pageviews

maandag 17 juli 2023

17-07-2023 Mommark naar Fynshav

Gisteren was het dus Zondag en zijn we mooi in Mommark gebleven, want het weer was er niet naar om er opuit te gaan, zo nu en dan loeide de wind behoorlijk en ook regende het af en toe.
Tussen de buien door toch maar even naar het restaurant om het havengeld te betalen, normaliter doe je dat s’avonds nog als je binnenkomt maar ik had geen zin meer om daar naar toe te lopen, en ook was het niet zo gemakkelijk om via de naast ons liggende ijsbär met zijn hoge vrijboord naar de steiger te komen.
Het is hier wel wat verandert volgens mij want het restaurant ziet er uit alsof het nog niet zo lang geleden is gebouwd, bij de receptie kun je het havengeld betalen en voor onze lengte van 12 m betaal ik dus 185 Dkr wat overeenkomt met bijna 25 euro wat ik wel veel vind voor deze haven.
De haven bestaat voor 70% uit liggende vissersboten en bootje’s en de andere 30% voor plezierjachten hoofdzakelijk zeiljachten.
Wij kunnen ook niet overal hier liggen vanwege onze diepgang van 2.20 m.en dat is eigenlijk alleen aan de steigers dicht bij het midden van de haven of helemaal voorin de haven.

Het is nu maandag en we zijn er redelijk op tijd uit voor ons doen, we denken dat we hier vandaag maar blijven, en straks even naar de winkel lopen die hier vlakbij moet zijn ook kunnen we dan gelijk het havengeld voor afgelopen nacht betalen.
Eerst nu maar ontbijten met wat crackers voor Aafke en wat craquots voor mij want die zijn wat minder hard, jammer genoeg is ons brood wat we meehadden nu op, en zijn we hier op aangewezen, ook hebben we nog wel beschuit en krente rozijnebollen dus we komen direct nog niet om van de honger.
Nog even in het weer kijken want het is wel niet zover naar het restaurant, maar de winkel moet wel wat verder af zijn dus maar een paraplu mee, want we houden het graag droog achter de oren.
Het lijkt gunstig en dus klauteren we over de Ysbär heen, die lui hebben waarachtig zelf ook moeite met af en weer opstappen van hun boot want er staat een keukentrapje op de vingerpier en dat scheelt een stuk.
Wanneer we die kant uitlopen spreken we af dat we eerst maar even naar de receptie gaan voor het betalen van het havengeld, en dan naar de winkel.
Er is niemand achter de desk, maar iemand die buiten aan een tafel zit vraagt wat we willen, dus zeg ik dat we komen om het havengeld te betalen, en hij zegt oké ik kom eraan.
Ik had aan boord nog heel veel kleingeld en heb dat dus in mijn vestzak gedaan 185 kr want dat betaalde ik gisteren namelijk ook, de man vraagt de naam van de boot en ik zeg Marilena en de lengte is 12 m.Kijk ik heb het maar even in kleingeld bijelkaar gezocht en leg het mooi afgepast op de balie.
Hij kijkt en telt en zegt het is te weinig, want er zit een douchemuntje tussen, en laat mij die zien. En inderdaad het is geen 20 kronen munt maar een douchemuntje.
Nou zeg ik dan betaal ik wel anders, en pak mijn papiergeld wat ik nog altijd had van voor de coronatijd uit mijn portemonee, ik pak een biljet van 200 kr, maar bedenk mij want ik zie er ook een van 50 tussen zitten.
Intussen heeft de uitbater van deze toko mijn vijf 20 kr munten gepakt en er 100 kr papiergeld bijgelegd zonder dat ik dat had gezien en ik leg mijn 50 kr biljet er ook bij, als ik het honderd kr briefje op wil pakken zegt hij ho ho die is van mij, en graait die weg.
Ik snap het even niet meer en ga er van uit dat het allemaal klopt en zo gaan we weer richting boot, want de winkel die er eerst was is er niet meer.
Bij de boot aangekomen, en na de klimpartij over de Ysbär ga ik toch nog maar even de boel narekenen, en kom tot de conclusie dat de man mij heeft verneukt.
Aafke heeft net koffie ingeschonken en ik zeg, ik drink mijn koffie eerst op en ga dan even verhaal halen bij die linkmiechel 
Na weer over de Ysbär te zijn geklommen loop ik naar het restaurant en daar zit hij aan een tafel te schrijven en ik zeg als hij opkijkt van zijn papieren dat ik graag even met hem wil praten over de verkeerd gegane betaling, want ik heb hem in dit geval 130 kr (17,70 euro) te veel betaald.
Hij komt overeind en loopt met mij naar de kassa en zegt, ik heb 205 kr gerekend I.p.v de 185 kr die u gisteren hebt betaald want dat was een fout van degene die met u heeft afgerekend, maar ik geef u het verschil wel terug en hij geeft mij 20 kr terug.
Ik zeg nee, dat is niet juist want u had mijn vijf 20 kr munten gewisseld met een biljet van 100 kr en die ook nog eens weer teruggesnaaid, en daar zit de fout bovendien had ik er ook nog eens een 50 kr biljet bijgelegd en heb dus in totaal 165 + 100  + 50 = 315 kr betaald I.p.v 185 kr en dat is 130 kr teveel.
De man zegt ik weet het me echt niet meer te herinneren hoe het gegaan is, en ik wijs naar mijn voorhoofd, en zeg dat is dan niet zo best met u gesteld, als u dat nu al niet meer weet.
Hij zegt nog eens dat hij zich er niets van kan herinneren, maar maakt wel de kassa open en geeft mij een biljet van 100 kr, ik denk hij heeft mij nu van de 130 mij er 120 terug gegeven en dezelfde prijs gerekend van de dag ervoor, dat ik zeg oké vriend, en steek hem mijn hand toe, en zeg auf wiedersehn,have a nice day.
Na terug te zijn gelopen en nog een keer over de Ysbâr te zijn geklommen, drinken we er nog maar even een bakje koffie op en Aafke maakt nog even een paar stukken roggebrood met gekookte eieren klaar, en ook nog eens twee beschuitjes erbij met jam erop.
Het weer is nog steeds onbetrouwbaar en we weten eigenlijk niet wat we nu zullen doen, we kunnen een andere plek zoeken in de haven, zodat we onze fietsen van boord kunnen halen, maar als het steeds zo regent dan word een bezoekje brengen aan Arnoud en Janne in Ertebjerg niets.
We besluiten ten lange leste om maar verder te varen naar de ons welbekende haven van Fynshav 4,5 mijl verderop, na nog eens in het weer te hebben gekeken gaan we na onze zwemvesten te hebben aangetrokken, de motor starten en beginnen alvast met het losmaken van de lijnen waarmee we aan de Ysbär vast zitten.
Ook de gezellige Duitse schipper komt ons een handje helpen, maar kijkt er nogal shaggerijnig bij, en er kan geen groet of niks vanaf, een echte ijsbeer.
We zijn nog niet halverwege, en hebben net de Genua wat afgerold en de motor uitgedaan, dat de wind opeens aantrekt naar 27 knopen en er komt ook nog wat regen meewaaien uit die bui die nu wel erg snel op ons afkomt, Aafke is er snel bij, maar niet snel genoeg, en met mijn Aussiejas halfaan doorsta ik de regen die nu op ons klettert.
Gelukkig duurt het niet lang en is alles weer voorbij, we moeten nog ongeveer één mijl en de wind is nu beneden de 10 knopen en dus rollen we de Genua weg en starten de motor voor het laatste stukje tot in de haven.
De lange steiger waar we meestal liggen hier, is helemaal vol en ik zeg tegen Aafke, kijk even of er nog plek is bij de kraan en dieseloliepomp, en na even goed te hebben gekeken zegt ze, volgens mij ligt er niets, en dus vaar ik verder de haven in, ook hier hebben we wel eerder gelegen en het is ook een stuk minder lopen naar de WC’s en de andere voorzieningen.



Na de boot te hebben vastgelegd en alles te hebben opgeruimd, stel ik voor om er maar een aankomstborrel op te drinken en dat lijkt Aafke ook wel wat dus nemen we allebei een cola beerenburg. 
Dan hoort Aafke opeens een auto rijden door het grind en zegt tegen mij, er komt iemand aan ga er even heen.
Ik ga overeind en naar buiten, en daar staan twee heren die graag willen dat we onze boot een bootlengte naar achteren verplaatsen want zij willen de kraan even gebruiken om iets boven in de mast te repareren, ik zeg oké geen probleem en als jullie ons even helpen is het zo geregeld.
Inderdaad is het een fluitje van een cent en liggen we in no time weer vast, maar we zullen hier wel weer weg moeten I.v.m de bereikbaarheid van de pomp.
Even later nadat ik mijn boek heb uitgelezen, willen we toch nog wel even naar de winkel hier om wat broden te halen, maar net als ik naar buiten stap begint het weer eens te regenen, en dus gaan we nog maar weer even wachten.
Maar eindelijk is het dan zover en gaan we richting dorp maar eerst maar even kijken of er een havenmeester is te vinden, nou mooi niet dus, en i.p.d.een betaalautomaat en er staat bij dat je binnen een uur na binnenkomst moet hebben betaald.
Dus ga ik dat eerst maar even doen, het tarief hier voor onze lengte is 155 kr en dat vind ik redelijk voor deze haven, en na alles te hebben ingevuld via het scherm kom ik opeens tot de ontdekking dat het geen 155 maar 205 kr kost inclusief gebruik van de service hier.



Met die service bedoelen ze gebruik van het sanitair en de douche’s, voorheen had je hier voor een euro een douchemuntje en de toiletten waren gewoon bij het havengeld in.
In veel havens hier in DK is het gewoon zo dat je een plasticcard krijgt met een bedrag erop, en wat je niet gebruikt kun je later cash terugkrijgen via de automaat door dat kaartje er weer in te stoppen en klaar is Kees.
Hier dus niet en ik hoef niet zo nodig elke dag te douchen, maar je moet in dit geval wel steeds die 50 kr extra betalen en krijgt het niet via de automaat terrug.
Dus eerst maar even naar de boot om de sticker die onder uit de automaat komt aan de verstaging te plakken zodat Herr Habenmeister kan zien dat ik betaald heb
Dan loop ik weer naar het havenkantoor en lopen we de vrij steile oprit op naar het dorp, gelukkig weten we de weg nog naar de winkel toe en halen twee broden en een tros bananen en zes sinaasappels en ook nog twee cornetto’s (ijsjes).
Als ik later de rekening bekijk staan alleen de twee cornetto’s en de twee broden erop, de sinaasappels en de bananen zijn niet afgerekend, hoe dat heeft kunnen gebeuren is ons een raadsel maar ik loop dat eind niet terrug om het alsnog te gaan betalen.



Als we terrug zijn bij de boot en we net zitten zien we de havenmeester aankomen, ik zeg tegen Aafke we zullen hier wel weg moeten want zo kan er niemand tanken en de twee mannen zijn ook niet meer met de kraan bezig.
Inderdaad de havenmeester wil graag dat we de boot verleggen, weer naar voren en hij helpt ons wel even, en dus liggen we alweer snel op onze eerste plek.
Aafke heeft niet veel zin meer in koken en zegt zullen we maar een broodje doen met soep, en daarna een paar boterhammen met vlees dat we nog hebben overgehouden van gisteren, nou daar heb ik geen bezwaar tegen en ons toetje hadden we al gehad in de vorm van een ijsje.





.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten