maandag 20 mei 2019

Zondag 19-05-2019 Van Franeker naar Kornwerderzand.

Vanmiddag vertrekken we om 13:30 vanuit Franeker naar Kornwerderzand, het weer is niet zo mooi als het voorspeld werd en het is een grijze dag en naarmate we Harlingen naderen word het alleen maar grijzer.
De bruggen die we moeten passeren gaan snel open en ook de sluis kunnen we zo binnenvaren, en zo liggen we om 14:30 al in de sluis.
Ook het schutten duurt niet lang, en nadat Aafke alle fenders en lijnen heeft opgeborgen varen we de havenuitgang uit en rollen we de Genua af en gaat de motor uit.
Er vaart niet erg veel, en met het windje van achteren zijn we om 15:45 in kornwerderzand, het duurt echter wel even voordat de lichten op de brug op roodgroen gaan, maar om 16:10 liggen we vast in de sluis met nog vijf andere schepen, en om 16:25 liggen we aan de steiger in de binnenkom.
Ik ga eerst maar even bezig met het vermaak, want ik ben erg nieuwsgierig of we hier een goed signaal ontvangen van Digitenne en nadat ik de antenne weer naast de mast heb vastgemaakt en de stroom via de omvormer heb aangesloten hebben we perfect beeld.
Na schoonschip te hebben gemaakt zitten we om vijf uur aan een blonde rakker en een rode wijn, we zitten buiten in de kuip die ons heerlijk beschut tegen de kou, die er doordat het 15 knopen waait uit het noorden toch erg fris is, ook is de luchtvochtigheid erg hoog en na onze versnapering gaan we naar binnen toe, en zet ik de kachel aan en gaat Aafke bezig met het avondeten.

Maandagmorgen:

Omdat het nog steeds een grijze wereld is, slapen we maar eens voor de verandering uit, en komen pas tegen het middaguur uit onze kooi nou dat gebeurt niet vaak dat we zolang op onze rug staan.
We gaan eerst maar onze knorrende maag zien stil te krijgen, en daarna frissen we ons op en gaan over tot de orde van de dag.

Het is hier één en al bedrijvigheid met YE mosselschepen die hier naar toe komen om de mosselen met zoetwater te spoelen ze komen dus uit de sluis en wassen hier de mosselen, en gaan dan weer door de sluis om ze weer terrug te brengen naar hun percelen.
Verder is er niet erg veel vaart, op wat grote zandschepen na die exact in de sluis passen, en aan watersportschepen houd het ook niet over.
We brengen deze dag door met wat kleine klusje,s en tussendoor lezen we wat in onze boeken, pas om drie uur drinken we koffie, en deze middag is dan ook snel voorbij.

De vele nesten van futen en markels worden streng door de vogels bewaakt, en o wee wanneer er een fuut te dicht bij een markelnest in de buurt komt is het even een ware veldslag die de futen meestal verliezen omdat de markels ( meerkoeten) hun eieren in dit geval erg goed verdedigen.
Ons doel is dat zodra het wat meer de zonnige kant op gaat om naar Workum te zeilen, en daarna willen we ook even wat diesel tanken bij het olieschip in Stavoren.
Ik heb mijn boek ondertussen uit, en ga weer even met mijn klusje bezig, en dat is het inbouwen van een andere radio, cd, casette en aux speler, de zoveelste op rij want er is altijd wel één van de functie,s die niet meer werkt.
Ik hoef er meestal niet veel aan te veranderen, maar het is altijd wat nivelwurk, met een latje hier en een plankje daar wat veel tijd vreet, maar ja dat hebben we genoeg.
Het is intussen al weer halfzes geworden en dat is soepietime en dus kap ik er maar weer mee.