pageviews

zaterdag 25 mei 2019

Vrijdag 24-05-2019 Rustig dagje aan de steiger in Kornwerderzand.

Vandaag gaan we maar niet varen, want ik heb erg veel last van mijn oren, het word steeds minder met mijn gehoor en als het niet snel overgaat of verbeterd dan zit er niets anders op dan naar een dokter te gaan om mijn oren uit te spuiten.
Ook mijn verkoudheid blijft nog steeds hetzelfde, maar het proesten is gelukkig over, als de temperaturen ook nog wat hoger worden dan komt de rest ook wel weer klaar maar dat van die temperaturen komt helaas niet veel terecht het gaat weer de verkeerde kant op en zal deze maand mei niet meer boven de 18 graden komen.
Morgen gaan we naar Staveren voor het tanken van dieselolie en daarna gaan we door de sluis om een plekje te zoeken waar we kunnen liggen omdat we dinsdag op uitnodiging van Aafke,s oudste broer Berend en zijn vrouw Minke met een boottocht de friesche meren opgaan, we worden om 12:45 verwacht bij de Galemadammen van waar de boot vertrekt.

Zaterdag 25-05-2019 

Vanmorgen wilden we eigenlijk op tijd weg, maar het was nogal wat druilerig en dus werd het wat later, na het ontbijt te hebben genuttigd bedenk ik opeens dat ik nog een injectienaald in de kaartentafel heb liggen die ik een keer heb gebruikt om het kompas bij te vullen met kompasvloeistof uit een ander oud kompas.
Ik heb het ding al gauw ondekt, en na de naald eraf te hebben geschroefd kan het spuitje, want het is pak em beet maar iets van 5 cc dienst doen om mijn oren uit te spuiten.
Eerst maar eens kijken hoe hard de straal is die er uit komt, nou dat lijkt nog niet zo gek het is echter wel heel kort en dus moet het vele malen worden herhaalt wil het succes hebben.
Nadat ik wat water heb verwarmd in de fluitketel, gaan we proefdraaien, ik geef Aafke de spuit en hou zelf een bakje onder mijn oor om het water en het eventuele oorsmeer op te vangen.
Na vele malen spuiten blijkt er toch zo nu en dan wat oorsmeer mee te komen en we doen allebeide oren tot ik het welletje,s vind, en ik moet zeggen dat ik nu ook weer wat kan horen met het linkeroor want die is het ergste geblokkeerd met troep.
Dan is het zover dat we ons gaan aankleden om richting Staveren te gaan, het is nog steeds erg bewolkt en de zon laat zich nog niet zien, maar de berichten zijn voor de rest van de dag goed.
Om even voor halftwaalf varen we tussen de pieren door het IJselmeer op, en na de Genua te hebben afgerold, gaat de motor uit en laten we ons door het bakstagwindje van tussen de 7 en de 9 knopen voortduwen met een gangetje van 3 knopen per uur, als dat niet meer word zijn we waarschijnlijk om een uur of vier in Staveren.
Het is vandaag erg druk op het water, en even een rondje tellen levert op zicht zo,n 40 zeilende boten op, ook op de plotter stikt het van de driehoekje,s veel bekenden zie ik er niet bij, slechts één schip de Iskander van Jan Willem Schouten zie ik varen met 5 knopen en een koers van 300 gaat die waarschijnlijk richting Medemblik.
De Iskander was net als wij ook deelnemer aan de reis in 2013 naar St Petersburg, dus wie weet komen we elkaar nog wel tegen op het IJselmeer.
Om kwart over vier zijn we bij de Sluis in Staveren, en we hoeven gelukkig niet lang te wachten voor we erin kunnen varen.
Wanneer we vlak bij de sluis zijn zie ik op het matrixbord dat de maximale diepte voor de noordkolk 2.10 m is en de schrik slaat mij om het hart, het zal toch niet waar zijn, ik waag het er maar op want ze hebben vast wel een marge ingeboud en 2.10 is onze diepgang dus dat word spannend.
Bij het invaren van de sluis doe ik piano an want je weet maar nooit, echter de dieptemeter staat op 3.9 m en dat blijft ook in de sluis zo.
Na ons komt er nog een jacht de sluis in, en dan gaan de deuren dicht en gaat het water langzaam zakken, en nu maar afwachten tot we bij die 2.1 zijn.
Maar nadat we bij 3.3 zijn word het al rustig in de kolk en de dieptemeter stopt bij 3.2 m nou is dat even een opluchting, ze zijn er zeker van uitgegaan dat 2.1 bij de allerlaagste waterstand juist is, en nu hebben we nog één meter meer, of zou het mischien hier in het kanaal zo ondiep zijn?.
Bij het uitvaren uit de sluis blijft het gewoon 3.2 m en op plaatsen wat meer of wat minder en dus viel het allemaal weer mee.
Nu is het zaak om een mooi plekje in de natuur te vinden en vlakbij de Galamadammen blijkt er een plek te zijn met moorrings maar die liggen voor ons waarschijnlijk te ver weg  en in te ondiep water.
We nemen de proef op de som en varen richting moorring, en jahoor de dieptemeter gaat laangzaam naar 2.1 toe en dan voel ik wel dat ik met de kiel in de prut vaar en gelukkig zijn we redelijk achter de boeienlijn van het vaarwater (dus buiten de geul) en nadat ik het anker erin heb gegooid trek ik hem vast en liggen we als een huis.
Na de boel te hebben opgeruimd nemen we er eentje en Aafke gaat aan het kokkerellen en het duurt dan ook niet lang of we zitten weer heerlijk in de kuip in de zon met een prachtig uitzicht op de omgeving.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten