pageviews

woensdag 15 mei 2013

Vandaag niet dan morgen maar

Als we woensdagmorgen om 08:30 ons warme hol verlaten en hebben ontbeten, gaan we eerst water bunkeren want de tanks zijn bijna leeg.
Als ik bezig ben, komen van de boot voor ons, een echtpaar van onze leeftijd de steiger aflopen omdat de waterslang die net lang genoeg is om onze verste tank te vullen over het pad hangt zeg ik tegen de vrouw "dat word touwtjespringen" maar ze zegt dat dat niet lukt want ze heeft bij het afstappen van de boot haar been verdraaid en heeft last van haar lies.
De man vraagt waar onze reis heen gaat, en ik zeg st Petersburg, waarop hij zegt met de tourzeilers ?
Ik zeg ja, inderdaad en zo raken we aan de praat, zij zijn ook al een aantal keren die kant op geweest maar nooit verder dan Helsinki, dit jaar gaan ze naar Stockholm en nog een eindje daarboven de Botnische golf in.
Enfin we praten nog een tijdje door, maar daardoor word het wel over elfen voor we richting dokkumernieuwezijlen gaan, maar de bruggen gaan achterelkaar zonder tijd te verspelen door en ook tussen twaalf en één uur ook de sluis kunnen we zo in.
We hadden eigenlijk nog even bij Rob aan willen gaan om de post op te halen, maar ja tussen twaalf en één is die naar huis om te eten, en zo varen we door want we willen nog wel even diesel tanken voor we weg gaan.
We zijn daardoor al om halftwee bij de Robbegatsluis en die kunnen we ook zo binnenvaren., en even later varen we de visserijhaven in op zoek naar de bunkerboot die we al snel localiseren hij ligt voor de kant bij het CIV dus dat komt mooi uit.
Elke keer is het weer uitleggen geblazen, want er zijn niet zoveel zeiljachten die een vergunning hebben om op rode diesel te varen en ook nu moet ik de schipper uitleggen dat wij een bunkerverklaring hebben, hij zegt dat hij even gaat bellen en roept ons toe dat we intussen maar aan moeten meren.
Even later, want het begint opeens hard te waaien en ook begint het wat te regenen lukt het Aafke na drie keer langsvaren om een lijn om één van zijn bolders te krijgen.
Als de schipper er weer aan komt zegt hij dat het in orde is, en ik zeg tegen hem dat we om en nabij de 100 liter diesel willen tanken, en dat hij voorzichtig moet zijn want anders komt er diesel in de haven terecht en dat willen we liever niet.
Hij doet het inderdaat heel rustig en er komt geen druppel in de haven terecht, het word echter geen 100 maar 140 liter wat er in gaat, en ik moet mijn gebruik per uur dus omhoog bijstellen van 2,5 naar 3,0 liter per uur.
Als we de papierwinkel weer hebben ingevult, bedanken we de beste man voor de service en gooien los en varen dan naar de nieuwe jachthaven waar we een plaatsje nemen aan de steiger  waar ook de gebroeders luden ligt, de oude reddingsboot van lauwersoog.
Zodra we vastliggen ga ik maar weer snel aan het klussen want onze tapkraan in de kombuis lekt en dat moet direct verholpen worden want anders hebben we straks de bilge vol water staan, gelukkig heb ik een poosje geleden bij de Aldi weer net z'on kraan gekocht voor slechts 19,99 euro en die ga ik nu monteren ik moet hiervoor wel weer het hele aanrechtkastje leeghalen voor ik bij de onderkant van de kraan kan komen, en zoals gewoonlijk kan ik er haast niet bij en ik kan ook nog eens niets zien dus het word weer een gevoelskwestie.
Gelukkig gaat alles zeer voorspoedig en de lucht word deze keer niet rood van mijn luide verwensingen, en zo ben ik na een uurtje klaar met het klusje.
Dan belt John dat er een pakje is gekomen van SVB uit Duitsland, het is de door mij vorige week bestelde c map kaart van hier tot aan st Petersburg.
Helaas kan hij hem niet brengen want hij moet naar zijn werk, maar mischien dat Marina het kan doen wanneer die om 18:00 uur thuis komt.
Eigenlijk hadden we vanavond nog weg gewild, maar doordat de kaart nu al is gekomen besluiten we om dan maar morgenvroeg te vertrekken.
Aafke heeft ondertussen het eten klaar en wanneer we dat naar binnen hebben gewerkt ga ik alvast het havengeld betalen bij de automaat, het kost hier 20 euro voor een nachtje slapen wat een redelijk bedrag is voor zo'n mooie haven.
Dan is het kwart over zes en bel ik Marina op, en leg haar uit wat er aan de hand is en of zij kans ziet om met onze auto die bij hun staat om ons het kaartje te brengen naar Lauwersoog.
Geen probleem zegt ze, ik geef nu eerst de kleine te eten en dan kom ik naar jullie toe, en zo is ze er tegen een uur of acht.
Dus nu zien we Ariane toch nog weer even, en dat vinden Opa en Oma na














Geen opmerkingen:

Een reactie posten