Maandag 27-05-2013
Uit de kooi, om 05:30 en na de gebruikelijke rituele handelingenvertrekken we om 06:30 uit de haven van Klintholm.
De witte kreeft, die tegenover ons ligt gaat ook weg, de schipper vraagd of wij naar st Petersburg gaan en als wij dat beamen, wenst hij ons een goede vaart toe, en wij hem ook uiteraard.
Vijf minuten later zijn we de haven uit,, we moeten eerst een eindje uit de kust, want er staan netten aan lange palen in zee, en daar wil ik liever niet mee in contact komen.
Na tien minuten kunnen we East voor gaan liggen en een halfuur later zetten we koers naar Ystad, nog 51 mijl te gaan. De laptop had vanmorgen ook weer kuren en ik kreeg hem niet aan de praat, dus daar ga ik nu iets aan doen het is nu ondertussen kwart over acht en nog 45,7 mijl te gaan, er is nog steeds te weinig wind om te zeilen en wat er aan wind is komt recht van voren.
Volgens windfinder zou hij gaan krimpen en N worden maar hij blijft gewoon N - E wat er wel staat is een stevige deining uit het Oosten, dat is nog van gisteren en we kunnen dan ook niet sneller dan zo'n 5,5 knoop varen dus doen we er op de motor ongeveer tien uur over.
Het is nu 10:42 en de verheid is nu 34,6 mijl, het is koud buiten maar 12 graden en dat is veel te koud voor de tijd van het jaar.
Hopenlijk is het in Zweden wat warmer, want Aafke zit nu buiten in de zon te lezen, met haar jas , en handschoenen aan, ook heeft ze thermokleding en van alles en nog wat over elkaar heen aan getrokken, en als ze zich vanavond uitkleed ligt er denk ik meer op de bank dan op bed.
Het is nu ondertussen 11:30 en het is nog 29,4 mijl te gaan, de wind is nog steeds recht van voren, en het begint er naar uit te zien dat we alles moeten moteren.
We hebben net even een bakje gedaan, en het word buiten nu ook een beetje warmer 15 graden is het nu onder de sprayhood, ik houd de thermometer maar niet in de wind, want ik denk dat ie dan niet hoger komt dan een graad of acht.
De Duitser met de Olanja || vaart al uren achter ons aan, zij zullen ook wel naar Ystad gaan vermoed ik, het is dezefde boot die achter ons zat van Karrebaeksminde naar Klintholm.
De antenne van de GPS biept, en laat het bericht "poor coverage" zien ik zet hem uit en weer aan en even later is het weer 100 punten. Het is nu 12:00 uur en nog 27 mijl te gaan, de wind neemt wat af en staat nu op 14 knopen met onze snelheid van 5,5 knoop eraf is dat 8,5 knoop wind dus minder dan 3 Bft, ook heeft hij de neiging om wat te krimpen en als dat nog een beetje verder gaat dan valt het te proberen om te zeilen.
We zitten nu bij de shippinglane en het ene na het andere schip komt in beeld op de laptop die ik inmiddels weer online heb weten te krijgen. De Olanja|| heeft uit moeten wijken voor een schip, waar wij gelukkig net voor langs konden, maar nu krijgen we te maken met vier schepen van SB en ook nog een paar aan BB en de plaats waar wij zijn, en waar hun dan ook zijn ligt niet ver van elkaar af, maar met behulp van de AIS kan ik het goed beoordelen en hoeven wij, en ook niet een van de schepen hun koers te wijzigen.
Het is nu 14:00 uur en nog 16,9 mijl en het word waarschijnlijk 18:00 uur als we bij de verkennerboei zijn en dan is het nog 2 mijl naar de haven.
Om 10 over drie is het nog maar 11 mijl naar de verkenner, we varen nu wat harder dan normaal want doordat de deining minder is geeft het toerental dat we eerder hadden teveel resonantie en dus heb ik hem 200 toeren meer gegeven en nu hoor je daar niets meer van.
Ik hoop dat er geen problemen met de schroefas zijn, want dat geeft een hoop drukte en stres, om van de financieële perikelen maar niet te spreken.
Een eindje verder en nog 7 mijl te gaan zie ik dat de Olanja|| onder zeil is, ik zeg tegen Aafke die binnen is om vlees dat ze net uit de vriezer heeft gehaald aan het snijden is (dat wil namelijk veel beter als het bevroren is ) dat de Olanja || onder zeil vaart, nou dan moeten wij ook zegt Aafke, ik zeg we wachten het even af want het kan ook zo weer gebeurt zijn met de wind.
Als dan de windmeter oploopt naar zo'n 14 knopen zeg ik Okee, we gaan het proberen voor de laatste 7 + 2 mijl. Eerst rollen we de Genua af en zet ik de keerkoppeling in neutraal, maar dat word drie keer niks 2.0 mijl haalt ie met dit windje, ik hijs het grootzeil er ook bij en waarachtig we lopen één keer zelfs 4,7 mijl, maar dan na vijf minuten is het definitief gebeurt, dus ruimen we de boel maar weer op, en de motor die ik al uit had gezet gaat weer aan. Dan horen we allebei een voor ons bekend geluid, de motor loopt op in toeren, dat betekent de diesel is op of de filters zitten vol met drek. Ik zet de motor op een lager toerental want we zijn nu nog maar een halve mijl van de haveningang af, maar mijn hoop vervliegt, want de motor stopt ermee, Pis, Pis denk ik in het Deens voor Shit, Shit.
Wat nu, ik geef Aafke opdracht om de Genua een stuk af te rollen en het schip weer richting zee te sturen, dan kan ik het probleem mischien snel oplossen door er een paar cans met diesel in te gooien, zo gezegt zo gedaan ik gooi er twee cans diesel in in totaal 20 liter, en ga dan naar beneden om de filters te ontluchten, ik draai de onluchting van het hoogste filter los en pomp een poosje en er komt weer diesel uit, gelukkig nu proberen of ie wil aanslaan maar na bijna een halve minuut gestart te hebben weigert de motor nog steeds, oorzaak verstopte filters vermoed ik nu. Dus dan maar de brandstoffilters vernieuwen, maar dan moet wel eerst de kraan van de tank dicht en die zit in het kastje onder de kaartentafel, die vol zit met van alles en nog wat.
Na de kraan te hebben dichtgedraait, haal ik het eerste filter eraf, als ik hem er af heb schrik ik jeminee wat een ongelooflijke troep zit daarin, geen wonder dat de motor dat niet meer luste.
Als ik het tweede filter eraf schroef zit daar bijna niks in, maar ik ga ook nog even naar het derde filter kijken die helemaal achter op de motor zit, en die alleen is te bereiken via de stuurboord achterhut met een af te nemen deksel en dan is het nog maar net met één hand los te maken.
Gelukkig is dat filter schoon, en schroef hem er gelijk weer onder, en maak de omgeving droog want zonder met diesel te morsen lukt niet, en dan doe ik het deksel er weer op.
Dan ga ik de filters vernieuwen, en dat is een klusje van niks, dan de boel ontluchten, maar ik kan wachten tot ik een ons weeg maar er komt geen diesel uit de ontluchtingschroef.
Oorzaak is dat ook de toevoerleiding verstopt zit, maar daar weet ik wel iets op, ik heb al eens eerder met dit bijltje gehakt en heb daar toen een plastic trekveer voor elektrische kabel voor gebruikt en dat werkte perfect. Dus ga ik die even pakken, maar hoe ik ook zoek ik kan hem niet vinden, dit komt hoofdzakelijk omdat mijn zoektocht word bemoeilijkt door onze twee fietsen die voor in de punt bovenop de vakken met al mijn onderdelen en gereedschappen, enfin dan probeer ik het wel met een stuk dikke elektrische kabel, en dat lukt ten dele, want helaas is ie aan één eind te kort, er komt nu wel wat diesel uit de leiding maar niet genoeg naar mijn oordeel.
Dus ga ik maar weer zoeken om de kabeltrekker, ik weet de fietsen wat omhoog te krijgen en zo kom ik nu op plaatsen waar ik eerst niet bij kon, ik haal bijna alles uit de bakken weg en ja hoor daar ligt het ding mooi opgerold tussel een aantal elektrische kabels.
Ik steek het ding in de leiding en kan, omdat het wel tien meter lang is gemakkelijk tot aan het kraantje komen, wat ik uiteraard heb open gezet, als ik de trekveer er weer uithaal loopt de dieselolie een stuk beter, ik sluit alles weer aan en begin weer met ontluchten, maar dat gaat nog steeds niet erg vlot, en ik denk dat de oorzaak hiervan is dat er nog niet genoeg diesel in de tank zit en ik doe nog twee cans in de tank, en nu loopt het wel goed uit de ontluchtingschroeven.
Als ik dan alle lucht eruit heb, ga ik proberen om de motor te starten, en na een 15 seconden gaat hij pruttelend aan de gang, en even later loopt ie weer als een naaimachine hé hé.
Ik ruim even de ergste boel op en ga dan Aafke helpen om weer op koers te zetten naar de haven, want ze is een paar keer heen en weer gevaren in de tijd dat ik met de motor bezig was.
Ze vond het maar niks want er stond bijna geen wind en overstag lukte bijna niet, terwijl er in de tijd dat we bezig waren er wel even vijf grote veerboten langs haar voeren.
Nu gaan we langzaam richting haven zodat we even tijd hebben om de boel weer op te ruimen, en schoon te maken allereerst zet ik alle ramen en deuren open om de penetrante geur van de dieselolie wat kwijt te raken, want door het verwisselen van de filters, het ontluchten, en het doorsteken van de toevoerleiding is er onvermijdelijk dieselolie onder en op het motorblok gekomen en na 10 uur op de motor te hebben gevaren was de motor gloeiend heet en kon de diesel mooi verdampen met als gevolg stank.
Al met al is het nu halfnegen geworden wanneer we de haven binnen lopen i.p.v. Halfzes drie uur later dan gepland.
De jachthaven heeft een hele metamorfose ondergaan, want lagen we vier jaar geleden nog aan in de grond gedrukte spoorrails met rioolbuizen er omheen, nu is het een moderne marina geworden met allemaal gloednieuwe drijvende steigers en stroompalen, reddingsmiddelen, bankje's, barbequeplekken etc, etc.
We vinden nog een lege plek aan een langssteiger vlak bij de ingang van de haven, zo kunnen we de fietsen wat gemakkelijker van boord halen dan via de punt van de boot.
Omdat het al zo laat is, en ze weer last heeft van haar knie zegt Aafke dat ze geen eten meer kookt, i.p.d krijgen we toastje's met tonijn uit blik te eten, en natuurlijk nemen we er een paar op de goede afloop.
Dan loop ik nog even naar het havenkantoor, nou ja even!, met het heen en teruglopen was ik een halfuur onderweg.
Als ik terug kom ruimen we de laatste rommel op en de voorpunt ruim ik morgen wel op want met het zoeken heb ik nogal wat overhoop gehaald.
Dan nemen we er nog eentje, en gaan we om half twaalf te kooi.
Verstuurd vanaf mijn iPad
Geen opmerkingen:
Een reactie posten