pageviews

zondag 30 juli 2023

30-07-2023 Van Assens ankerplaats naar het eiland Bagø.

 Na drie nachten en twee dagen hebben we vanmorgen na het ontbijt onze vijftig meter ketting met aan het eind ons bijna versleten anker opgehaald, en zijn we op alleen de Genua naar het op een 6 mijl verder gelegen eilandje Bagø gezeild waar we om ongeveer 11:00 uur een vrije Box invaren, geholpen door mensen die hier al eerder hadden vastgemaakt dan wij.
Het waait ondertussen zo’n 20 knopen en het valt nog niet mee om de tien ton zware Marilena vast te leggen dicht bij de steiger, zodat we op een gemakkelijke manier van boord kunnen komen.
We moeten wel een paar keer de lijnen achter wat langer maken en de voor lijnen wat korter voor het ons naar de zin is, en dan is er koffie, omdat we door ons brood heen zijn, gaat Aafke naar het winkeltje, dat tevens havenkantoor is om te kijken of er daar nog brood te koop is, maar helaas komt ze zonder brood terug.
Omdat ik met het vastleggen van de boot, mijn rug wat te veel heb belast, gaat Aafke nadat we koffie hebben gedronken alleen met haar benenwagen naar het dorpje verderop om daar brood te gaan scoren, dus loop ik zover mee tot het havenkantoor om het havengeld via de daar staande betaalautomaat te voldoen.
Hoe verder we Denemarken invaren des te duurder worden de havens, en hier betalen we ook weer de hoofdprijs n.l. 232 kronen en dat is in euro’s  31,50.
Hebben we in ons land 21% btw hier is het al 25% moms, maar toeristen belasting kennen ze hier schijnbaar nog niet.
Aafke gaat nu verder naar het dorpje, en ik ga terug naar de boot, intussen betrekt de lucht wel enigszins en ook de wind neemt in kracht toe, ik hoop dat het droog blijft want anders is het voor Aafke een lange kale weg om in de regen terug te lopen.
Ik ga buiten wat zitten lezen, en de buren Duitsers zijn druk bezig met hun rubberboot en op een gegeven moment hoor ik een plons en als ik opsta en kijk zie ik nog net de Duitse buurman in het water duiken en met grote crawlslagen achter zijn op drift geraakte rubberboot aan zwemmen.
De wind is intussen nog wat meer in kracht toegenomen en hij moet aan z’n achterste poot trekken om het windvangende ding in te halen, helaas kan ik nadat ze beiden door de haveningang verdwijnen niet meer zien hoe het verdere verloop is van zijn actie.
Ik hoop voor hem dat hij de boot snel te pakken krijgt en erin kan klimmen, want het water is hier maar 17 graden en dat is behoorlijk frisjes voor deze tijd.
Na ongeveer een kwartier komt hij de havenmond weer in roeien en dus waren de roeispanen gelukkig in de rubberboot, want ik had gezien dat hij de elektrische buitenboord motor er net af had gehaald.
Bij de boot aangekomen gaat hij overeind en ik zie dat hij bij zijn zwemactie zijn zwembroek is kwijtgeraakt en dus in z’n blootje is.
Ondertussen is het nog harder gaan waaien en het aan de andere kant dwars op de wind liggende Hanse zeiljacht is net een fluitorkest, eerst was ik in de veronderstelling dat onze windgenerator het lawaai produceerde, maar nadat ik die had stilgezet bleek het de mast en verstaging van het zeiljacht te zijn.



Als ik naar de horizon kijk zie ik dat er niet veel goeds aan zit te komen, en ik kijk in de richting van het havenkantoor of ik Aafke ook zie, maar die is blijkbaar nog onderweg.
Na mijn telefoon te hebben opgehaald ga ik haar maar even bellen, want ze moet of gaan schuilen of snel hierheen komen voordat het begint te spoelen.
Even later heb ik haar aan de telefoon en vraag haar waar ze nu is en ze zegt, ik ben net bij het haven kantoor en als ik die richting uit kijk zie ik haar net de hoek om lopen en zeg, ik zie je en je moet zien dat je aan boord komt want het gaat direct regenen en net als ik het zeg hoor ik ook de eerste donderslag.
Ik ruim alvast wat dingen op en loop dan naar voren om haar eventueel te helpen met haar tas, maar dat hoeft niet want er was geen winkel te bekennen in het hele gehucht.


We zijn net in de Kuip en dan begint het al te regenen en ook komt er net een zeiljacht de box naast ons invaren en dat gaat niet helemaal goed dus die hebben hulp nodig, en dus ga ik snel een lijn van hun aanpakken, en geef die vervolgens door aan de man die al klaar stond op de steiger om hun lijnen aan te pakken.
Dan snel terug naar de Kuip voor ik net als de mensen op het net binnenkomende jacht zeiknat word.
De wind haalt zo nu en dan flink aan tot 28 knopen en ook krijgen we nog een paar flinke klappen onweer om onze oren, maar nadat er nog een flinke plensbui is voorbijgetrokken komt langzaam ook weer de zon tevoorschijn.
Na nog wat gegeten en gedronken te hebben, lezen we allebei nog maar even een poosje in onze spannende boeken, en dan doe ik de IPad aan om de Formule 1 race te bekijken die om drie uur begint.
Het blijft tijdens de race daar in België wonder boven wonder droog, en dat was gisteren wel even anders tijdens de kwalificatie en de sprintrace.
Om kwart voor vijf was de race die weer voor de zoveelste keer werd gewonnen door Max Verstappen weer voorbij, en nemen we er eentje op, en even later zitten we buiten in de Kuip waar het nog wel wat fris is ons biertje op te drinken en wat toastjes met Brie te smikkelen.
Aafke zegt tegen mij, wat zullen we vanavond eten?, na enig nadenken zeg ik SNERT want dat past precies bij deze weersomstandigheden.
So it will be;Snert.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten