pageviews

vrijdag 31 mei 2013

Spodsbjerg naar Karrebeaksminde


Vrijdag 24-05-2013 
Aafke is er kwart over 8 al af, ik pas 10 minuten later. onze buren van de Boreas varen net weg, wij gaan eerst even een broodje eten, en daarna nog even naar de winkel om brood te halen etc.
Als we terug zijn eten we de rest van ons ontbijt op, en daarna gooien we los wat weer geen enkel probleem geeft. We varen eerst door de shippinglane op de motor en halen ondertussen de huik van het zeil af, en als we bijna door het stelsel heen zijn ga ik alvast de val vast vastmaken, tenminste dat was de bedoeling maar omdat we gisteren de val gebruikt hebben om een vlaggelijn in het bakboordswant te maken, zit hij nu een aantal keren om de dirk heen ( kraanlijn ) dus moet ik eerst de lijn klaren. Als ik daarna het grootzeil aan het hijsen ben roept Aafke dat de val om de zaling is geraakt, en moet ik dus het halfgehesen zeil weer laten zakken zodat ik bij de val kan om hem achter de zaling weg te krijgen, na een paar keer zwiepen met de lijn komt hij weer aan de goede kant. Ik doe maar weer een poging om het zeil te hijsen, wat mij tot driekwart hoogte lukt, tot Aafke roept dat de smeerreep van het derde rif achter een van de opdoekelastieken is geraakt.Aafke sprint er zelf vlug even naar toe en wipt het ding los, en nu kan ik het zeil tot aan de top toe ophijsen. Hèhè was dat effe stresse, maar we lopen nu onderhand zo'n zes knopen bij een koers van 95 graden omdat we eerst wat noorderlijker moeten zien te komen zullen we een paar slagen moeten maken, de ons beloofde noordelijke wind blijft uit want het is nu noordoost, enfin je kunt niet alles hebben denk ik maar ik ben al lang blij dat er uberhaupt wind is en dat we kunnen zeilen.
Als ik later even binnen ben kijk ik of ik de Boreas ook zie via de A.I.S. zij zijn anderhalf uur eerder dan ons vertrokken maar ik zie ze nergens varen op het scherm, ze hebben hem uitgeschakelt zeker naar aanleiding van Aafke haar opmerking dat wij hun wel maar zij ons niet kunnen zien. Opeens zie ik ze, ze zijn bezig de shippinglane over te steken, ze zitten 4,6 mijl hoger als wij. Later blijkt dat ze hem alleen aan hadden tijdens het oversteken van de scheepvaartroute, want hun schip blijft op dezelfde plaats op het scherm staan waar ze de route uit zijn gegaan. Wij gaan vier keer overstag voor we de oost in kunnen gaan, het word dan 60 graden aan de wind, en pas een heel end verder halve wind. Het is nu ondertussen vijf uur en Stubbeköbing ligt nog 24 mijl verderop dat word dus nachtwerk of een andere haven uitzoeken.
Het word dus het laatste na instemming van Aafke, het word uiteindelijk Karrebeaksminde een kleine haven op 8,8 mijl noord. Om een uur of kwart voor zes ruimt de wind opeens onder invloed van de kust denk ik, en is het niet meer bezeild, dus rollen we de genua in, starten de motor, en even later laat ik het grootzeil zakken en doek ik het op. Het is nu nog Pi zie ik, op de plotter is het nog 3,14 mijl namelijk. Maar om kwart voor zeven liggen we in een box van 12 bij 4 m
á 190 kr oftewel 27 euro. Nu eerst een aankomstborrel Aafke licht een olifant de poot, en ik neem een blonde rakker. Dan heeft moeke om kwart over zeven het eten klaar, opbakte jirpels mei hwattels en ik nog wat sperzieboontje's, en een gehaktballetje. Na het eten even bekomen, en dan op zoek naar een brievenbus want er moeten wat kaarten verstuurd worden. Na een eindje gelopen te hebben treffen we een man met epauletten op zijn overhemd, het is de brugwachter, ik vraag hem waar we een brievenbus kunnen vinden en hij zegt 100 m verderop nou dat is mazzel hebben. Tijdens onze korte wandelingkrijg ik opeens kramp, mijn darmen moeten worden geleegd, en z.s.m want anders komt het niet goed, maar ja de boot is niet in zicht en achter een heg lijkt mij ook geen optie, dus lopen we zo snel mogelijk richting jachthaven, ik waggel eigenlijk min of meer mat samengeknepen billen achter Aafke aan, en we lopen ook nog eens verkeerd, maar gelukkig als de nood het hoogst is is de redding nabij. We komen uit op de havenpier en daar is waarachtig een openbaar toilet, ik doe een schietgebedje dat het zo zijn mag dat de deur niet op slot is, en dat word verhoort. Ik strompel naar binnen en strúp my de bokse fan e 'kont, in de haast merk ik dat ik niet op de bril zit maar op de porseleinen pot, enfin dan maar zo, maar als de meeste nood geledigd is kom ik een beetje overeind om de bril naar beneden te doen, en ga dan weer zitten  helaas ging met de bril ook het deksel mee naar beneden nou verdere toelichting is denk ik niet nodig, maar het rommelde en flitste wel even in het kleine hokje. Na al deze kommer en kwel heb ik de hele boel natuurlijk netje's schoongemaakt en ook mijzelf natuurlijk het viel allemaal wat mee, en het had veel erger geweest als ik de WC niet gevonden had. Ondertussen is het nu kwart voor tien en ik (shijt )er mee uit. Moarm mar wer fjierder.


Verstuurd vanaf mijn iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten