pageviews

dinsdag 14 mei 2013

Ut gjit oan!

Dinsdag 14 mei 2013. Ut sil heve.

Gisteravond na het bekijken van de weerberichten, hebben we besloten om vandaag te vertrekken vanuit Lauwersoog.
We waren om 0830 uit de kooi en na de was en ontbijtrituelen gaan we eerst nog even koffiedrinken bij een dochter van mijn oudste broer Jelle, ze woont vlakbij in Tzum dus we zijn er om 10:00 uur en gaan er om kwart voor twaalf weer weg.
Dan gaan we eerst even een yerriecan tweetaktbenzine halen voor de buitenboordmotor, en daarna ga ik nadat ik Aafke bij de boot heb afgezet Karel onze papagaai wegbrengen naar John en Marina ik neem dan ook de fiets mee want we laten de citroën bij hun staan en zo kan ik op de fiets weer terug naar de boot.
Karel vind het maar vreemd dat ik hem midden in de kamer op tafel zet, en hij wil mij dan ook geen poot of een kusje geven, het is net of dat hij het in de gaten heeft dat wij weg gaan.
Ik rij nog even bij de kapsalon langs om Marina te vertellen dat de papagaai en de auto bij hun staan en na nog eens afscheid van haar te hebben genomen ga ik terug naar de boot.
Na de fiets weer voor in de punt te hebben gezet, gooien we los want er ligt net een ander jacht voor de brug te wachten en dus proberen we mee door de brug te komen, en om 10 voor één s'middags gaan we er door, ook Dronrijp en Deinum gaat als een speer en we zijn ook in no time door Leeuwarden om drie uur varen we door de Eebrug en om 4 uur laat de brugwachter ons bij Birdaard door de eerste brug en maakt dan een gebaar wat ik opvat dat het gebeurt is en ja hoor de lichten gaan op dubbel rood.
We wachten eerst nog even want we weten niet zeker of hij ons nog door de tweede brug laat maar dat gebeurt niet en we meren dus maar aan voor de molen.
Aafke had ondertussen met haar broer Roelof gebeld en die komt nog even een bakje doen en dat kan nog net want om vijf uur varen ons al een paar motorjachten voorbij dus gaat Roelof weer van boord en wij gaan achter de andere bootje' s aan de brug door.
Er word stevig aan gevaren maar wij maken door onze diepgang nogal wat golfslag en daarom lopen ze wel wat op ons uit, toch lukt het ons om met hen door de EEbrug te gaan en Aafke gooit bij de volgende brug voor vijf euro aan kleingeld in het klompje, door het gewicht valt de brugwipper bijna voorover, maar kan de grap wel waarderen want hij roept ons na, dat hij nu mooi geld heeft voor de kerkcollecte a.s Zondag.
Het is ondertussen begonnen te motregenen en we besluiten om het na het passeren van de woudpoortbrug voor gezien te houden, en meren af aan de lange steiger voor diepstekende jachten, als ik net met de duitse spring (stroomkabel)bezig ben is de havenmeesteres er ook al en betaal ik inclusief stroom 11,70 euro en ook hebben we gratis internet wat wil een mens nog meer!.
Toen ik zoeven met de stroom bezig was kwam ik er achter dat mijn stroomhaspel de pensioegerechtigde leeftijd heeft bereikt en dus ga ik morgen een nieuwe halen.
Ondertussen heefr Aafke al patat in het crematotium gedaan en zo zitten we om zeven uur al aan de patat en even later aan de slavinken die we van gisteren hebben overgehouden, als toetje vla met meloen en dan is het alweer tijd voor het journaal van acht uur.
Dit was dus onze eerste dag van onze reis naar st Petersburg, en nu gaan we kijken wat Annoek er van bakt in het songfestival in Malmø.

Oant moarn.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten