pageviews

dinsdag 25 juli 2023

24-07-2023 Nykøbing-Søby en Lyø

Gisteren had Aafke het in haar hoofd om met de bus een ritje over het eiland te gaan maken, want het openbaar vervoer, in dit geval de bus is dat hier het hele jaar gratis en niet alleen voor de bewoners van dit eiland maar ook de toeristen die hier in grote getale naar toe komen per eigen boot of met de ferrie.
Gelukkig heb ik haar er van kunnen overtuigen om het gisteren maar niet te doen want het was er gewoon het weer niet voor, maar vandaag is het een stuk beter met de zon erbij en ook de temperatuur is aangenaam zelfs een beetje broeierig zo voelt het aan tenminste.
De 10:00 uur bus halen we niet meer dus word het die van 11:00 uur en die zit behoorlijk vol met locals, maar ook met toeristen die er gretig gebruik van maken.
Het is een mooie rit zo door de velden en de kleine gehuchten die hier zijn, de weg slingert door een landschap van glooiende heuvels en dalen en het is bijna allemaal graan wat hier word verbouwd op wat velden met mais na.
Na 20 minuten stappen we uit in Æroskøbing een haven plaats met meerdere havens en ook nog wat ankerplaatsen, het is er redelijk druk met verkeer en de Ferries varen af en aan met auto’s en Campers en ook veel dagje’smensen zo te zien.


We lopen eerst maar eens even door de havens en gaan later nog een rondje om en in de kerk, het zijn hier allemaal pittoreske huizen met stokrozen in de straten en een veelvoud van kleine winkeltje’s.
Nadat we een ronde door het stadje hebben gemaakt gaan we nog maar even wat boodschappen doen want onze bananen en appels zijn op, en ook hebben we nog wat groente nodig voor vanavond bij het diner.
We nemen ook maar weer een paar cornetto’s mee en die slobberen we zittend op een bankje bij de haven op tot het tijd is om weer met de bus naar Søby te gaan.
Bij de bushalte komen ook onze achterburen aanlopen, die zijn dus een uur later dan wij met de bus hier naartoe gekomen.
Na veel geslinger, en bergje op, bergje af, komen we na 20 minuten weer bij de haven aan. 
Aafke wil nog even naar het toilet, maar daar zijn ze net bezig met schoonmaken en dus wachten we even zittend op een bankje tot de schoonmaker klaar is en dat duurt gelukkig niet lang.
Op de boot aangekomen zijn we toe aan een broodje en een bakje koffie en daarna willen we vertrekken naar een ankerplaats.
Het is een beetje lastig om hier waar wij liggen weg te komen van de wal, want het is lagerwal maar gelukkig staat de wind niet dwars op de boot maar komt schuin van voren dus het zal wel loslopen denken we.
Onze achterburen willen ons wel een handje helpen en als we alle lijnen op de spring na op de middenbolder los hebben, begint Aafke de boeg zover van de kant te duwen dat ik langs het voor ons liggende jacht kan varen, die daar wel een rubberboot heeft liggen op een vervelende plek, maar door heel langzaam naar voren te varen kunnen we er net langs.
We zwaaien nog even naar onze medelanders uit Tholen en varen dan op de haven uitgang aan, opeens ondek ik dat de veerboot van de andere kant de haven in wil varen, en zoals het nu lijkt kan ik er door wat sneller te gaan, nog net voor hem door de haveningang varen.
Nadat Aafke de landvasten heeft opgeschoten en de stootwillen heeft opgeborgen zetten we zeil door de Genua af te rollen en dan gaan we met een windje van 11 knopen en een snelheid van 5,5 knoop richting eilandje Lyø en daar is een baai waar je goed voor anker kunt liggen
Na een kwartiertje zeilen gaat opeens de wind liggen, en wat we ook proberen ze komt ook niet weer terug, en dus rest ons niets anders dan de motor maar weer te starten en richting Lyø te varen erg ver is het in ieder geval niet daar naartoe.



Een eindje verder zitten we op ramkoers met een Nederlands charter schip de “StellaMaris”die nog wel zeilt, maar ja die heeft dan ook alles op staan wat hij heeft, en wij hadden alleen de Genua afgerold.
Als we elkaar gepasseerd zijn komt er toch weer een beetje wind, en nog even later waait het weer 10 knopen dus roep ik Aafke om mij te helpen het zeil weer af te rollen en even later zeilen we weer.
We zitten hier jammer genoeg tussen wat ondiepte’s en zullen moeten kruisen om bij de ankerplaats te komen, na een keer of wat overstag te zijn gegaan komen we daar aan, en rollen de Genua weg en dan gaan we op zoek naar een plekje in deze grote baai.



Het duurt niet lang en dan gaat de spijker erin en om 18:00 uur liggen we voor anker, na 2 uur zeilen en een uur moteren
Zo nu eerst maar een blonde rakker voor mij, Aafke is weer van de BBC overgestapt op een rood wijntje en met wat erbij te knagen. 
Dan word het alweer tijd om met het diner bezig te gaan, waar we een halfuurtje later alweer van bij moeten komen, ondertussen zijn er nog wel verscheidene ankerliggers bijgekomen en als ik ze na het eten tel blijken er hier 28 jachten voor anker te liggen.
Hopelijk blijft het een rustige nacht, want met zoveel schepen op een kluitje moet je geen slecht weer hebben dat geeft een hoop ellende meestal.



Terwijl ik hier mee bezig ben begint  het me potjandoriemij een partij te waaien dat het niet mooi meer is en het begint ook nog eens wat te hobbelen, we liggen dan wel in een behoorlijk beschutte baai en de weerberichten waren er ook niet naar om je ongerust te maken, maar het is te hopen dat het weer wat gaat afnemen, mocht het al te ruig worden, dan zouden we altijd nog naar Faaberg kunnen zien te komen.
Wat ik hier vreesde is in werkelijkheid gebeurt, want ik had geen goed gevoel en ging dus maar even poolshoogte nemen en toen ik buiten kwam zag ik gelijk dat we op drift waren.
Hier zie je ons nachtelijk uitstapje, de oranje lijn is de lijn waar we langskwamen bij aankomst en de onderste rode lijn is de lijn van het driften tot vlakbij de jachthaven. De bovenste rode lijn is waar we langs zijn gevaren naar onze tweede poging en je ziet dat we nu wat hoger liggen dan daarvoor.

Mijn eerste reactie was om meer ketting te steken om zo te proberen weer houvast te krijgen met het anker, dus ik loop naar voren en laat de ankerketting verder eruit lopen tot ik alle 50 mtr ketting uit heb staan, en het lijkt te helpen, het schip gaat weer met de kop in de wind liggen en de ketting staat mooi naar voren.
Helaas is dit van korte duur en gaan we weer verder afdrijven richting jachthaven, en nu word het wel even andere koek, ik start de motor en zeg tegen Aafke jij moet nu langzaam naar voren varen zodat ik de ketting binnen kan halen.
Zo gezegd zo gedaan en na veel inspanning krijg ik alle vijftig mtr ketting weer naar binnen en voel op een gegeven moment dat het anker los komt van de grond.
Even later heb ik het anker boven water en loop ik weer naar achteren toe om het van Aafke over te nemen en dan gaan we weer richting vanwaar we eerst lagen.
Gelukkig hebben alle 23 boten hun ankerlicht aan, maar er kan er ook eentje bij zijn die dat niet heeft, en dus stuur ik Aafke naar voren om goed uitkijk te houden voor het geval er een boot ligt zonder ankerlicht aan.
Intussen vaar ik op de plotter tussen de schepen door, om een nieuwe plek te vinden, maar dan wel wat hoger en dichter naar de kant en het liefst tussen de 6 en de 4 mtr lijn op de kaart. 
Het gaat langzaam, ongeveer een 0,6 mijl want ik durf met deze donkere nacht geen risico’s te nemen.
Omdat mijn vaarlijn nog mooi op de kaart staat kan ik die gebruiken om daar langs te varen en ook kan ik zien dat ik op die manier wat hoger uitkom.
Uiteindelijk komen we wat hoger te liggen dan onze vorige poging en daar laat ik dus het anker vallen, en steek zoveel mogelijk ketting.
Na weer terug te zijn in de Kuip trek ik er nog maar eens flink aan en volgens mij zit de spijker nu flink diep in de grond.
Aafke zegt  dat ze vannacht niet weer gaat slapen maar de wacht gaat houden, maar om halftwee s’nacht gaan we toch maar onze kooi opzoeken want we liggen goed vast zo te zien, en het ankeralarm aan op de beide plotters en op de telefoon, en daar moeten we maar op vertrouwen deze nacht.
Om vier uur gaan we nog eens even kijken hoe het gaat en dat is dus nu oké, en gaan we weer wat geruster ter kooi, en slapen ons een gat in de dag, want we zitten pas om halfelf aan ons ontbijt.
Vandaag blijven we hier nog maar even liggen om wat te bekomen van alle consternatie en zien morgen wel waar we heen gaan, misschien Ærø 20 mijl hoger aan hogerwal en dichtbij Haderslev.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten