pageviews

dinsdag 7 mei 2019

Eindelijk vertrekken we vanuit de Jachthaven naar Franeker.

Het is zaterdagmorgen wanneer we om 10:00 uur de sluis van Dokkumernieuwezijlen binnenvaren, het waait zo nu en dan hard en ook vliegen ons de sneeuwvlokken om de oren.
Ik lig hier wat te klooien voor de sluis want ik dacht toen ik de twee motorboten tegenkwam die uit de sluis kwamen, dat wij er dan gelijk in konden varen maar nee hoor de sluismeester laat eerst nog iemand van de andere kant de sluis in varen, en dus maken we maar even vast aan het remmingswerk.
Na vijf minuten gaan de deuren open en komt er een motorboot de sluis uit varen, en nadat de brug omhoog is gegaan varen wij de sluis binnen.
Het moet weer even wennen, want met deze wind en sneeuwbuien lukt het niet om aan stuurboord vast te maken, en dus gaan we maar aan bakboord liggen, het schutten duurt niet lang want het verschil is hooguit 10 cm.
We zijn nu een halfuur verder en omdat ik niet te veel toeren wil maken omdat de nieuwe verstuiverleiding toch nog enigzins lekt houd ik het op 5 knopen en al snel zijn we bij de brug van Engwierum waar de sluiswachter ons een tijdje laat wachten alvorens we het roodgroene licht krijgen.
De brug bij Ee gaat gelukkig wat sneller en we gaan nu proberen of we nog door Dokkum kunnen komen, maar dat lukt niet want als we bij de woudpoortsbrug aankomen is het 11:50 en dus gaan we aan de langssteiger liggen vor diepstekende jachten.
Het valt mij direct op als ik naar de steiger toevaar, er ligt waarrempel steensplit op de steigerplanken tegen de gladheid, nou daar word geen enkele bootbezitter blij van denk ik want het grind gaat tussen het profiel van schoenen zitten en gaat daardoor veel dekbeschadigingen veroorzaken.
Ik heb deze oplossing tegen gladheid nog nooit eerder zien toepassen, en ben er niet blij mee.
Om 13:00 gaan we weer verder en raken snel met nog enkele schepen door de Altenabrége en de Eebrug, het zeiljachtje voor ons gaat verder op de fok.
Het lijkt Aafke ook wel wat, maar ik zeg tegen haar dat we wel een wat kronkelend traject voor ons hebben naar Birdaard en dat blijft dus steeds bijstellen van het zeil, en zo varen we rustig door op de motor.
Birdaard laten we ook al snel achter ons, het is ons trouwens wel opgevallen dat de molens alle drie, dus 2 in Dokkum en die in Birdaard in een stand worden gezet die past bij de Dodenherdenking vandaag.
Om drie uur zijn we bijna in Leeuwarden, en omdat ik nog graag even mijn oude digitenneontvanger wil omruilen voor een nieuwe in de KPN winkel hier aan de Wirdumerdijk moet ik daar wel zijn voor sluitingstijd.
Aafke zegt dat het wel eens om vier uur zou kunnen zijn i.v.m de doden herdenking, en dus kijk ik even op het world wide web en daar staat dat ze zijn geopend tot 17:00 uur en dat redden we dus wel.
Er wacht ons trouwens nog een verassing, want we hoeven niet meer voor de bruggen hier te betalen en dat was anders altijd 10 Euro, en daar worden wij weer heel blij van.
Na in de prinsentuin geprobeerd te hebben aan te leggen, wat mislukte doordat het te ondiep voor ons varen we door naar de ligplaats bij de winkels tussen de Vrouwenpoortsbrug en de Hermesbrug.
Er ligt maar één schip en dus kunnen we hier mooi nog even wat boodschappen doen, en ik tuig mijn fiets op om  naar de KPN winkel te fietsen om de TV ontvanger te ruilen.
Het is weer even wennen om met de fiets door het drukke verkeer hier te navigeren, maar ik kom mooi om halfvijf bij de winkel aan waar nadat ik een nummertje heb gekregen al redelijk snel aan de beurt ben.
Ik leg de verkoper die mij te woord staat uit wat de bedoeling is, en overhandig hem de oude ontvanger met alles wat erbij hoort, en na wat gegevens te hebben ingevuld vertrek ik weer met mijn nieuwe spullen naar de boot waar ik toevallig gelijkertijd met Aafke aankom die ondertussen wat boodschappen heeft gedaan.
De motorboot die voor ons ligt vaart richting brug en ook wij gaan even later die kant op maar dan zien we de motorboot weer terugkomen, het zal toch niet zo zijn dat de brug niet meer word bediend,!.als we wat dichterbij komen zien we dat de brug op dubbel rood staat dus de brug word niet bediend.
Dan zie ik opeens ook een groot geel bord langs de kade staan waarop staat "Hermes brug gestremd".bij de brug aangekomen staan daar ook gele borden waarop staat dat er op 1, 2, en 3 mei er vertragingen kunnen zijn van 2 uur.
Het is nu 4 mei en dat kan het dus niet zijn, ik pak mijn telefoon en kijk op stremmingen bruggen en sluizen, maar hier in Leeuwarden staat niks over stremmingen, en dus kijk ik gelijk even naar de bedieningstijden van de bruggen hier in Leeuwarden en zie dat er vanwege de spits een sluiting is van 16:00 tot 17:15 en als wij richting brug kijken zien we nog net de brugwachter op de brug toelopen en even later gaan de lichten op enkel rood.
Gelukkig kunnen we nu verder, en dat gele bord langs de kade was dus 90 graden opzij gedraaid omdat dit voor het wegverkeer was, maar het zette mij wel even op het verkeerde been.
De brugwachters zijn nog niet erg op dreef, want ze zijn wel erg langzaam met het openen van de Hermes en de Slauwershofbrug.
We vervolgen onze reis richting Franeker en komen om ongeveer halfacht bij de plek waar nu geen brug meer is bij Dronrijp, en besluiten om dan hier maar te blijven want we willen wel graag de dodenherdenking op de TV zien.
Nadat we zijn aangemeerd, ga ik de nieuwe ontvanger provisorisch installeren en het lukt mij om het ding aan de praat te krijgen zodat we de herdenking kunnen volgen.
Omdat dit mijn geboorteplaats is weet ik dat hier bij deze brug 12 mannen zijn vermoord door de Duitsers als repressaille voor het laten ontsporen van een locomotief met een transport goederen van de bezetter.


Een van de gefussileerden hield zich dood (Gerard de Jong) en heeft het overleefd.

Mijn oudste broer Jelle heeft aan de andere kant van de brug het hele drama met zijn eigen ogen gezien, en er is later één man die nog leefde stiekum weggehaald door de bevolking.
Wij zijn niet naar de terplekke zijnde herdenking gegaan, omdat ik al de hele dag in de kou had gestaan, en min of meer verkleumt was, en in de boot brande de kachel.
De dag erop varen we om 10:00 richting noodbrug die bestaat uit een grote veerpont die om het uur word bedient voor de scheepvaart, we moeten wel even wachten want volgens mij zitten ze aan de koffie, maar om halfelf mogen we er door.
Omdat er nog steeds dieselolie lekt bij de brandstofpomp leeg ik zo nu en dan het plastic bakje wat ik er onder heb staan, maar de lekkage is nu nog erger geworden en daar ga ik dus morgen mee aan de slag.
Om 10 over twaalf varen we door de stationbrège en gaan we liggen op het door ons vaker gebruikte plekje bij de tûnen, onze buurman hier aan de wal is schijnbaar niet aanwezig want normaal staat zijn fiets voor het huis tegen de muur maar er is geen spoor van de beste man te zien.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten