pageviews

woensdag 22 mei 2019

22-05-2019 Van Kornwerderzand naar Workum.

Het zat er al een beetje in, dat we ons vandaag wel eens weer zouden verplaatsen, en dus vertrekken we met een zonnetje en een beetje wind om 12:20 .
We hoeven zelfs de motor niet te gebruiken, want de wind komt uit het westen en dus waaien we zo bij de steiger vandaan, er komen ons nog vier jachten tegemoet die de sluis binnengaan en wij kunnen het eerste stuk mooi de tonnetje,s volgen totdat die meer westelijk gaan en wij gaan naar het oosten toe we varen alleen op de Genua en lopen met een gangetje van 5,5 knopen bij 10 knopen wind en zijn dan ook al snel bij het vaarwater het "soal" dat van het ijselmeer naar Workum toe leidt.
Wanneer we bijna bij de aanlegsteiger zijn, zien we een drietal mannen die net een schaap uit het water hebben kunnen halen en het schaap staat er nog verdwaast bij, het is me dan ook een enorme wolbaal en het verbaasd mij dat ze het beest er levend uit hebben weten te krijgen.
Bij de voorhaven gekomen gaan we eerst maar even watertanken want we hebben nog maar een tiental liters in de tank, we leggen even aan bij de plek waar normaal de charterschepen liggen want daar is een laadplaats voor water.
Het tanken gaat snel want het is een vrij dikke slang die hier is aangesloten op de waterleiding, er staat wel niet veel druk op maar met deze  dikke slang gaat het wel een stuk sneller dan anders.
Tijdens het tanken zien we een fuut die pogingen doet om een gevangen vis door zijn strot te krijgen, maar dat wil maar niet lukken want het visje is te groot, hij stikt waarschijnlijk liever dan dat hij het visje weggooid, maar na heel wat geslik en op en neer gaan lukt het hem om hem zover door te slikken dat alleen nog de staart overdwars in zijn bek blijft steken.
Om halfvier liggen we volgetankt aan de steiger voor jachten en drinken een bakje thee, om even later de fietsen gereed te maken voor boodschappen te doen bij de Aldi en de Poeisz die hier even verder op te vinden zijn.
We waren ook nog van plan om mischien even bij Frits en Wieke aan te steken, maar het is nu ondertussen al na vijfen, en dan gaan we liever morgenvroeg daar naar toe, en dus fietsen we terug naar de boot, maar eerst likken we onze net gekochte ijsje,s even op.
Na de boodschappen en de fietsen weer aan boord te hebben gebracht gaan we lekker buiten in de kuip in het zonnetje zitten met een blond geval en een rood wijntje, op het charterschip aan de overkant zitten 15 Duitsers onder begeleiding van twee accordions zeemansliedje,s te zingen en dat doen ze moet ik zeggen erg goed.
Omdat ik net een frysk boek over de oorlog aan het lezen ben, heb ik niet zo,n grote pet op van die "poepen" maar mijn moeder zei, toen ik nog een klein jochie was en ze het wel eens over de oorlog had met mijn vader, dat die "poepen" wel goed konden zingen en daar had  ze wel gelijk in moet ik zeggen.
Ze zijn vast van een shantykoor of zoiets want ze hebben allemaal een zangboek o.i.d.in de hand, en ook lusten ze zo te zien wel een biertje want zo nu en dan komt er iemand weer een nieuw dienblad met bier naar boven brengen.
Om kwart over zes gaan we naar binnen om een hapje te eten, en ook de zangers houden het voor gezien.
Even later klopt er iemand op de boot, en dat zal de havenmeester wel zijn denk ik, en ja hoor daar heb de brave man al, hij vraagt hoe lang de boot is en ik zeg tien meter, want je moet hier toeristenbelastng betalen en daar ben ik een tegenstaander van, en dus doe ik zo,n geval voor het gemak een paar meter van de lengte van de boot af.
Hij zegt, rekent dat even gemakkelijk, geeft u maar  € 15,50  als ik dan zeg dat ik alleen maar kleingeld heb, vind hij dat nog mooi ook.
Na zijn vertrek gaan we eten, en het is weer voortreffelijk door mijn Aafke klaargemaakt, dus ik prijs haar met haar kookgenen.
Vanavond zijn er allemaal debatten over de EU Verkiezingen voor de TV en dus sluit ik de antenne aan en ook rol ik de Duitse spring af.
De Digitenneontvangst is hier net als op de vorige plaatsen 100% en dat valt mij reuze mee want we liggen hier in een soort kom en ik had gedacht dat de ontvangst daardoor slechter zou zijn.
Aafke heeft na het eten even met de familie Couperus gebeld en daar gaan we morgenvroeg even naar toe, want Wieke kan op dit moment niet fietsen omdat ze met de fiets gevallen is en nu met een scheurtje in haar schouder zit.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten