pageviews

woensdag 22 mei 2013

Dinsdag 21-05-2013 Schleimunde naar Marstal.

Vandaag verlaten we Duitsland om naar Marstal in Denemarken te zeilen, ja te zeilen !.
Na de Hafenmeister het bedrag van 17 euro te hebben betaald, gaan we losgooien en varen achteruit de haven uit.
Voor het gemak, want het regent, rollen we alleen de Genua uit en varen een koers van 60 graden, met de wind uit het westen gaat het prima en we zijn dan ook al snel op de helft van de reis in totaal is het 23 mijl en dus zo'n vier uurtje's varen, na een paar keer  een flinke bui regen te hebben gehad waarbij ik de radar heb bijgezet om de schepen rondom ons te kunnen zien, en dat zijn er met dit weer nog heel wat zo merk ik, en niet iedereen heeft een transponder voor AIS aan staan maar op de radar zie ik ze goed.
Als we er nog zo'n vijf mijl vanaf zijn geeft de GPS er de brui aan, het zal de antenne wel zijn denk ik, want vorig jaar had ik opeens ook geen signaal meer, maar de dag erop deed ie het weer, al heb ik toen later bij thuiskomst voor de zekerheid maar een nieuwe besteld.
Ik ga zoeken en gelukkig werkt mijn geheugen nog redelijk, en vind ik het blokje met de lange kabel eraan binnen no time en sluit hem gelijk aan en leg het blokje voor bij het raam van de sprayhood neer, het duurt even maar bij vier satelieten heb ik alweer een fix en weten we dus weer waar we zijn.
Even later zie ik door de motregen in de verte iets zwarts in de lucht hangen, maar heb geen idee wat het is even later zie ik ook vuurpijlen in de lucht hangen, het blijkt een helicopter te zijn, en als we dichterbij komen zie ik dat er een man aan een kabel naar beneden word gelaten, het is zo dicht bij het land dat dit niets anders kan zijn dan een oefening of een demonstratie anders hadden we wel iets gehoord op kanaal 16 van de marifoon, en daar hebben we niets van gehoord.
Het begint nu weer hard te regenen en omdat we al redelijk dicht bij de verkenner zijn verlaat ik mijn droge plek onder de sprayhood en ga achter het roer staan, en zo varen we achter een ander jacht aan naar de haveningang een mijl verderop.al snel vinden we er een en meren af in de regen en dat had ik mij anders voorgesteld.Even later komt er een meisje om het havengeld 21 euro maar liefst, maar wel stroom en internet gratis, en zo eindigd deze dag in de regen toch nog goed.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten