pageviews

maandag 27 mei 2019

Maandag 27 mei 2019 Staveren naar Workum.

Het is vanmorgen kwart voor negen als we wakker worden, en we gaan er dus maar direct uit. Na wassen en ontbijten gaan we losgooien om te gaan tanken en ook hebben we  een ruil butagasfles nodig, en ik had gisteravond al gezien dat er nog één in de opslag stond.
Als we het olieschip in de picture hebben, zien we dat er net een motorboot heeft getankt, en die maken los om te vertrekken.
De uitbater ziet onze richting uit en ik geef aan dat we willen tanken, en dus gaan we bij de gasoliepomp aanmeren, maar hij wil ons verder naar voren hebben omdat hij niet weet dat ik rode diesel wil tanken, en dus roep ik tegen de wind in dat wij een bunkerverklaring hebben en hij snapt wat ik bedoel.
Hij wil wel even de bunkerverklaring zien voor hij tot actie overgaat, nou dat is prima en dus geef ik hem mijn papieren en hij verdwijnt even in zijn administratiehoek en komt even later terug en zegt dat wij ook in zijn systeem staan en dat het wat hem betreft oké is.
Hij vraagd om hoeveel liter het gaat, en ik zeg ongeveer 130 ltr.
Ik haal alvast de vuldop eraf, en neem voor de zekerheid ook maar wat doeken mee, want het gaat meestal niet voor 100% goed, er gaat bijna altijd wel iets overboord, maar daar ligt in ons land niemand van wakker want dieselolie drijft op water en een klein beetje is in no time verdamt en dus brengen we de natuur heermee geen schade toe.
Ook nu gaat het weer een klein beetje mis maar het blijft aan boord en verdwijnt in mijn doeken dus no problems at all.
De gasfles word omgeruild, en ook neemt hij wat vies bilgewater van ons over en daar rekent hij niets voor, de rest gaat via de bank en de rekening stuurt hij naar ons nieuwe adres.
Om 10:50 sluit ik de beide gasflessen weer aan, en zetten we de fietsen weer achter op de boot boven de bakskisten, gooien vervolgens los, varen weg en Aafke ruimt de lijnen en stootwillen weer op en dan gaan we even later tussen de pieren door.
Nadat we naar mijn mening ver genoeg uit de kant zijn gaan we na eerst het blok van de fokkeschoot wat naar voren is getrokken de Genua afrollen tot de eerste rode stip op het voorzeil en gaan dan een koers van 10 graden varen naar de verkennerton bij het Soal van Workum.
Er staat een stevige Westenwind tussen de 20 en 24 knopen en met deze wind iets achtelijk dan dwars varen we met 6-7 knopen naar onze bestemming die we om 10 minuten over twaalf bereiken.
Het is hier een drukte van belang want het zijn allemaal zeiltje,s van optimisten die hier een internationale wedstrijd aan het zeilen zijn, ook zijn er veel kitesurfers bezig, mischien ook wel wedstrijden.



Ik heb mijn bontmuts vanmorgen maar weer opgedaan, want het gaat nog steeds niet goed met mijn oren, en het bakboordsoor doen dan ook flink pijn.



Hier worden de Zwitserse, en ook de Franse bootje,s naar buiten geleid.



We zeilen bijna tot aan de steiger toe, en daarna start ik de motor, en rollen we het zeil weg, met het afmeren is het hier altijd een geklooi want je moet de vierkante palen gebruiken en dat komt niet altijd goed uit wat de lengte van de lijnen betreft, en ook nu duurt het eigenlijk veel te lang voor dat het ons naar de zin is.
Aangezien we nog geen koffie hebben gehad, gaan we dat eerst maar even doen, en we maken alvast de krentebollen klaar voor gebruik, nadat we dat dan naar binnen hebben gewerkt gaan we even naar het dorp toe, en we gaan lopend omdat we wat beweging moeten hebben, fietsen doen we morgen wel naar de Galamadammen bij Koudum dat is hier zeven kilometer vandaan, en de weersberichten zijn goed voor morgen.
Als we dan richting dorp gaan  kijken we even bij de DA drogist om één of ander middel voor mijn oren, nou dat hebben ze wel maar wat ik eigenlijk wilde hebben is een betere spuit om zelf mijn oren even een beurt te geven. We laten ons toch wat aansmeren en kopen druppels, en wat spray tegen jeuk en ook zou dit het oorsmeer kunnen verminderen.
Ook wilden we bij de visboer kibbelingen kopen, maar helaas is de toko niet open en dus toffelen we maar door, kijken nog even terloops bij de kringloop winkel maar daar was ook geen enkel artikel van onze gading.
Dan gaan we naar de action om batterijen voor de handmarifoon, echter daar hebben ze geen oplaadbare en alkaline kan ik niks mee want ik moet ze aanelkaar solderen in serie zodat ik 4,8 volt krijg. Het setje wat er nu inzit is in no time leeg, en ik zal daar al lange tijd wat aan doen, maar het blijft er steeds bij.
Dan gaan we richting Poeisz en Aldi vor de hoognodige proviandering, uiteraard kopen we weer meer dan de bedoeling was, en zo word het weer een heel gedoe om alles in ons transportkarretje te krijgen, en dan lopen we, omdat ook de Aldi geen batterijen heeft richting Kruidvat.
Bij Kruidvat slagen we wel, alleen zijn die wel pittig wat prijs betreft 4 AAA voor € 9,99 tja het is niet anders, en dus neem ik ze maar mee.
Zodra we weer aan boord zijn ga ik er gelijk maar mee beginnen, en zoek het soldeer apparaat en de tin bijelkaar en na veel krachttermen lukt het mij om met assistentie van Aafke het zwikje weer aan elkaar te solderen.
Nou dat was het wel voor vandaag, en warm eten slaan we vandaag ook maar weer over voor het gemak in plaats daarvan cup a soup en twee stukken brood met zure haring en een kwarktoetje na.



De Fontein van Workum, leuk hè.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten