pageviews

maandag 10 juli 2023

Eindelijk weer eens naar de Oostzee

 Na alle gezondheidsproblemen is het er dan toch nog weer van gekomen om een reis te maken naar de Oostzee en net als de meeste andere keren via de Duitse eilanden en het Noord Oost Zeekanaal zijn we maandagmorgen in alle vroegte via de sluis te Lauwersoog begonnen aan deze misschien wel laatste reis met onze oude en vertrouwde Marilena, waar we al zovele jaren met plezier mee gezeild hebben.
Om kart over zeven varen we de sluis uit met nog twee andere zeiljachten, eerst maar even kijken hoe het lijkt met de wind en de windrichting buiten, nou dat valt mee dus want er staat een lekker windje maar helaas is de richting dusdanig dat we om niet teveel tijd te verprutsen gaan motorzeilen tot we bij de laatste rode ton zijn. De wind is net iets te westelijk en we kunnen de Genua er niet bij zetten want dan gaat die steeds invallen als je iets te hoog of te laag stuurt en dus zeilen we maar alleen op het grootzeil en dat is de koers naar de riftgat verkennerston.
Ook de andere 5 zeiljachten varen op alleen grootzeil en hebben zo te zien dezelfde plannen als wij.
De wind is erg vlagerig en variéérd tussen de 5 en 15 knopen en dat geeft erg wisselende snelheden van 3.5 tot 6.6 knopen en dat is op alleen het grootzeil een te laag gemiddelde om door te stomen naar Norderney, want ik heb het niet zo hoog om daar door de schluchter naar binnen te zeilen het is dan wel HW maar ik ga dan liever door het Dovetief maar dan vaar je wel minimaal 2 uur om en dat is nou ook weer niet de bedoeling en dus besluit ik om maar via de westerems naar Borkum te zeilen.
De andere jachten die eerst een koers aanhielden om via het Huibertgat naar Borkum te gaan verleggen hun koers en gaan over de banken waar dus nu genoeg water staat toch richting Riftgat en zo scheiden hier onze wegen.
Wij doen het deze eerste dag maar even rustig aan, want Aafke heeft vannacht niet zo goed geslapen en gaapte om tien uur al dusdanig dat ze even een uiltje gaat knappen en laat alles aan mij over en dat vind ik niet erg voor een poosje.
Omdat de marifoon opeens een nogal storend geluid maakt word ze daar wakker van en komt de kajuittrap op om er wat aan te doen, en blijft mij dus weer gezelschap houden en ik krijg al snel een bakje koffie aangereikt waar ik wel aan toe was zo langzamerhand.
In de westerems komen we twee tankers tegen en twee loodsboten en we kunnen net onze koers houden met het zeil nu over bakboord dat we met voorzichtigheid gegijpt hebben even van tevoren.
Het laatste stuk in de Westerems moeten we buiten de groene kant van de tonnen langs om een gijp te voorkomen en dat lukt aardig want het is hier nog 7,2 m volgens de dieptemeter en zo komen we langzamerhand in het vaarwater naar Delfzijl terecht, er is weinig verkeer op een paar platbodems na en een achteropkomende zandzuiger en nog een terugkerende loodsboot na bereiken we de ingang van de Fisherbalje waar het behoorlijk stroomt.
Omdat het zeil op het laatste moment naar de andere kant moet, maken we een stormrondje en koersen dan recht op de Fisherbalje toe, voor de zekerheid start ik de motor want als er iets verkeerd gaat kan ik hem altijd snel bijzetten om erger te voorkomen, maar het gaat allemaal van een leien dakje en we varen even later de ingang van de haven in.
Aafke heeft alle lijnen en stootwillen al klaargelegd en opgehangen en nu moet eerst het grootzeil worden gestreken, en dat moet altijd snel en daar zijn we nog niet op ingewerkt, maar het gaat voortreffelijk, nog net alsof we het alle dagen doen.
Nu zoeken om een plekje, en dat is hier alle keren weer anders, we liggen natuurlijk het liefst aan hogerwal maar dat lukt niet altijd.
Aan de steiger waar de reddingsboot ligt is plaats en er liggen ook al drie jachten aangemeerd maar er staan wel hele grote borden van “nicht aanlegen” en dus vertrouw ik het zaakje daar niet en kijk om me heen voor een andere plek.
Aan een van de andere pontons liggen allemaal jachten en daar zouden we wel dubbel kunnen gaan liggen maar aan de andere kant van dat ponton is ook nog plek dus daar maar even poolshoogte nemen, maar daar aangekomen loopt er iemand te wijzen naar de andere kant dus keren we maar weer om en gaan richting reddingsbootponton, als we daar aan willen meren komt diezelfde kerel er weer aanlopen, en zegt dat we dubbel moeten gaan liggen aan het andere ponton en dus gaan we daar maar weer naar toe om  een geschikte boot uit te zoeken om tegen aan te gaan liggen.
Het word een Hanse 400 waar we tegen aan gaan liggen en we zien niemand aan boord Maar wel veel gehuil van een baby die zich de longen uit zijn lijfje schreeuwt.
Dan komt er toch opeens een man de kajuittrap op en die pakt al snel een lijn van ons over en helpt ons bij het aanmeren en vastmaken.
Het blijkt een Duitser te zijn die ons in het Engels aanspreekt en dus lul ik dan ook maar in het Engels terug.
Al snel hebben we de lijnen vast zoals we het graag willen, en gaan dan het grootzeil even nog wat netter opvouwen en vastmaken met elastieken die we daarvoor aan de giek hebben zitten. Na alles te hebben opgeruimd en schoon schip te hebben gemaakt is het even na drie uur dat we klaar zijn.
Het was een mooie eerste zeildag die best wel goed is verlopen en even later zitten we al aan een bakje thee.
In totaal 8 uren van vertrek tot einde is een redelijk gemiddelde zo voor de eerste keer weer op zee.
Om vijf uur is het happy hour en nemen we er ééntje op, en om goed zes uur heeft Aafke de warme hap ook alweer klaar.
We eten aardappelen (frieslanders) met salade en een rundervink met als toetje kwark met muesli en reade bayen en terwijl ik dit schrijf nog even een bakje koffie.
We liggen nu met drie schepen aan elkaar en de Hanseman waar ik tegenaan lig wel naar Vlieland en mijn stuurboord buurman kwam daar net vandaan vandaag en wil naar Cuxhafen morgen en daar kwam de Hanseman vandaag vandaan.
We vertrekken dus allemaal morgenvroeg om zes uur en wij proberen om morgen of Cuxhafen of Brunsbuttel te bereiken, want woensdag krijgen we harde wind van meer dan 30 knopen en daar willen we liever niet in terecht komen.
We zien morgen wel hoe het loopt en hoe het met de stroom uitkomt.
Foto’s volgen nog binnenkort.,!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten