dinsdag 21 mei 2013

Vertrek uit Lauwersoog

Om 07:00 vertrekken we uit Lauwersoog tegelijk als we de haven uitvaren komen er twee jachten uit de sluis, het zijn de Juvel Jee en de Amazing Bleu.
Er staat helemaal geen wind en dus moteren we richting WG om 08:35 zijn we al bij de Greenpeace paal en om 09:00 varen we richting Oost.
We varen gelijk op met de Juvel Jee dat is het echtpaar dat we in Dokkum getroffen hebben en zij gaan ook de oostzee op met bestemming Stockholm en gaan dan de Botnische Golf in.
We lopen nu ongeveer tussen de 5,5 tot 6.0 mijl over de grond, en het beetje wind wat erstaat komt zoals we gewend zijn uit de richting waar wij naar toe moeten.
Volgens de weersvoorspellers gaat hij krimpen naar het noorden en mischien nog wel verder, we wachten het af.
Aafke heeft de stoel voor de kleine Ariane geintregeerd met de gasfles en daardoor hebben we wat meer ruimte in de kuip om te staan.
Om 10:00 uur zijn we bij de boeien van de Amerskerk, en we gaan nu wat lager varen i.v.m de in aanbouw zijnde windmolenparken hier voor de kust.
We zijn nu nog 4,5 mijl van de verkenner Westereems af en om 10:56 passeren we hem, en goed drie kwartier later passeren we de Riftgatboei.Het windmolenpark is nog op 5,5 mijl gelegen en we gaan er mooi onderlangs.
Onze snelheid is nu 7.0 knoop over de grond en we schieten mooi op zo, de wind neemt echter toe tot 12 knopen en ook neemt de golfhoogte toe hij zit nog steeds op kop en dat word er niet beter op, want we wilden eigenlijk in een keer door naar Cuxhafen maar dat word hem niet als het zo doorgaat.
Onze buren zijn het laatste uur wat meer richting kust gevaren, zij willen waarschijnlijk richting Norderney, en ook wij denken er over om dat maar te doen want dat is het enige eiland buiten Helgoland dan dat we aan kunnen lopen met onze diepgang van 2,2 meter.
Vanwege die diepgang ben ik een beetje huiverig voor het zeegat de schluchter, omdat we er in een eerdere reis al eens langs zijn gestuiterd, maar we hebben niet veel keus dus wagen we het maar.
We doen alvast de reddingsvesten maar aan want je weet maar mooit , maar het valt allemaal mee en de diepgang is beter dan die keer dat we hier langsgestuiterd zijn.
Om 17:15 meren we af met behulp van de bemanning van de Juvel Jee en maken daarna schoon schip en even later zitten we aan de aankmstborrel.
Tot nu toe is de reis goed verlopen, maar dat gebrom zijn we nu wel zat, hopenlijk gaat het morgen beter en kunnen de zeilen omhoog.