pageviews

dinsdag 21 mei 2013

Van Norderney naar Cuxhafen 17-05-2013

Om 10:30 vertrekken we uit Norderney, onze buren voeren om 09:00 uur al de haven uit, maar ik ga liever met opkomend tij door het Dovetief dat is het zeegat naar het Oosten toe.we zijn dan een uur na laagwater bij het ondiepste punt en hebben dan nog 1,20 meter onder de kiel en er staat praktisch geen wind, de richting is trouwens wel goed, maar het word waarschijnlijk de hele godgandse dag het oliezeil weer op.
Om 13:00 zijn we halverwege het eiland Langeoog en nog 23 mijl van de ingang van de Elbe af.
We lopen nu met een snelheid van 8,4 knopen over de grond dus dat schiet lekker op, maar als we bij de Jade en de Weser zijn gaat het zicht naar pakweg 25 meter en ga ik snel de radar aanzetten, en al snel zie ik de eerste schepen op het scherm, ook zie ik ze via A.I.S op het scherm varen.
We varen recht op twee loodsboten die liggen te wachten op schepen die beloodst moeten worden, juist als ik denk om de koers te verleggen varen ze allebei weg, naar twee schepen die naar binnen moeten dus dat komt mooi uit.
Ik kan hierdoor wat meer opsturen zodat ik wat sneller voor de beide schepen langs kan, en dat lukt prima, zo zie je maar dat het met de juiste informatie je voordeel kan doen en toch veilig over kunt steken in de mist met behulp van de Radar en de A.I. S.
Ook zie ik de boeien nu op de radar want die zie je niet met A.I.S. Aafke zit buiten de boel in de gaten te houden en net als ik zeg je moet nu aan stuurboord ,2 groene boeien zien roept ze dat er /2groene boeien uit de mist te voorschijn komen.
Ook bij de oversteek van de Oostelijke vaargeul vaar ik mooi bij de boeien langs, ik ben blij dat er Radar en A.I.S aan boord is.
Even later word ook het zicht beter en zowaar de Zon komt er ook nog even door.
De snelheid loopt nog steeds op en we schieten flink op en pas even voor Cuxhafen kan ik zien dat het minder word, ik speelde nog met de gedachte om door te gaan naar Brunsbüttel maar dat had niet gekund, en dan hadden we alsnog weer naar Cuxhafen gemoeten.
Om 19:40 liggen we vast in een box, er is hier feest, een regatta morgen naar Helgoland en na het eten zijn we op zoek gegaan naar de Hafenmeister, maar die was al naar huis en is er pas morgenochtend om 7:00 uur weer, maar dan zijn wij al op weg naar het kielerkanaal.






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten