pageviews

zaterdag 4 mei 2019

Naar Helgoland 25-04 tot en met 01-05

Woensdagavond zijn we net op tijd klaar om onze gast te ontvangen die met ons deze reis naar Helgoland zal maken.
Het begint vanavond goed, want er breekt een flinke onweersbui los hier op Dokkumernieuwezijlen het licht is niet van de lucht, maar de echte bui drijft bij ons langs gelukkig.
Het blijft nog vrij lang doordonderen en we stellen het watertanken maar uit tot morgenvroeg.
Theo onze gast is gebracht door zijn vriendin Astrid en die gaat tegen tienen weer richting Roden en ze moet bij thuiskomst nog wel 10 minuten wachten voordat ze van de auto naar huis kan lopen zo hagelt het.
Nou dat hebben we hier niet gehad gelukkig, wel wat dikke regendruppels maar daar is het dan ook bij gebleven.
Tegen twaalfen gaan we onze kooien op zoeken, want morgen willen we om zeven uur water gaan tanken en daarna richting Lauwersoog.
Het komt echter weer anders dan we graag willen, maar als we dan eindelijk vlak bij de sluis zijn aangekomen om 09:00 uur blijken de lichten op dubbelrood te staan en dat lijkt niet best want dat betekent dat de sluis niet word bedient, maar tot mijn opluchting gaan de rode lichten over op enkel groen en ook gaan de sluisdeuren langzaam open en we varen maar gelijk naar binnen, we schutten met nog een grote platbodem en we verlaten de sluis om vijf voor halftien, hijssen even later het grootzeil en zetten vervolgens de Genua bij.
De wind komt uit het zuiden en dat past ons wel, onderweg naar het westgat moeten we twee keer een gijp maken maar na 2 uur en drie kwartier zijn we om goed twaalf uur bij de verkenner WG.
We verleggen onze koers naar 60 graden en hebben nu dus een bakstagwindje van tussen de 10 tot 12 knopen wind en hebben ook de stroom de eerste zes uren mee richting Het Oosten.
Het duurt dan ook niet lang of we zien de windmolens al die vlak boven het eiland Borkum staan, het zijn er dertig stuks 10 rijtje,s van drie, mischien heeft heel Borkum hier wel genoeg aan tenminste als er wind is.
Het gaat voorspoedig met deze wind en laten we hopen dat het zo blijft, maar 20 mijl voor het punt waar we het laatste stukje van 15 mijl naar Helgoland moeten laat de wind het afweten en moet de motor toch nog aan, het is op deze manier nog 7 uurtje,s brommeren en het is om halftien al behoorlijk donker op zee en de temperatuur van het zeewater is slechts 8 graden.
De hele dag hebben we trouwens veel zon gehad en viel het wel uit te houden, maar nu is een extra jas en pet nodig om warm te blijven.
Aafke verzorgd ons goed met op tijd koffie, thee en als krachtvoer krijgen we raasdonders met spekje,s.
Om 02:00 uur varen we tussen de pieren door en we laten het grootzeil pas zakken in de eigenlijke haven want daar is het lekker rustig en verlicht om het in één keer goed te doen.
Dan gaan we kijken waar we kunnen liggen, normaal liggen we aan de verste kademuur, maar de vlotten die er anders altijd liggen zijn er nog niet en dus kiezen we voor een plek aan de lange steiger zo dicht mogelijk bij de trap naast een Duits jacht dat daar al ligt, we doen zo zachtje,s mogelijk want het is nu al 02:30 en we willen de Duitsers niet wakker maken.
Als alles beredderd is duiken we naar binnen en nemen we nog even een borrel en een biertje op de goed geslaagde reis, en gaan om 04:00 uur onze kooien opzoeken.
S,morgen 09:00 uur word er geklopt op de boot, en ik ga kijken wat er aan de hand is, het is onze Duitse nachbar die zegt dat hij graag om halftien los wil gooien, ik zeg dat dit wat ons betreft geen probleem is.
Klokslag halftien maken we los en vaart de Duitse boot weg van de kade en even later liggen we op zijn plek, en we gaan gelijk maar ontbijten want van slaap komt toch niks meer.
Om halftwaalf gaan we eerst maar een bezoek brengen aan de havenmeester, en na twee volwassenen en een student te hebben aangemeld ga ik 37 euro lichter het kantoor uit en lopen we naar het dorp toe.
Het is hier een en al werkzaamheden aan kade,s en nieuwe huizen en overal is men druk bezig, paden zijn veranderd en we kunnen niet langs de ons vertrouwde weg naar boven en proberen het ergens anders. We gaan deze keer maar eens met de klok mee het eiland ronden, en horen in de verte al het gekrijs van vogels. Na een halfuurtje zijn we bij de plek waar de Jan van Genten erg luidruchtig bezig zijn met Baltzen en Paren ook zijn er al stelletje,s die één ei onder hun veren hebben en de mannetje,s zijn nog druk bezig om nestmateriaal aan te slepen wat bestaat uit stukken oud visnet, bloemen, en diverse planten.









Zo zie je maar, ook vogels snaaien wel eens wat van iemand anders.

Sommige vogels hebben een flinke lading groene bladeren dwars in de bek wat ze zodra ze bij het nest aankomen bij het vrouwtje neerkwakken zo van red er maar mee, ik heb mijn plicht gedaan.
De vogels zijn zo aan mensen gewend dat ze totaal geen aandacht aan ons schenken, je kunt ze als je wilt gewoon aanraken, maar niemand die dat doet want ze hebben een geweldig scherpe snavel waarmee ze je kunnen verwonden.
Onze gast Theo filmt en fotograveerd aan één stuk door, en ook ik kan het niet laten om weer een aantal foto,s en filmpje,s te schieten terwijl ik er al vele heb. Na een uurtje gaan we verder met onze wandeling, en gaan we ergens wat drinken.
Aafke en ikzelf nemen een Eiergrog en Theo neemt een witbier van Erdinger die hier ook vaak door mij gedronken word maar nu kies ik voor wat warms en een Eiergrog is een echt Helgolands drankje het bestaat uit een flinke scheut rum en nog een ander alcoholisch product waar ik zo gauw de naam niet van weet en hete chocola met slagroom en twee eierdooiers, die worden opgeklopt tot er een laag schuim ontstaat dat je op kunt lepelen en de rum zuig je met een rietje op van de bodem van het glas.
Als je er drie neemt krijg je de vierde gratis, maar dat red bijna niemand, want na drie heb je em flink zitten.
Om vier uur gaan we weer terug naar de boot en onderweg ga ik nog even wat schroefasvet halen bij Rickmers dat is de watersportzaak hier op het eiland.
Ook kijk ik even wat de jerrycans van twintig liter hier kosten want die moeten in Duitsland van een keurmerk zijn voorzien want anders kun je hier geen diesel in cans krijgen.
Ik krijg zowat een rolberoerte als ik het prijskaartje zie wat er aan de cans is bevestigd ze kosten 
€ 105= en dat is zeg nou zelf niet verkoopbaar, in ieder geval niet aan mij want we zijn wel goed maar niet gek.
Ook heeft hij geen vetpatronen meer op voorraad en het word dus een potje met vet, en dat smeer ik wel in de lege huls van de vetspuit met een lepel.
Dan gaan we naar de spiritualieën kijken, bij de vaste winkel waar ik al meer dan vijfentwintig jaar kom voor deze zaken, maar helaas zijn ze wegens inventarisatie gesloten en dus gaan we maar ergens anders kijken.
Na twee flessen drank te hebben gekocht, en Wat Theo heeft gekocht gaan we terug aan boord om een borrel te drinken en te eten. Na het eten gaat Theo nog even de boel verkennen en wij gaan één en ander doen met het vet dat ik heb gekocht en ook haal ik wat water onder de motor vandaan.
Omdat we morgenochtend om zes uur willen vertrekken gaan we vroeg te kooi om het tij volledig mee te hebben naar het Westen.
Ondertussen heeft er iemand ligplaats gekozen tegen ons aan, en ik ga ze gelijk maar even vertellen dat we om zes uur los willen maken, nou dat is wat hun betreft geen enkel probleem, en dat is men uiteraard ook wel gewend als je hier komt.
Na een goede nachtrust staan we om halfzes naast onze kooi en kleden ons aan, ook Theo wek ik en die is er ook gelik af en na brood en thee gaan we onze zwemvesten aandoen, de buren had ik al gezien die waren exact om zes uur in vol tenue bezig los te gooien en wij varen even later achteruit bij de steiger weg.
De wind is precies zoals voorspelt zuid en dus gaan we straks eerst maar eens het scheidingsstelsel haaks oversteken en daarna gaat de wind krimpen naar het zuidoosten en dat komt dan ook weer heel mooi uit want dan kunnen we ook het andere scheidingsstelsel haaks oversteken. Het klopt precies want wanneer we ter hoogte van Norderney zijn gekomen krimpt inderdaad de wind maar zwakt helaas ook wat af waardoor we dus niet erg snel meer gaan met de tien knopen wind maken we slechts vier knopen vaart over de grond.
Gelukkig zijn er geen schepen in de buurt en ook zie ik geen shiffartspolizei of Kustenwache die vervelend kunnen doen want het haaks oversteken red ik niet zoals ze dat hier graag willen.
Wanneer we het stelsel overgestoken hebben besluiten we om niet naar Norderney te gaan maar door te zeilen naar Borkum want de wind zal later op de dag naar het zuidwesten ruimen en dat is dus voor ons niet gunstig.
We zeilen nog steeds redelijk, maar af en toe doet de wind een beetje vreemd en het duurt dan ook niet lang meer of hij draait naar het zuidwesten en ook staat er een vreemd zeetje, waardoor we soms erg onze snelheid verliezen.
Na nog wat te hebben aangemodderd besluiten we om de motor maar bij te zetten, maar als ik de motor wil starten hoor ik alleen maar een klik, en de startmotor doet verder niets, zou mijn startaccu soms leeg zijn vraag ik mij af maar nadat ik de startkabels heb aangesloten van de verzorgingsaccu start hij direct.
Na een paar minuten zegt Aafke dat het erg naar diesel begint te stinken, en na inspectie ondek ik dat er een verstuiverleiding lekt en het spuit precies op mijn IJslandse visserspak wat daar erg glad van word.
Nadat ik snel de leiding heb losgedraaid, breng ik een plasticslang aan op de outlet van de brandstofpomp en zet er een lege tienliter jerrycan onder en zo loopt de motor nu op drie cilinders, maar hebben we geen diesellekkage meer gelukkig.
Ik ruim de boel zo goed als dat gaat op en maak ook mijn pak weer dieselolievrij met keukenpapier en oude vodden.
Ook maak ik de motorruimte zo goed als dat gaat schoon en gooi alle doeken verzadigd van olie water en wat dies meer in de puts die daardoor halfvol raakt.
Het is nu nog vijftien mijl naar de geldsackplaat en met het grootzeil en de motor doen we daar nog wel drie uur over en de wind neemt nu ook nog eens toe tot twintig knopen.
Om negen uur zijn we over de plaat heen, en koersen richting Borkum, intussen is de wind toe gaan nemen tot dertig knopen en in vlagen daar nog wat boven.
Met moeite houd ik de boot in bedwang en gelukkig voor ons hebben we stroom mee en staat er niet veel heissa en schieten we goed op.
De wind bij de geul naar Borkum is een beetje dubieus en ik besluit om dan maar een stormrondje te maken om een klapgijp te voorkomen.
Het duurt nog geruime tijd voor we bij de fisherbalje zijn en het stormrondje is inderdaad precies zoals ik verwachte n.l exact de wind van achteren, en na het stormrondje alsnog een gijp, gelukkig gaat dit minder heftig dan ik dacht en raakt er niets stuk, mede doordat op dat moment de wind wat was afgenomen.
Nu is het zaak om in het donker de blinde tonnen te spotten die ze hier uit bezuiniging niet hebben verlicht. We zien ze gelukkig op tijd en lopen tegen tienen de haven binnen, waar we het grootzeil strijken de Genua hadden we al opgerold en als Aafke fenders en lijnen klaar heeft liggen zoeken we een plek aan één van de hier liggende grote pontons.
We meren aan achter een jacht dat er ligt en wanneer we bezig zijn met schoon schip te maken komt ook nog de havenmeester per auto langs voor het havengeld.
De havenmeester preekt ons aan in het Engels en vraagt of ik even een formulier in wil vullen, en dat doe ik dus, het havengeld is 15 euro incl stroom en douche,s, na het formulier te hebben ingevult taait de beste man weer af en gaan wij naar binnen in de salon waar de kachel brand, en we nemen er nog maar eentje op de goede vaart van Helgoland naar Borkum.
De vooruitzichten zijn voor morgen geen wind en dus denk ik er sterk over om dan maar via Delfzijl en de staande mastroute naar huis terug te varen want we zijn allendrie erg moe na zo,n lange dag van 06:00 uur tot 22:00 uur. En het tij loopt morgen om 06:00 uur en dat is wel erg vroeg, terwijl we via Delfzijl pas om 12:00 uur weg hoeven.
Ik twijfel nog wel even, maar bij het ontwaken om zeven uur s,morgens niet meer, want er staat geen kakkert wind en dus doen we rustig aan.
Om kwart voor twaalf is het dan zover, en net als we weg willen varen komt de havenmeester nog even langs en wenst ons goede reis.
Klokslag twaalf uur varen we weg en de kentering is precies op het goede moment en we varen mooi met de stroom mee richting Eemshaven, de motor draait op drie cilinders en mijn maximum snelheid is vijf knopen over de grond.
Vlakbij de Eemscentrale vaart de Shiffartpolizei opeens achter ons, ik had ze niet opgemerkt en ik zie dat ze me willen praaien dus ga ik in het gangboord staan om met ze te praten.
Ze willen dat ik meer naar stuurboord ga want ik vaar nu in de geul volgens hun, nou dat zit er om en ik ben waarschijnlijk door de stroom die hier loopt wat naar bakboord gezet en dat is aan mijn aandacht ontsnapt.
Ik beloof de heren beterschap en begin naar stuurboord te varen, gelukkig nemen ze afscheid en taaien af, ach ja hun dag is weer goed natuurlijk en ik zwaai ze nog even toe.
Om goed vier uur zijn we al bij de plek waar de pier naar Delfzijl begint en ik moet nu eerst de jerrycan weer leeggieten in de tank want doordat de brandstofpomp nu en de inspuithoeveelheid maar ook de retourdieselolie niet terug gaat in de tank maar allebei in de can terecht komen is er in vier uur al tien liter dat terug de tank in moet. Nadat ik even een bakje onder de slang heb gedaan leeg ik snel de can in de tank en zet hem daarna weer terug en doe de slang er weer in.
Omdat ik graag wat dieselolie wil tanken vaar ik naar de jachthaven want ik weet dat ze daar een dieselpomp hebben, daar aangekomen blijkt het ding buiten werking te zijn en varen we alvast naar de sluis, nadat ik ze via de marifoon heb opgeroepen krijg ik als antwoord dat de sluis voor ons in gereedheid word gebracht.
Even later varen we naar binnen en tien minuten later zijn we alweer aan de andere kant van de sluis in het Eemskanaal dat naar Groningen leidt.
Aan het begin van het kanaal is een plek waar je vierentwintig uur mag blijven liggen en dus maken we daar dankbaar gebruik van. De vriendin van Theo is al op de hoogte gebracht en komt met een dik halfuur om hem op te halen en dan kan ik meteen even wat dieselolie tanken bij het hier vlakbij aanwezige total tankstation.
Astrid de vriendin van Theo arriveerd om een uur of zeven, en na nog wat gedronken te hebben gaat Astrid even met mij naar de totalpomp voor 10 ltr diesel en daar kunnen we dus wel mee in Groningen komen, en ik kieper het gelijk maar in onze dieseltank.
Ondertussen is er een groot binnenvaartschip achter ons gaan liggen met het nodige schroefgeweld, we worden bijna weggeblazen door deze gigant maar onze lijnen zitten goed vast en dus loopt het allemaal goed af.
Theo en Astrid vertrekken om een uur of acht, en wij gaan een hapje eten, na het eten duik ik weer in mijn boek, en Aafke zit een spelletje te doen op de ipad.
Het is zomaar twaalf uur en dus gaan we te kooi, om morgen goed uitgerust richting Groningen te varen.
Maandagmorgen vertrekken we om negen uur en we maken gemiddeld vijf knopen met onze driecilinder motor, het gaat vlot met de bruggen en alleen bij Groningen moeten we een kwartiertje wachten want de brug in de rondweg draait op halve en hele uren. 
Ook bij de brug naar de Oosterhaven moeten we een kwartier wachten, en als we door de brug varen komt de brugwachter naar buiten lopen om ons mee te delen dat we niet verder kunnen omdat de Pleiadenbrug gestremd is tot Woensdag.
Nou daar worden we niet echt vrolijk van natuurlijk, maar twee dagen is nog wel te overzien, en dus gaan we maar een ligplek zoeken aan de dichtsbijzijnde steiger.
Er zijn nog wel wat klusje,s te doen aan de boot, maar de meeste tijd brengen we door met lezen en we gaan met dit koude weer geen wandelingen door Groningen maken en nemen het er van om weer wat bij te komen en wat slaap in te halen.
Woensdag gooien we om kwart over negen los en varen langzaam naar de brug toe, pas om kwart voor tien gaat de brug open, maar daarna gaat het vlot, er zijn twee brugwachters die ons en nog 12 andere jachten in flotielje door de stad loodsen.
Als we dan tegen elfen arriveren bij de Pleiadenbrug liggen daar al twee zeiljachten anderhalf uur te wachten op een brugopening.
Het blijkt dat er een technisch probleem is opgetreden, maar ook horen we dat het brugdek opnieuw geasfalteerd moest worden, en dat heeft volgens ons niets met een technisch probleem te maken.
Er lopen drie man in overal rond en een brugwachter die zo nu en dan een poging doet om de brug in beweging te krijgen, maar het lukt niet.
Na een aantal keren de slagbomen te hebben laten zakken geven ze de pijp aan maarten en rijden de drie mannen en de brugwachter weg, zonder ook maar iets met ons te communiceren.
We hebben ondertussen maar vastgemaakt aan een paar dukdalfen die hier voor de brug staan, we drinken nog maar een bakje koffie en eten wat.
Om goed één uur komt het drietal terug en gaat weer de technische ruimte van de brug binnen, ook arriveerd de brugwachten en even later gaan de slagbomen naar beneden en dan begint waarachtig de brug heel langzaam omhoog te gaan, ik denk dat er iets met de hydroliek aan de hand is geweest en dat ze er een andere hydroliekpomp tussen hebben gemonteerd waarschijnlijk eentje met minder 
Capaciteit, maar na vier uur wachten zijn we blij dat het opgelost is en we nu weer verder kunnen.
Na nog een zestal bruggen te zijn gepasseerd zijn we eindelijk buiten de stad.
We zijn nu met 14 jachten en één motorboot en passen waarachtig met alle schepen tegelijk in het sluisje waar we denk ik iets meer dan een meter zakken.
Wanneer we de sluis uitvaren laat ik iedereen maar voorbij varen, want door de koude en harde wind 
halen we met moeite vier knopen snelheid.
Het is een erg koude wind die er staat, en doordat het Reitdiep een meanderende rivier is ben ik wel genoodzaakt om achter het stuurwiel te staan, gelukkig blijft het droog, op zo nu en dan wat spatje,s na. Om 19:00 uur varen we de brug bij Zoutkamp door en een halfuurtje later meren we aan langs een steiger aan de bakboordzijde van het vaarwater, we hadden al eerder een poging gedaan aan de stuurboordzijde maar daar was het steeds te ondiep en liepen we vast en kwamen met moeite weer vlot.
Zo nu eerst maar een borrel en dan een kom hete soep er achteraan om weer wat op temperatuur te komen.
We gaan eerst nog wat zitten lezen, maar gaan vroeg te kooi, mag ook wel na zo,n koude dag.
Het is nu donderdag, en na het ontbijt, ga ik alvast maar losgooien van de steiger waar we aan liggen
Ik haal de beide springen en de voorste lijn alvast weg en Aafke help mij bij de achterlijn, maar dat gaat niet helemaal goed en Aafke stapt op de steiger, maar de wind krijgt vat op de boot, en ik haal snel de lijn binnen maar Aafke kan zo gauw niet weer aan boord komen en dus maak ik een rondje om haar op te pikken wat perfect lukt.
Het is hier bij de steiger 2.4 m diep, maar als ik dan weg vaar loop ik aan de grond en begint het dieptealarm te piepen, enfin daar gaat ie weer, ik sla vooruit en dan weer achteruit maar we raken niet los we zitten echt op een bultje om zomaar te zeggen.
Gelukkig komt er wat wind en rolt Aafke de Genua af en daardoor lukt het ons na zo,n 20 minuten klooien weer vlot te komen.
We varen een stukje op de Genua, maar even later moet de motor er weer bij aan, pas als we in de slenk komen naar Dokkumernieuwezijlen kunnen we weer zeilen.
Tegen het middaguur komen we de haven binnenvaren, en komen we aan het het einde van deze reis.
We hadden hier afgelopen Zondag aan zullen komen maar zijn nu drie en een halve dag verder, nu nog de inspuitleiding vervangen, en dan kunnen we vertrekken voor onze volgende rit, naar Franeker want op 4 mei is onze jongste dochter Marina jarig.



























Geen opmerkingen:

Een reactie posten