pageviews

donderdag 27 juli 2023

27-07-2023 Ankerop en naar Assens

Na drie dagen en nachten houd eindelijk die Z-W wind op, afgelopen nacht was het al een stuk rustiger dan de nacht ervoor toen zat het constant boven de 20 knopen met uitschieter naar 29 knopen.
Het is nu 9 uur en we zitten aan ons ontbijt, en buiten regent het, niet hard maar toch!.
Als we klaar zijn ga ik de huik van het grootzeil eraf halen, en Aafke wast nog vlug even wat dingen af en dan ga ik het anker eens even ophalen.
Het anker heeft goed gehouden en zal wel flink vastzitten denk ik, maar als ik de ketting begin binnen te halen is dat eigenlijk een makkie, tot ik zover ben dat het anker eruit moet en dat lukt mij dus niet op handkracht, en dus moet de ankerlier het maar even fiksen, nou die heeft er vandaag zin in want hij trekt de spijker er met gemak uit, als het stuk metaal in zicht komt dan zie ik dat hij nogal wat zeeklei heeft meegenomen en dat moet maar in Denemarken blijven.
Ik loop naar achteren en ga een koers uitzetten op de plotter zodat we niet direct al aan de grond lopen, en Aafke gaat even naar voren om onze ballast van het anker eraf te borstelen.
Er staat weinig of geen wind dus we hijsen het grootzeil nog maar even niet, eerst maar even wachten tot we op ruim water zijn dan zullen we dan wel doen wat er nodig is, wellicht eerst maar even op de Genua uitproberen hoe het loopt.
We moeten ongeveer een dik uur moteren voordat er wat wind komt, en dus rollen we de Genua af bij een briesje van 6-8 knopen en dat zeilt voor geen meter want er staat ook een vervelende lange deining die doordat het bijna niet waait de Genua steeds in doet vallen en dan weer vol laat vallen, ik probeer om dan maar voor de wind te kruisen maar dat laat wel het zeil bollen maar meer dan 2,5 knoop lopen we niet.
Dan is er koffie en dus genieten we daar eerst maar even van, er komt wat bewolking aan en het zou best leuk zijn als daar wat wind uitkwam.
Als we dan zo’n 5 mijl verder zijn, komen er wat donkere compacte wolken aan en opeens is er wind eerst 7-8 knopen en langzaam gaat het naar de 12 soms 14 knopen en dan wil de Marilena wel op snelheid komen, zelfs op alleen de Genua.
Het duurt ongeveer een halfuur en dan neemt de wind weer af, en maken we maar 3 knopen meer, en dus maar wachten tot er weer zo’n wolkje langskomt en gelukkig komt die al snel en blijft het steeds om en nabij de 15 knopen waaien en we moeten nu een keuze maken waar we naar toe gaan, eerst had ik Æerø in het hoofd, maar nu is er ook nog een andere mogelijkheid over de andere boeg, en Aafke zegt kunnen we ook bij Assens weer voor anker, dat hebben we eens eerder gedaan daar, ik zeg dat is een goed idéé want ik weet niet of er mogelijkheden zijn om te ankeren bij Æerø.
Ik hoef er niet zolang over na te denken en zeg tegen Aafke, we moeten maar even de Genua naar de andere kant zien te krijgen, dan liggen we gelijk op koers daar naar toe
Zo gezegd zo gedaan en deze koers is ook iets ruimer, en dus ook wat sneller, tevens is het ook ongeveer net zo ver, zo’n 6 mijl daar naar toe, wel moeten we dan nog ever een ondiepte heen maar dat moet kunnen zo goed ik mij herinneren kan van de vorige keer dat we hier ook langs zijn gekomen.
Ik vkijk nog even op de plotter en zie dat er al wel wat jachten liggen die AIS hebben en ook zijn er een aantal onderweg daar naartoe, maar volgens mij is er ruimte zat en dus zetten we gewoon het verstand op nul en de blik op oneindig, en gaan we er voor.
Om half vier draaien we de Genua in en een kwartier later ligt de spijker weer op een plek een meter of vijf diep met hopelijk voldoende ketting.
Dan is het tijd voor een kopje thee, en om vijf uur is het happyhour.
Even nog een paar foto’s vanaf onze ankerplaats in Assens.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten