pageviews

vrijdag 14 juli 2023

Vrijdag 14-07-2023 Gieselau naar Kiel.

Wij verslapen ons bijna, maar zijn toch nog weer om halfnegen paraat om er weer een mooie brom brom dag van te maken, eerst maar even ontbijten en dan lekker even opfrissen.
Voor we vertrekken moeten we eerst nog even een kaartje kopen voor het gebruiken van het NOK , en die is hier verkrijgbaar want ook hier staat nu een automaat daarvoor, dus lopen we richting de sluis die op 100 meter afstand ligt.
Daar aangekomen zien we niemand op het kantoor maar er ligt wel een motorboot in de sluis en daar zal de sluisbeheerder ook wel zijn denken we.
Als we dan om het gebouw lopen komen we bij de toiletten en dan zie ik ook dat de sluismeester bezig is, ook ziet hij ons en komt al naar buiten en loopt ons tegemoet, en vraagt suchen sie etwas, waarop ik antwoord, ja wij zoeken om de automaat voor een kaartje om door het kanaal te mogen varen.
Nou dan hoeft u niet lang te zoeken zegt hij, want de automaat ben ik.
Ik zeg tegen hem dat ik gisteren op internet heb gelezen dat er niet alleen in Brunsbüttel en Kiel automaten staan, maar dat er hier bij de sluis van Gieselau nu ook een is geplaatst.
Nou dat klopt niet zegt hij want ik ben degene die de kaartjes verkoopt, en ik kom zo naar jullie toe bij het kantoortje, maar eerst moet deze motorboot weer uit de sluis.
Dus gaan wij alvast naar het kantoortje toe en wachten op zijn komst.
Het zit zo dat de sluis een poos buiten werking is geweest en nu weer in gebruik is genomen en ook zijn ze hier met de beschoeiing bezig en dat gaat op zijn elfendertigst heb ik wel gezien toen we hier naartoe liepen, volgens mij proberen ze de palen erin te praten in plaats van te slaan.
Wat hier ook erg is, is de brug voor de sluis daar liggen nog houten planken of balken in en die zitten allemaal los en wanneer er een auto of tractor over heen rijdt dan is het net alsof de bliksem inslaat, zo,n geluid geeft dat, het is exact hetzelfde rommelend geluid als de donder.
Intussen is de sluismeester bij het kantoor gekomen, en doet de deur van het slot en laat mij binnen, hij haalt de papieren te voorschijn en vraagt naar de naam en lengte van de boot, en schrijft die in een schrift, daarna pakt hij een bonboekje en schrijft ook daarin alles op, doet er twee stempels op en zegt dat hij even zal kijken wat het kost.
De kosten zijn 35 euro en ik moet in bahr abrechnen, nou zeg ik kom niet verder dan 15 euro, maar mijn vrouw heeft ook nog wel wat.
Ik loop naar de deur en roep Aafke en zeg tegen haar heb jij ook even wat geld, want ik moet cash afrekenen, dan moet ik maar even naar de boot  zegt ze want ik heb mijn tasje niet bij mij, ik zeg ja dan moet dat maar even, en dus zeg ik tegen de sluismeester dat hij nog even geduld moet hebben want mijn vrouw moet even heen en weer naar de boot.
In de tijd dat Aafke weg is klets ik nog wat met de erg vriendelijke man en na een dikke vijf minuten is Aafke er ook al weer en geeft hem vijftig euro gelukkig heeft hij wel 15 terug en na hem nog een schönen tag te hebben gewenst lopen we weer terug naar de boot, en ik zie dat het de werklui nog niet gelukt is om er een paar palen in te praten, maar daar wel hun best voor doen! misschien kunnen ze beter bidden dacht ik nog bij mijzelf, je weet maar nooit.
Eerst doen we nog maar even een bakkie en om 11:00 uur gooien we los en vertrekken naar het kanaal.
Het is mooi weer en niet te warm en ik kan nu mooi even mijn log calibreren d.w.z. Controleren of mijn log de snelheid wel goed doorgeeft.
Het log moet wel worden bijgesteld en stond 15% te hoog maar nu geven logsnelheid gemeten door het water, en snelheid gegeven door de gps overeen allebei 6 knopen per uur. Dat kun je hier mooi doen want er staat elke halve kilometer een bord op de kant dus tijd en verheid bekend, dan kun je dat omrekenen naar mijlen en 1 mijl is 1852 meter. De omtrek aarde is 40000 km en een cirkel of aardbol is 360 graden en een graad is 60 minuten en een minuut is een mijl.
Onderweg gebeurt er niet zoveel, behalve één geval van een klein zeiljacht dat met een BB motor was uitgerust zag ik opeens tegen de wal aanvaren, wat er precies verkeert ging kon ik niet zien maar waarschijnlijk was het motortje afgeslagen en heeft de schipper die weer aan willen trekken met het touwtje en ja twee dingen tegelijk willen doen is niet altijd slim.Ook ontdekken we dat het hangende pontje weer in gebruik is, het hong jarenlang ongebruikt aan de brug maar we zien hem nu weer onder de brug hangend aan kabels weer heen en weer gaan en daar zijn ponten toch voor!.



Ook vandaag is er geen enkel schip dat ons oploopt, gisteren ook al niet maar we komen er wel behoorlijk wat tegen die richting Brunsbüttel gaan.
We lagen trouwens nog niet zo lang aan de steiger in Kiel of er kwamen twee grote cruiseschepen de sluis uit dus die waren we te snel af, was wel mooi geweest als ze ons hadden gepasseerd in het kanaal.
Ook word er aan de noordkant van het kanaal flink wat werk verzet, waar ik niet van kan ontdekken wat er allemaal gaat gebeuren, gaan ze het kanaal daar verbreden of worden er dure huizen straks langs het kanaal gebouwd, ik zou het niet weten maar er staan tig graafmachines en ook veel rioolbuizen en andere botonelementen, straks maar even googelen of ik er achter kan komen wat hier allemaal gebeurt.Na zo’n vijf uren moteren komt de sluis in het zicht nog 2 km en we zijn er, en dus gaat Aafke zometeen de lijnen en stootwillen gereedmaken om door de sluis te gaan, echter we zijn er eerder dan we dachten en we kunnen gelijk naar binnen varen, we zijn met ongeveer 10 jachten en motorboten, het aanmeren is altijd een geklooi, want om vast te maken moet er iemand op de pontons stappen om daar de lijnen door een ring te halen en daarna te beleggen op een kikker van de boot.



Deze keer gaat het ook weer compleet anders dan de bedoeling was, er stond een vrouw van het voor ons liggende schip op het ponton en die wilde wel even de lijn van Aafke aanpakken, dat is altijd goed bedoelt natuurlijk, maar het gaat dan meestal niet goed.Ook deze keer, nadat Aafke haar de lijn had gegeven dacht ze dat ze ons schip van 10 ton wel even kon houden, maar dat kan natuurlijk niet want je zit niet met je voeten aan de steiger vast dus het schip is de baas en wil je omver trekken.


Aafke wijst wel naar de ring waar de lijn doorheen moet maar dat dringt niet helemaal tot de vrouw door dus bemoei ik mij er ook maar even mee en nadat de landvast door de ring is en belegd is op de boot kan ik de boot weer handlen. Gelukkig loopt dit allemaal goed af en hebben we geen schade opgelopen maar zo zie je maar weer als je de lijn overgeeft aan iemand die je wil helpen dan moet je er wel altijd bij vertellen wat ze vervolgens ermee moet doen.
Na ongeveer een kwartier, gaan wanneer iedereen binnen is de deuren dicht, en gaan we een halve meter omhoog, dan gaat de sluisdeur open en kunnen we naar de steiger toevaren waar we de nacht door kunnen brengen, gelukkig is er nog een plek tussen twee jachten waar we wel tussen passen, je moet wel een beetje een timmermansoog hebben om dat te kunnen beoordelen maar gelukkig heb ik die gave gekregen van onze lieve heer.
We maken met enige moeite vast aan zegge en schrijve 1 paal met een stootwil horizontaal tussen ons en de paal en twee springen en dan is het alweer tijd voor een blonde rakker die er met deze hitte wel ingaat.
Het is ons goed bevallen om het kanaal in twee keer te doen want tijd hebben we genoeg, dat is ook wel eens anders geweest, want soms was het een race tegen de klok.
Het is het nu 21:30 en er komt nog een jacht langszij en de mannen vragen of ze langszij aan mogen meren, nou dat is oké, terwijl zij even een rondje maken treffen wij alvast wat maatregelen om hen op te vangen want het is wel een flink groot jacht een Hanse 453 die is 120 cm langer dan ons en wel 4,5 m breed
het is een schip van 3 jaar oud maar ziet er uit als kwam hij zo uit de fabriek weg waar hij is gebouwd.
Ze zijn met z’n tweeën aan boord en zijn 36 uur geleden vertrokken uit Amsterdam via Ijmuiden dus dat is verrekte snel moet ik zeggen.


,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten