweg naar de boot kom ik Aafke tegen en samen lopen we terug naar de loods het is nu kwart over acht en ja hoor er is leven in de brouwerij ze zijn er allebei Rob en Jarich en we komen nu ook te weten waarom ze pas om 8 uur beginnen dat is voor de rust van het bootjesvolk want die willen niet zo vroeg worden wakker gemaakt door werkzaamheden zoals grasmaaien en wat er verder nog lawaai kan veroorzaken.
Ik loop met Rob de loods binnen om met hem te overleggen waar de auto moet komen te staan, en hij wil hem achter in de loods hebben maar dat duurt wel minimaal een half uur en dat duurt mij te lang en ik geef hem de sleutels van de Mercedes en zeg dat ze er maar mee moeten redden want wij willen graag weg.
Om halfnegen gooien we de lijnen die ons met de wal verbinden los, en varen de haven uit op weg naar Lauwersoog waar na een dik uur varen aankomen, we hebben mazzel want de lichten van de sluis staan op groen en er ligt ook al een jacht in.
Als we nog 200 m van de sluis af zijn gaan de lichten opeens op rood en gaan de deuren ook al sluiten, wel Verdorie zeg ik wat een hufters zijn die sluismeesters ze kijken zeker niet verder dan hun snufferd lang is, ondertussen heb ik Aafke gevraagd om mij de handmarifoon even te geven want dan kan ik ze oproepen om te vragen of ze vanacht wel goed hebben geslapen.
Net als ik ze op wil roepen worden ze wakker want één licht gaat weer op groen en het andere op groen en rood, ook gaan de deuren weer open.
We varen rustig de sluis binnen en gaan aan bakboord naast het andere jacht liggen een mooie wanderer 38 voet de naam kan ik niet ontdekken maar dat maakt niet uit.
De sluisdeuren zijn ondertussen ook weer dicht en de rinketten gaan open en met geweld spuit het water naar binnen we stijgen bijna 2 meter want het is nu net hoogwater.
Kwart voor tien varen we de sluis weer uit en gaan we op zoek naar het bunkerschip en dat ligt toevallig voor de kant bij het C.I.V. Ik vaar er naar toe en we leggen het schip op de middenbolder vast en langzaam in de vooruit en zowaar daar verschijnt de schipper ook al.
Ik vraag of we wat te drinken kunnen krijgen met een dieselsmaakje en dat is geen probleem en in no time hebben we onze 5 cans van 10 liter vol en ook nog eens honderd in de tank met elkaar afgetopt 200 liter goed voor 80 uur moteren of 500 mijl varen op de motor.
Om 10:00 gooien we alweer los en kunnen we dan eindelijk aan onze reis beginnen, waar we al zo lang naar hebben uitgekeken maar er kwam steeds een kink in de kabel maar nu is het dan toch zover gekomen.
Het weer is stralend en de wind zou wat meer moeten zijn, maar wanneer we eenmaal het Westgat uit zijn en dat zijn we al om 11:30 dan kan ons nieuwe grootzeil omhoog worden gedraaid en dat gaat me goed af met deze ruwe dikkere lijn van 14 mm i.p.v. de gladde van 12 mm, ook de handschoenen met antislip zorgen voor een betere controle over de lijn met het omhooghijsen.
Er staat 10 knopen wind en de wind komt BB achter binnen dus dat is prima helaas is de snelheid niet van dien aard dat we op deze manier op tijd Norderney kunnen halen en daarom start ik na enige tijd toch Johannes maar weer en lopen we met een gangetje van 5 knopen richting Oost.
Onderweg gaat de motor nog een paar keer weer bij en weer af en wanneer we nog vijf mijl van de verkenner Schluchter verwijderd zijn gaat het grootzeil naar beneden want wind is er praktisch niet meer.
We doen de laatste mijlen op de motor en als we de schluchter na enig zoeken hebben gevonden gaan we via een totaal andere route als op mijn verouderde kaart staat het vaarwater naar Norderney binnen en we maken vast om ongeveer kwart over zes in een box zonder achterpaal.
Aafke had onderweg al voor de warme hap gezorgd en we werken nadat we de huik over ons nieuwe zeil hebben gedaan ons toetje naar binnen.
We hadden graag naar het dorp gewild om een heerlijke ijsco bij de Italiaan te halen, maar dat was mij te ver lopen en om de fietsen van stal te halen en over de punt van de boot op de steiger te krijgen
daar had ik even geen animo voor.
We houden het bij ons toetje en een lekker bakje koffie, en nemen later wel een alcoholische versnapering op de goede en behouden vaart.
Voor nu een goede nacht toegewenst en oant moarn.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten