pageviews

donderdag 13 juli 2023

Donderdag 13-07-2023 De Zoll ambtenaren aan boord in Brunbüttel.

We waren al even wakker vanmorgen maar het lag nog  te lekker om er al om 07:00 uur uit te komen, maar de Havenmeester zou kunnen komen omdat we gisteren enigszins laat binnen kwamen en toen hebben we geen bezoek meer van hem gehad dus ik verwacht elk moment een roffel met vingers op het dek.
Dus knorren we nog maar even door totdat we om halfnegen wakker worden en tegen elkaar zeggen zullen we er maar uit gaan!.
Net als we van plan zijn de dekens van ons af te gooien word er een flinke roffel op de boot gegeven, en dus spring ik uit de kooi, want nu zul je hem hebben.
Ik schiet gauw mijn broek aan zet mijn bril op en pak mijn beurs en klauter de kajuittrap op.
Ik schrik me lam, want inplaats van Herr Habenmeister staan er twee Zoll beambten op de naast ons gelegen motorboot die vragen of ze aan boord mogen komen.
Ik zeg dat ze welkom zijn aan boord, en vraag wat ze komen doen, de jongste voert het woord en zegt dat ze een controle willen uitvoeren en of ik hen onze paspoorten wil laten zien, ik zeg momentje alstublieft.
Ik zeg tegen Aafke die nu ook uit de kooi is gekomen, zou je mij de blauwe tas willen geven want ze willen onze paspoorten zien, Aafke weet direct wat ik bedoel en reikt mij de tas aan en ik haal daar mijn map uit met alle scheepspapieren en dat ziet er ook nog indrukwekkend uit vind ik zelf.
Ik geef hem onze paspoorten over en na die bestudeerd te hebben wil hij graag de rekening zien van de boot, nou geen probleem ook die geef ik hem over met de btw verklaring erbij.
Ook dat word goed gelezen en onderzocht, dan wil hij weten hoelang ik deze boot al heb nou dat is niet zo moeilijk want dat staat op een plaatje dat in de Kuip zit geplakt en dus zeg ik vanaf 1994. Hij zegt dat is al een lange tijd ik knik en zeg dat de meeste bootjesmensen al lang een nieuw schip hadden gekocht maar dat ik gelijk een goede heb gekocht dan hoef je maar eenmaal. De beste man glimlacht en doet er verder het zwijgen toe.
Ik vraag of hij nog meer papieren wil zien, want ik heb nog genoeg, maar hij zegt dat hij graag wil weten of ik komende vanaf Helgoland ook daar een vracht victualiën heb ingeslagen.!.ik zeg inderdaad ik wilde een fles jenever kopen maar ze hadden mijn merk niet maar in plaats daarvan heb ik een fles Beefeater Gin ingeslagen.
De man glimlacht weer en vraagt of hij de rekening mag zien en ik zeg momentje en haal mijn portemonnee tevoorschijn want die had ik al in mijn zak gedaan omdat ik dacht dat het Herr Habenmeister was die op de boot roffelde.
Ik geef hem het kassabonnetje en hij bestudeerd het even en zegt in ordnung, dan draaid hij zich om naar zijn oudere collega die achter het roer staat en vraagt of hij nog meer moet vragen, of dat ze het hierbij laten, zijn collega antwoord dat dit allemaal voldoende was en dan taaien de heren na ons een goede reis naar de Oostzee te hebben gewenst af.
Ik wens hen nog ein schönen tag en zoek mijn papieren weer bij elkaar en ik geef Aafke de tas terug en ga weer naar binnen, zo zie je maar weer wat er voor nadelen zijn aan het aan boord hebben van een AIS transmitter, zo kunnen ze precies zien waar je naar toegaat en waar je bent., leve de vooruitgang en de techniek.
Enfin een goede leer voor de terugreis even de AIS UITZETTEN als we weer Helgoland aandoen.
Dan is het tijd voor het ontbijt en dat zijn weer 2 boterhammen en twee beschuitjes en dan is het opruimen, wassen, en verder aankleden, voor we weg gaan ga ik nog een poging doen om de havenmeester te bereiken op een of andere manier, maar dat draait allemaal op niets uit, heb nog wel even een gesprekje met een vrouw van een ander Nederlands jacht en die zegt dat de havenmeester gisteravond wel is geweest en dat ze hebben betaald, ook heb ik gevraagd hoe het zit met de betaling van de doorvaart van het kanaal nou zegt ze dat is ook een zootje want de apparaten waar je voorheen bij kon betalen zijn allebeide stuk en de controle stelt ook geen reet voor als jeze een rekening van de Aldi laat zien geloven ze je ook.
Nou een mooi verhaal maar ik ben er niet gerust op want het zijn van die linkmiechels die Duitsers ze willen alles van je weten en boetes zijn ook niet mals dus ik zal zien wat er via internet kan.
Dan is het tijd om te vertrekken want het is intussen 10:30  uur en dus drinken we eerst nog snel een bakje en om 11:00 uur varen we de haven uit met als einddoel van de dag Het Gieselaukanaal, dit is een mooi beschutte plek om te overnachten en je betaald er geen havengeld en dat vinden we wel oké.



Tijdens deze drie uur durende reis krijgen we nog wel even een bui over ons heen, maar met mijn Australische jas en hoed houd ik het prima droog, en ook is met deze regenbui alle zout op het schip er weer af .
Wanneer we het kanaal in zicht hebben zien we dat er twee schepen die al een poosje voor ons uit voeren daar ook heen gaan en dan zien we er nog drie van de andere kant aankomen, en die gaan daar ook heen, het is te hopen dat er dan nog genoeg plek is want ik kan niet zien op de plotter of er iets ligt.
Wanneer we er bijna zijn komen er ook nog eens twee grote schepen aan en het word nu even inschatten of ik daar nog voor langs kan, na goed gekeken te hebben op de plotter en op zicht, steek ik met wat extra snelheid over naar de overkant en kachel het kanaal in, ziezo dat hebben we weer gered.
Even later komen de lange langssteigers in zicht en blijkt dat er nog genoeg plaats is, en bovendien gaan ook de meeste boten door de sluis om naar Tönning te varen het zijn in ieder geval drie Deense jachten uit Marstal die zeker een rondje Denemarken gaan varen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten