Het is nu halfnegen en we gaan eerst maar even de inwendige mens versterken met wat plakken brood en wat beschuitjes, en daarna controleer ik maar even het peil van de motorolie, want na twee dagen brommeren zou er misschien wel wat bij moeten, maar nee hoor het oliepeil is mij goed genoeg om te vertrekken.
Onze late buren van gisteravond vertrekken om negen uur richting Rostock en dat is nog een mooi eindje varen, en wij vertrekken om 10:04 uur richting Oostzee en we zien wel waar de wind ons vandaag brengt.
Dit is de oude sluis en daar liggen we tegenover aan de kade aan de stadskant.
Om halfelf hijsen we het grootzeil en even later rollen we ook de Genua af, maar onze koers om Kiel uit te varen is er weer ëén waarbij de wind precies weer van achteren binnenkomt, en dus draaien we de Genua maar weer in.
Pas vijf mijl verder kan hij er weer bij worden gezet, maar de wind is erg vlagerig en zit tussen 8 tot 16 knopen steeds, erg vervelend varen op deze manier maar ja zo gaat het meestal op zee, en in het leven, ups and downs.
Als we eenmaal zover zijn dat we de wind krijgen uit de Eckenfjorde dan loopt het een stuk beter, maar de vlagerigheid komt nog steeds terug, en we weten nog niet waar we naar toe zullen.
Uiteindelijk kiezen we voor het eiland ALS maar of dat nu Mommark of Fynshav word daar zijn we nog niet uit.
Onderweg krijgen we een mayday relay via de marifoon want er is een persoon te water geraakt en we hadden al een reddingsboot zien varen, dus word er verzocht om uit te kijken. Het mayday relay bericht word steeds weer herhaalt maar of de drenkeling gevonden is krijgen wij niet meer mee.
Eerst hadden we ook nog in ons hoofd om naar de rivier de Schlei te gaan en daar ergens voor anker te gaan maar helaas was dat niet bezeild en daarom word het dus DK. En mocht er in Mommark geen plekje meer voor ons zijn dan kunnen we altijd nog naar Fynshav dat 6 mijl verderop ligt en ook een wat grotere haven heeft
Ook komen we een paar oorlogsschepen tegen die hier aan het oefenen zijn, want er is hier een spergebied waar je niet mag varen en daar zijn vaak ook onderzeeërs bij betrokken ze varen met flinke snelheden heen en weer van wel 28 knopen laten we hopen dat er hier niet echt een zeeslag gaat komen.
Ongeveer halverwege kregen we last van deining uit het Oosten en wanneer we beneden de12 knopen wind hadden, raakten we daardoor de druk uit het grootzeil kwijt, met als gevolg dat de giek kuren kreeg, en een zwaai naar bakboord wilde maken om vervolgens weer met een klap terug te zwaaien tot de grootschoot hem weer tegenhield, zoiets moet niet te lang duren, want daar word je helemaal strontziek van op den duur, als je wat ruimer kan varen is het probleem ook opgelost maar dan komen we niet waar we naar toe willen.
Dus halen we het reef wat er nog inzat van Helgoland naar Brunsbüttel eruit, en dat helpt wel enigszins maar over is het helaas niet, omdat we nog maar 7,5 mijl verwijderd zijn van Mommark zeg ik tegen Aafke weet je wat, we starten de motor en doeken zo meteen het zeil op, dan hoeven we dat straks ook niet meer te doen, en zijn we ook gelijk van dat geklap van de giek af.
Als we bijna bij de haven zijn, gaat Aafke zich weer bezig houden met het stootgaren en lijnenwerk en bij het invaren van de haven zie ik al gelijk waar we tegen aan kunnen liggen met de boot, n.l. een groot zelfgebouwd Colin Archerachtig schip en die heeft een prima middenbolder, en dat is makkelijk aanleggen, eerst onze lijn van de middenbolder naar die van hem, dan de landvast strak varen, en houden en dan de voor en achter landvast aanbrengen.
Het enige is dan nog een spring vanaf onze achterbolder naar zijn middenbolder en we liggen zo vast als een huis.
Zo gezegd zo gedaan, met wat hulp van de eigenaar van het schip, en met onze stootkussens liggen we in no time vast, ruimen nog wat hier en daar op en dan is het weer zover. Aafke vraagt of ik een biertje wil, ik zeg nee ik wil graag een kop soep, ze kijkt me aan of ze het in Gieselau hoort donderen en ik zeg geintje!.
Even later zitten we al aan een blonde rakker en ook Aafke zit waarachtig ook aan het bier want haar wijn is op, dus morgen maar even struinen of er een Lidl winkel in de buurt is waar ze pakken met rode wijn hebben.
Een mooie dag vandaag maar de wind had beter gekund, nou ja er is altijd wel wat om over te zeuren, en dus zijn we blij met wat we wel hebben.
Dan gaat Aafke bezig met onze warme maaltijd, en in een poep en een zucht staat er al weer wat op tafel, ik had al gevraagd wat we zouden eten vandaag, maar ze zei dat is een verassing nou dat was het ook n.l. Lange in stukjes gesneden bonen met spekjes, en aardappelen en inplaats van vlees een gekookt ei erbij.
Heerlijk na zo’n dag op het water daarna nog een toetje van kwark met muesli en limonadesiroop, ik wou daarna nog wel even een tukje doen, maar de Deense muggen die zijn erg vervelend, en dat word dus niks. Aafke heeft er met onze elektronische vliegenklatscher wel veel geëlektrocuteerd maar ze blijven komen die krengen.
Het is nu alweer 22:00 uur tijd voor onze pilletjes en ook heb ik zojuist nog even een foto gemaakt want het gaat een beetje onstuimig worden morgen, en dat begint nu al met een aantrekkende wind, maar we liggen goed vast aan de “ijsbâr “zo heet het schip hiernaast dus, niets te vrezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten