pageviews

donderdag 20 juli 2023

20-07-2023 Fynshav naar Avernake ankerplaats.

Hier eerst nog even een foto die we gisteren bij het strandje hier hebben gemaakt om afscheid te nemen van dit kleine haventje Fynshav



Vanmorgen het ochtendritueel van wassen en ontbijten, gooien we om 10:00 uur los en varen achteruit in haven tot we de boot kunnen keren, en varen dan vooruit de haven uit en rollen even later de Genua gedeeltelijk af want de wind is nogal variabel met vlagen tot 25 knopen.
Als we wat meer op zee zijn valt het mee met de wind en rollen we hem verder af tot 100%.
Ook de windrichting is niet gunstig voor het doel dat we voor ogen hadden en dus stellen we dat bij en gaan inplaats van Assens naar Avernakø en dat is bakstagwind het hele stuk, en naar Assens hadden we alles moeten kruisen, en met deze vlagerig wind doen we dit liever.
Ongeveer halverwege betrekt de lucht en zien we de bui al hangen dus rollen we uit voorzorg de Genua maar weer wat op, we lopen nog steeds tussen de vijf en zes knopen en dat is voor ons snel genoeg want we hebben de tijd.
Aafke heeft het over een jas aantrekken, en na even achterom te hebben gekeken zeg ik, breng hem hier maar snel want die bui heeft de sokken erin en zo gezegd zo gedaan en gelukkig net op tijd heb ik de jas aan en dan begint het te regenen.



Gelukkig valt het deze keer mee, en komen we er redelijk droog doorheen, maar de volgende is ook al in de maak en die geeft zoals later blijkt meer power dan de vorige bui er zijn vlagen bij van 31 knopen en ook geeft deze wat meer regen.
Omdat we nu op een punt zijn gekomen om van koers te veranderen bereiden we alvast een stormrondje voor om de Genua aan de andere kant te krijgen, we hadden hem alweer wat meer afgerold na de vorige bui, maar rollen hem nu maar weer wat op, want dan gaat hij wat gemakkelijker tussen de mast en het voorstag door.


Als Aafke dan ook zo ver is laat ik de boot oploeven en wanneer de Genua graag naar de andere kant wil gebruik ik het bakstaan om helemaal rond te draaien en gaan we weer verder op onze oude koers en varen even later stuurboord uit om de punt van het eiland.
We houden nog steeds bakstagwind want de wind volgt gewoon de kust en moeten nu nog ongeveer vier mijl om achter het eiland te komen waar een baai is waar je mooi in 5 m diep water kunt ankeren.
Op de plotter had ik al gezien dat er in ieder geval al twee schepen liggen die AIS hebben, maar er kunnen er dus meer zijn want niet elke zeilboot heeft AIS aan boord.
Drie kwartier later blijken het er vier te zijn en wij zijn dus nummer vijf, nadat we de Genua hebben weggerold loopt Aafke naar voren om de splitpen en de ankerpen eraf te halen en ik vaar ondertussen naar een plek tussen de 6 en de 4 m lijn op de kaart, en daar aangekomen neemt Aafke het roer over en loop ik naar voren om het anker erin te laten vallen en laat zoveel ketting lopen tot ik denk dat het genoeg is en stop dan het afrollen en loop naar achteren om er even flink aan te trekken. 
De boot komt opeens met een schok vast te liggen en ik hoop niet dat het anker achter een steen is blijven haken, want dat kan dan weer voor problemen zorgen bij het ankerop gaan.
Het is nu even na één uur en we zijn dus drie uurtje’s onderweg geweest en twee keer een bui gehad, maar de bui die we over Fynshav zagen gaan hebben we gelukkig niet gehad, maar de lucht was daar aardig zwart. c q donkerblauw.
Onderweg hadden we ook al koffie gehad en een bite, maar ik heb nu nog steeds trek en ga nog maar even vragen aan de kok of er nog wat valt te knagen.
Inderdaad heeft ze nog een boterham met kaas in mijn trommeltje gedaan, en dus eet ik die nog maar even op zittend in de kajuitopening, en volgens mij zijn wij verder van de wal dan zopas, ik zet de dieptemeter maar weer even aan en die staat op 5,7 dus dat klopt wel ongeveer maar opeens staat ie op 6,3 en dus krabt het anker, even later staat hij op 7 m en word het tijd voor actie.
Nadat ik Aafke heb geroepen start ik de motor en gaat Aafke achter het roer om op mijn teken naar voren te varen, en ik loop naar voren om de ankerketting binnen te halen, dat gaat op handkracht, tenminste de eerste paar meters want dan moet Aafke eerst wat richting ligplaats anker gaan varen, en dat doet ze op mijn aanwijzingen dan ook, daarna kan ik met de hand alweer heel wat meters binnenhalen voor het weer te zwaar word, en dus Aafke weer even een stukje vooruit moet varen, ook dat lukt en even later hangt het anker weer voor de boeg net even onder water.
Ik zeg tegen Aafke ga maar op de dieptemeter naar 4 mtr varen en recht op de daar liggende mooring aan.
Wanneer we op 3,9 mtr zijn zeg ik dat ze moet stoppen, en laat ik het anker weer vallen en steek flink wat ketting en meer dan de vorige poging, nadat ik alles heb vastgezet met een lijn van de ankerketting naar de bolder op het voordek en nog een lus om de ankerwinch heb gelegd, ga ik naar achteren en trek er nog maar weer eens flink aan.



We liggen nu een stuk verder naar de wal dan de eerste keer maar je moet wel rekening houden met de windrichting die van de andere kant kan komen, want dan word het een gevaarlijke lagerwal, en daar houden zeilers niet van, en dus zet ik het ankeralarm niet alleen op de plotter, maar ook op mijn telefoon aan.
Zo nu maar afwachten hoe het gaat en anders nog maar op een andere plek proberen.
Gelukkig blijven we nu wel op dezelfde plek liggen, en ook komen er nog enkelen nieuwe ankerliggers bij, op een gegeven moment zie ik in de verte een klein zeilend iets aankomen het lijkt zo van ver af wel een soort kano met een zeiltje erop, hij gaat nog redelijk snel ook,  en wanneer hij wat dichterbij is gekomen is blijkt het een in het klein gebouwd vikingschip te zijn, er zitten drie personen en een grote hond in en ook zij gaan hier ergens liggen, maar dat is niet zichtbaar van af de plek waar wij liggen.



Om kwart over vijf is het happy hour, en nemen we er eentje op deze dag met wind en wat regen, het lijkt erop dat het deze week vrij koud blijft en ook de vooruitzichten zijn magertjes wat de temperatuur betreft het komt maar niet boven de 20 graden en het zeewater is van 18 graden gezakt naar 17 !,
De wind blijft maar doorloeien en soms komt het tot 26 knopen in vlagen, maar na zes uur gaat het toch langzaam wat minder worden, ook vertrekken er een  paar zeiljachten, waarvan er later weer een terugkomt, maar zijn plek is ondertussen ingenomen door een nieuwkomer, en dus schuift hij een plaatsje op.
Morgen zal het wat rustiger worden en dan maar eens kijken wat onze volgende ligplaats gaat zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten