pageviews

donderdag 13 juli 2023

(Temporary Backup) Dinsdag 11-07-2023 Borkum naar Cuxhafen via Helgoland

Waren we gistermorgen al vroeg uit de veren, was het vandaag nog een uur eerder. We stonden om 05:00 al naast onze kooi, want onze buurman de Duitse Engelssprekende schipper van de “filo” wilde om 06:00 uur graag losgooien, en dus maken wij er ook maar onze vertrektijd van.
Ik was eerst nog van plan om een rif te steken, maar volgens mij valt het wat de wind betreft wel mee en kunnen we door op en afrollen van de Genua de helling van de boot wel genoeg regelen met de vanaf land komende zuidwestenwind.
De andere buurman zou eerst ook op weg naar Cuxhafen maar heeft zich blijkbaar bedacht want hij gaat wel om zes uur losgooien maar daarna zie ik dat hij wanneer wij vertrokken zijn, hij weer naar het ponton toe vaart en dus blijkbaar nog blijft.
Wij doen het op ons gemak en ruimen eerst de lijnen en stootwillen op en dan gaan we het grootzeil hijsen en daarna varen we onder zeil de Fisherbalje op
Onze buurman is al halverwege de Fisherbalje maar heeft nog geen zeil gezet, hij zal toch niet dat hele eind naar Vlieland willen gaan moteren hoop ik!?.
Echter wanneer wij de Eems opvaren zie ik hem de richting naar Delfzijl inslaan, nou snap ik het even niet meer, zou hij binnendoor willen via de staande mastroute, nou dan is hij mooi in de aap gelogeerd want de driewegsbrug in Groningen word alleen op vrijdags om 11:00 uur bediend en je moet er al om halftien of zo zijn.
Gelukkig zie ik hem even later bezig het grootzeil te hijsen en nog even later onze kant weer uitkomen, dus zo gaat het de goede kant op tenminste.
Het schiet lekker op want we hebben wind, en stroom mee en lopen met 14 knopen wind 7.5 knopen over de grond nou als dat zo blijft zie ik ons wel op tijd in Cuxhafen aankomen.
Er is gelukkig weinig vaart hier op de Eems en om 09:00 uur zijn we al door het riftgat waar we de koers verleggen naar 80 graden oostwaarts en hebben nu dus wel een uurtje of vier stroom tegen.
De wind komt half binnen, en dat zeilt lekker relax, maar net als gisteren is het wel wisselvallig het varieert van 12 tot 20 knopen en daarom draaien we toch maar een deel van de Genua weg en dat scheelt toch een stuk, wat betreft de balans van het schip het stuurt een stuk lichter zonder eigenlijk aan snelheid in te boeten.


Ook de zon laat zich nu steeds wat vaker zien en dat is wel aangenamer en dus doen we later onze vesten maar uit zo warm word het nu op zee.
De wind blijft vrij constant uit dezelfde hoek waaien, maar na Norderney gaat hij toch langzaamaan verder naar het westen en dat is niet goed voor onze koers.
We proberen eerst om grootzeil naar de stuurboordzijde te gijpen en de Genua aan bakboord te houden maar dat is lastig sturen zonder een boom aan het zeil.
We kunnen op het voordek helaas niets doen want daar ligt onze bijboot en dat is ons te link om daar met de spiboom om te manoeuvreren.
Ook gaat het nu wat minder hard waaien en we krijgen pas om een uur of halftwee de stroom mee maar we lopen nu geregeld minder dan 6 en dat schiet niet echt op, wanneer we nog 20 mijl verwijderd zijn van de Elbemonding geeft de wind er de brui aan en rest ons niets anders dan de motor te starten en dan zien we het niet zitten om de Elbe op te varen want als we daar de stroom eenmaal tegen krijgen kun je nergens heen en dus verleggen we onze koers naar Helgoland dat vanaf hier waar we nu zijn 21 mijl is.
Het is echter erg druk daar bij het einde van de shippinglane en we moeten erg uitkijken hier, want het komt van alle kanten en er zijn ook veel ankerliggers waar je rekening mee moet houden

Mooie luchten met zonnestralen erdoorheen naar beneden.

Nadat we ongeveer drie kwartier gemotord hebben komt opeens de wind weer terug alleen is het nu opeens hoog aan de wind naar Helgoland toe, maar gelukkig kan de motor nu uit en zo kunnen we toch nog met een knoop of 7-8 een koers varen van 10 graden en dat blijft zo tot we op 8 mijl van Helgoland zijn en de windkraan langzaam dicht gaat, we lopen nu nog 4 knopen maar we komen  er wel zeilend en daar gaat het op het laatst om.
Aafke is al weer druk in de weer met het aankomst gebeuren, en om kwart voor zeven varen we tussen de pieren door de voorhaven binnen, waar we het grootzeil laten zakken en zo goed mogelijk opdoeken, wat altijd weer een heel geheister is.
Nu nog even een plekje zoeken in de haven, en dat is nog niet zo easy want de hele lange steiger ligt al bijna dubbel of driedubbel en tot onze verbazing is er ook nog een steiger in het midden van de haven aangelegd en daar liggen ook een hoop schepen aangemeerd, dus daar eerst maar eens kijken of daar nog iets vrij is.
Helaas blijkt daar geen plaats te zijn voor gasten want die steiger is voor de locals hier van het eiland blijkt later.
We varen maar weer achteruit en gaan ons geluk beproeven bij de lange steiger en gaan liggen op een plaats waar er al twee tegen elkaar aanliggen van onze lengte.
We moeten ons zelf redden bij het aanleggen want er is geen mens aan boord van het schip waar we aan vast maken, wel zitten er drie man in de Kuip van het schip dat tegen de steiger aanligt, maar die zijn te druk bezig met het leegdrinken van een krat bier.
Na alle lijnen vast te hebben maken we schoon schip en gaan daarna ons welverdiende versnaperingen verorberen, en daarna eten we ons toetje op en dan is het tijd om onze oogjes toe te doen want het was een lange dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten