pageviews

dinsdag 14 mei 2019

13 mei 2019 Intussen zijn we alweer een week verder.

We hebben hier nu alweer een week gelegen, en in die tijd heb ik onze Perkins motor gerepareerd, die diesel en water lekte wat een vieze bende onder de motor opleverde.
Maandag heb ik de brandstofpomp die de oorzaak was van de lekkage eraf gehaald en naar Dieselnoord in Drachten gebracht die de pomp hebben getest en gerepareerd en die ik donderdag weer heb opgehaald en terruggeplaatst.
De lekkage zat in het bovenste deel van de pomp waar zich het asje bevind waarmee  je gas kunt geven, en de motor stop kunt zetten.
In dit deel zitten rubberringen die voor afdichting zorgen en die waren dus versleten.
De rubberringen en ander kleinmateriaal kosten weinig, maar het werkloon en het gebruik van de testbank zijn wel duur en dat hakt er weer flink in.
Ook kwam ik er achter dat de koelwaterpomp een lekke keerring had en die heb ik dus ook maar helemaal uit elkaar gehaald en nieuwe keerringen besteld bij Bakker in Ijlst.
Nadat ik dus de brandstofpomp weer had teruggeplaats had ik verwacht dat die onderdelen al binnen zouden zijn, ik had ze naar het adres van John en Marina laten sturen maar na drie dagen nog geen onderdelen, en dus even een telefoontje naar Bakker die zou het voor mij uitzoeken of het wel was verzonden.
Een uurtje later belde Bakker terug met de mededeling dat het pakje in een dubbele envelop was verstuurd en die hadden er al lang moeten zijn, en dus wachten we dat nog maar even af.
Ook zaterdagmorgen komt er niks, en ga ik even zoeken in mijn eigen voorraad onderdelen en daar vind ik nog twee oude keerringen en dus zet ik de pomp weer in elkaar want dan kan ik de motor testen of die wil lopen want dat kon niet zonder koelwaterpomp, en dus monteer ik die ook weer op zijn plek.


Rechts achter het motoroliefilter zit de inspuitpomp.

Deze pomp is beter bij te komen dan bij de brandstofpomp, want dat was echt een drama om die weer op z,n plek te monteren.
Zo nu maar eens kijken of er weer wat leven in de brouwerij is te krijgen, na de accu bijna te hebben leeggestart en hij nog niet aanslaat is dit waarschijnlijk een kwestie van lucht in het systeem en dus sluit  ik eerst de acculader aan, en draai daarna alle inspuitleidingen maar los, en nadat de accu weer redelijk vol is doe ik nog een poging om de lucht er uit te krijgen.
Er komt nu overal weer diesel uit de leidingen en nadat ik ze weer heb vastgezet en start, slaat de motor na wat gesputter aan en even later loopt ie weer als een tierelier en is er geen lek meer te zien, ook de waterpomp heeft zijn leven gebeterd en lekt niet meer.
Ik laat de motor maar even flink warm draaien, en kijk nadat ik hem heb uitgezet ook maar even of er nog genoeg olie in de keerkoppeling zit en dat blijkt niet het geval te zijn, dus vul ik hem bij tot het weer op peil is.


Het blauwe geval is de keerkoppeling, ik kan er net bij van boven voor het controleren van de olie.

In de loop van de middag belt Marina, en zegt dat het pakje inmiddels ook is gekomen, nou dat zit wel in een erg kleine envelop moet ik constateren en het verbaasd mij dan ook niet dat het ergens is blijven liggen.
Enfin ik heb nu in ieder geval een paar keerringen in reserve en die komen vast nog wel een keertje van pas.
Zondag kwam de havenmeester nog even langs en hebben wij besloten dat we maandagmiddag vertrekken uit Franeker, waar naar toe is nog niet helemaal duidelijk, ook wil ik eerst nog even bij de brilleman langs voor een nieuwe bril en daarna zien we wel verder.
Ook hebben we deze week alledrie de kleinkinderen uitvanhuis gehad, eerst Novah 2 nachtje,s daarna Ariane 1 nacht en zondagnacht was  Silvan aan de beurt.
Het heeft met niet een van de kinderen problemen gegeven met slapen, ze lagen nog maar net of ze sliepen al, dus slapen op de boot is blijkbaar beter dan thuis in hun eigen bed.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten