pageviews

donderdag 16 mei 2019

Donderdag 16 mei 2019 Even terug naar Franeker.

Vandaag gaan we ons plekje bij Wargea verlaten, want we moeten Vrijdag op de kleinkinderen passen en ook Zaterdag is onze hulp nodig wegens een rock and roll festival waar John en Marina graag naar toe willen.
Het ligt in onze bedoeling om volgende week maandag richting ijselmeer te gaan om daar een poosje rond te zwerfen, hopenlijk gaan de temperaturen dan ook wat omhoog, want tot nu toe was het op de laatste drie  dagen na nog erg koud.
Aangezien we allebei verdiept zijn in onze boeken, komt het vertrekken steeds dichter bij en om kwart over twee zeg ik tegen Aafke kom op we gaan die kant uit, want tot nu toe was het nog steeds droog maar de voorspellingen zijn niet zo gunstig vanmiddag.
Ik trek mijn vest aan en doe mijn warme jas er toch maar voor de zekerheid overheen en ga naar buiten toe, nou het weer valt mee zo te zien, maar er staat een dikke zes Bft wind en die is nog steeds erg koud, ook Aafke kleed haar goed aan.
Na de motor te hebben gestart, die onmiddelijk aanslaat zet ik de keerkoppeling in z,n vooruit en vaar onze spring strak en dan haal ik de voorspring weg en ook de voorste lijn ga ik losmaken, maar ik geef de lijn maar aan Aafke die op de wal de voorlijn beter kan handellen.
Ik stap weer achter het roer en draai de boot zo dat hij mooi gelijk ligt met de wal en dan kan Aafke ook de achterlijn wegnemen.
Nu moet alleen de spring op de middenbolder nog los en daar moet dus nu wel de spanning vanaf, nadat ik de keerkoppeling in z,n vrij zet gaat Aafke snel de spring losmaken en dan moet ze vlug aan boord zien te komen want de wind blaast ons van de oever weg.
Aafke is gelukkig vlug genoeg en zet haar knie tegen de stootrand en trekt zich aan de railing omhoog en zet dan ook haar voet op de rand en dan is ze weer aan boord.
De wind is tussen 24-28 knopen en om nu volgas hier weg te brommen is onzin en ik houd het toerental op 2000 en de snelheid is 4 knopen, al snel zijn we bij het aquaduct langdeel en dan is het nog een mijl varen totdat we linksaf kunnen het Harinxsmakanaal in.
Het is daar totaal windloos vanwege de daar aanwezige bossen die ons beschutting geven, en dan voel je meteen dat de zon al behoorlijk veel power heeft.
De Harinxsmabruggen zijn het eerst aan de beurt, en omdat er een vrachtschip ons achteroploopt gaan de bruggen al snel open, ik geef een flinke dot gas om het vrachtschip voor te blijven en die haalt mij dus later wel in en ik maak mooi gebruik van hem als brugopener.
Voor de HMRS brug moeten we even wachten en daarna laat ik het vrachtschip maar wat vooruit gaan hij zal ook wel moeten wachten voor de HRM brug die even verder op ligt.
Hij is al wat uitgelopen op mij als ik zie dat de spoorbrug opeens op roodgroen gaat, en dus moet ik de perkins vol op z,n staart trappen om weer bij te komen wil ik nog tegelijk met dit schip door de brug kunnen.
Net als ik denk dat het mij lukt om er nog door te stomen, gaan de lichten op rood terwijl het vrachtschip nog voor de helft in de brug is, ik reageer juist en neem niet het risico om brokken te maken en sla achteruit en zie dat de brug vlak achter de vrachtboot terrugzwaait op zijn plek.
Uiteraard baal ik als een stekker want was ik direct maar vlak achter hem gebleven dan had ik wellicht nog door kunnen varen.
Aafke zegt laten we maar even aan de kant vastmaken, en dat is inderdaad een goed idee, ware het niet dat we bij de eerste poging teveel door de wind werden weggeblazen, en we dus een nieuwe aanloop moeten maken.
Ook voor de 2de keer waarbij Aafke vanaf de boot op de wal springt gaat het weer mis doordat ik aan de grond loop en de lijn die Aafke heeft te kort blijkt omdat de paaltje,s te ver de oever opstaan.
Ik zeg tegen Aafke kom maar weer aan boord, maar ook dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, en na wat heen en weer krijg ik de boot zover dat de afstand overbrugbaar word en lukt het haar om de knie tegen de stootrand te krijgen en op de boot te klimmen.
We doen geen verdere pogingen meer, want ik had op de plotter gezien dat er nog een vrachtschip achter ons zit, hij roept via de marifoon de brug op en vraagt wanneer de brug gaat draaien, en krijgt als antwoord om 15:53 en het is nu 20 voor vier dus dat duurt nog 13 minuten.
Na 13 minuten gewacht te hebben gebeurt er nog steeds niks, en als ik nog eens op de plotter kijk zie ik dat hij ligt te wachten voor de HMRK BRUG EN WIJ VOOR DE HRM brug, nou snap ik het waarom onze brug niet opengaat.
Even na vieren gaat de brug opeens op roodgroen, en dus komt er een opening, en inderdaad de brug gaat draaien en ik maak daar natuurlijk graag gebruik van, wanneer ik achteromkijk zie ik nog net het vrachtschip de bocht omkomen maar ook zie ik dat hij niet meer door de brug komt want die zwaait alweer dicht, nou dat is allemaal mooi verwarrend zo. Zo zie je maar weer het komt altijd anders dan je denkt dat het gaat, ook krijg je dit soort dingen doordat bruggen van afstand worden bediend en dan is een juiste interpretatie moeilijker dan wanneer men op de brug zelf zit.
Nu we door de twee spoorbruggen zijn, krijgen we niet eerder weer een brug da bij Franeker, want de nieuwe brug bij Ritsumazijl zijn ze mee bezig, en die van Dronrijp zijn ze ook nog wel even mee bezig, en daarom rollen we de Genua af en gaan we onder zeil verder, het van Harinxmakanaal heeft nogal wat bochten en d wind is soms zo dat we het zeil bak hebben staan, we laten het maar even want ook zijn er nogal wat plekken waar de wind enigzins wegvalt vanwege boerderijen met bomen en dergelijke.
We halen tussen de vier en de zes knopen snelheid, en het vrachtschip dat achter ons zat bij Leeuwarden gaat ons bij Dronrijp voorbijlopen wanneer we de pont gepasseerd zijn.
Na weer zeil te hebben gezet komen we tegen de klok van zes uur bij de stationsbrëge aan, uit de luidspreker die daar bij de wachtplaats is gemonteerd klinkt een bericht, maar met deze harde wind en met de motor aan kunnen wij niet verstaan wat er word medegedeeld, en dus wachten we maar even de dingen die komen gaan af.
Ik had even eerder wel op het matrixbord op de oever gelezen dat de openingstijden van 17:45 tot 17:57 waren, maar hier staat ook een bord met een rode en een groene zone erop en de groene zone is van 18:00 tot 18:20 dus ja wat is nu waarheid?.
We waren er om 17:55 en geen opening en ondertussen is het nu bijna 18:10 en dan gaan de lichten op roodgroen, nou dat is dus volgens het hier op de steiger staande bord.
We zijn blij dat we er door kunnen, omdat het nu lichtje,s begint te regenen en het is meestal zo dat het venijn in de staart zit, gelukkig blijft het bij deze wat verdwaalde sputters en kunnen we droog aanmeren op de ons bekende plek, alleen nu met de boeg richting Leeuwarden vanwege de straffe wind.
Om kwart over zes liggen we vast en ga ik gelijk maar even de Duitse spring uitrollen want vanavond is het 2de deel van het songfestival met het optreden van de Nederlandse bijdrage.
Ik moet nu wel even de antenne op een andere plek neerzetten omdat we nu omgekeerd liggen en ik na de TV te hebben aangezet geen signaal heb.
Ik zet de antenne op de lier naast de mast met een plasticzak er omheen voor de nattigheid want het ding is alleen voor binnen op de vensterbank geschikt
Zo nu eerst maar naar binnen toe, want ik heb het koud gekregen op het laatste stuk naar Franeker toe, Aafke heeft al snel een kop soep geritseld, en na nog wat brood met gebakken eiëren kom ik weer wat op temperatuur.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten