We zitten aan de grond, en dat is hier geen wonder want zodra je buiten de betonning zit word het snel ondiep, voor vannacht was dat echter geen probleem want er stond heel weinig wind, en dat durfde ik wel aan maar voor de komende nacht moeten we ons geluk ergens anders proberen.
Eerst maar even eten, wassen, oren van mij uitspuiten en weer olie er in, en wanneer dat gebeurt is haal ik het anker op en varen we weg van deze plek om het verderop nog eens te proberen.
Na het een paar keer geprobeerd te hebben, zeg ik tegen Aafke kom op meid we gaan hier weg want er is hier nergens een plekje te vinden waar we met onze diepgang terecht kunnen, ook de havens die hier zijn hebben diepgang tussen de 1.5 tot 1,7 m en dat is 70 of 50 cm te weinig en dus gaan we maar weer door de sluis het IJselmeer op en dan zien we wel wat we gaan doen.
Zo gezegd zo gedaan en als we door de sluis zijn, waar warempel drijvende steigers in zitten varen we naar de spoorhaven waar vroeger de boot aankwam en vertrok naar Enkhuizen.
Eenmaal buiten de pieren staat er een flink zeetje, en opeens realiseer ik mij dat ik vergeten ben de achterste buitenramen dicht te doen, en dus gaar Aafke dat gelijk doen, hè hè dat was nog net op tijd, hier heb ik een flinke steek laten vallen, dat krijg je door het veranderen van de planning.
Om kwart voor twee zijn we in de spoorhaven en gaan we aan de kade liggen tussen twee jachten in en dat past precies, na alle overbodige lijnen en stootwillen weer te hebben opgeborgen zal Aafke koffie klaarmaken, en dan blijkt dat het gas op is, nou dan gebruiken we de waterkoker toch zeg ik, en ga meteen de Duitse spring aanbrengen.
Zo meteen gaan we even kijken of de firma de Groot.waar we anders altijd dieseltankten er nog wel is, maar Aafke gooit roet in het eten want als ze aan het stofzuigen is en het putje van de bilge inspecteerd roept ze; het stinkt hier naar diesel, nou daar moet ik uiteraard wel op reageren en dus constateer ik dat het nog restanten zijn van onze Helgolandreis toen we een lekkende verstuiverleiding hadden en een week later lekte ook nog eens de brandstofpomp.
Ik had onder de vloer voor de kombuis alle vloerdelen er uit gehad en het daar aanwezige water vermengt met dieselolie opgeruimd, maar dit restantje niet opgemerkt.
Nou dat doen we gelijk maar even, dan is dat maar weer achter de rug. Het kost ons bijna 2 uren om alles op te ruimen en weer goed schoon te maken
Veel troep is het niet, maar al snel een liter denk ik en dat stinkt ook nog eens als de klére, dus om de smeerlapperij van boord te krijgen gaan we straks ons licht opsteken en gaan we even een kort ommetje maken door de haven, even bij de fontein kijken even wat flappen tappen, en wat foto,s maken van deze oude spoorhaven.
Om kwartover vier, komt de Havenmeester aan, ik kijk even en zeg tegen Aafke doe jij het maar even, want ik ben erg bezweet en loop liever geen koutje op, want ik heb er al een en nog een word me teveel. Maar Aafke zegt nee, en dus moet ikzelf maar naar hem toe, deze knaap is tûker dan de meeste hevenmeesters en kijkt even aan de zijkant van de boot waarop staat Sun Legende 41 dus dan weet hij hoe lang de boot is, ik had 11 m in gedachten, maar het worden er 12 en 2 personen, nou dat word € 18,10 ik vraag of ik kan pinnen en dat kan maar dan wel in het kantoor, en dus zeg ik dan krijg je allemaal kleingeld, hij vind dat uiteraard geen probleem, want wisselgeld is hij wel blij mee.
Ik plak het stickertje in het achterstag, en dan gaan we onze jassen aantrekken voor de korte wandeling, eerst maar even kijken of die tankerij nog in actie is, en dat blijkt nog net zo te zijn als destijds, en hij heeft ook gasflessen en die kunnen we dus ook gelijk omruilen en ook kunnen we ons bilgewater er kwijt, tjonge jonge wat zal die man blij met ons zijn.
We maken even een klein rondje dorp, en ik weet nog dat ik in het restaurant t,Heerenhuis ooit eens een biertje heb zitten drinken met de eigenaar en zijn vrouw wij waren hier toen vanwege de competitie van de tennisclub uit Veenklooster waar ik toen lid van was.
Om een uur of vijf zijn we terug op de boot, waar ik de pen nog even door het anker steek en de splitpen er op doe voor borging, op die manier kan het ding niet uit zich zelf gaan ankeren.
Staveren heeft net als de andere tien steden een fontein, en die staat hier dus onder, het is een oude vis die alle kleine visje,s op eet.
Ook breng ik nog een extra stootwil aan tussen schip en kademuur, want die komen wel erg dicht bij elkaar door de deining die hier staat, Aafke heeft ondertussen de fietsen losgemaakt, en dus kunnen we bij de yerriecan komen, en onze olietroep daar nog mooi in kwijt kunnen om dat morgen te legen bij de olieman. Ook verander ik de TV Antenne van de ene naar de andere kant van de mast, maar later blijkt dat de ontvangst hier brandhout is en gaan we vanavond maar eens geen tv kijken.
Ondertussen is het etenstijd geworden en dat word geen warme maaltijd vandaag, het gasflesje is leeg, nou dan maar brood, en soep heb ik al gehad.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten