pageviews

dinsdag 14 mei 2019

Maandag 12 mei 2019. Er even een paar dagen tussenuit.

Maandagmorgen komt Marina langs om mijn haar te knippen, en dus zit ik mooi buiten op de wal op de gasfles met een kussentje onder het gat en met een kappersschort voor.
Er komt heel wat af en het waait mooi de vaart langs het water in en dus hebben we geen opruimplicht, wat hier aan de kade wel voor de eigenaren van honden geldt.
Ondanks de opruimplicht kun je hier overal hondedrollen zien liggen in het gras, er zijn hondebezitters die het niet zo nauw nemen, en dus lopen of fietsen wij maar niet door het gras hier.
Marina heeft het klusje snel geklaart en na koffie te hebben gedronken gaan Aafke en ik vergezeld van onze jongste kleinzoon richting brillemans om voor mij een nieuwe bril uit te zoeken bij Hans Anders.
Wij zijn gelijk aan de beurt, en tijdens het opnieuw meten van mijn blauwe kijkers gaan Aafke en Silvan even wat boodschappen doen bij het Kruidvat.
Het meten gaat niet helemaal naar wens, want ik had zelf aangegeven dat ik de tv wat wazig vond op een meter of drie in de boot, dus na verschillende metingen kom ik weer op dezelfde sterkte uit als mijn oude bril.
De mevrouw die mij helpt vind het maar vreemd dat ik met het apparaat de dingen niet goed scherp kan zien, terwijl dat met mijn oude bril wel het geval is, ik zeg dan ook dat ik er ook niets aan kan doen, maar dat of haar gegevens van mijn oude bril niet kloppen of dat het ergens anders aan ligt.
Zij zegt dat het misschien aan het cilindrische van de bril zou kunnen liggen, maar daar weet ik niets van en  zegt mij helemaal niets.
Het worden dus weer dezelfde glazen als twee jaar terug, wel heeft ze geconstanteerd dat mijn ogen nu niet meer 100% zijn maar 95% nou mischien is dat dan de oorzaak.
Ik mag nu een montuur uitzoeken, en intussen zijn Aafke en Silvan ook weer gearriveerd, brillen uitzoeken is altijd een heel gedoe, en Aafke moet het ook mooi vinden dus pas ik de ene na de andere bril.
Silvan begint ook al met brillen aan te geven, en dat kan natuurlijk niet en dus tikt Aafke hem regelmatig op zijn vingers want zeggen van dat het niet mag gaat het ene oor in en het andere weer uit.
Het word uiteindelijk een bruine bril, want dat past straks mooi bij mijn bruin verbrande kop en deze voelt wel goed aan, en ik heb ook genoeg van dat bril op bril af gedoe, dan gaan we de schade opmaken, en het blijkt dat ik niets hoef bij te betalen, want ik heb een brillenspaarplan bij Hans Anders en dat is exact genoeg voor deze bril.
Aafke gaat alvast Silvan thuisbrengen, en ik ga richting boot om ons vertrek voor te bereiden, we hebben maar besloten om ergens bij Wargea midden in de natuur te gaan liggen dat is lekker rustig daar en het weer is ook een stuk beter dan afgelopen week ook word het iets warmer zegt men.
Aafke komt tegen drie uur weer aanfietsen, en we brengen haar fiets achterop de boot tegen die van mij aan, vervolgens gooien we los en varen richting stationsbrège die op het punt staat om open te gaan en even later zijn we al op weg richting Leeuwarden.
Ik vaar nu met 5 knopen, en dat scheelt volgens mij wel in het dieselolie verbruik en op deze manier maakt het in tijd niet zoveel uit of je nu 1 knoop sneller vaart, op zeil is natuurlijk nog beter, maar wij treffen het niet zo vaak dat de wind gunstig is meestal komt die recht van voren.
Bij Dronrijp zijn we net te laat en wachten we een minuut of 10 tot de hier tijdelijk  dienstdoende grote veerpomp opzij gaat om ons er door te laten.
Daarna is de eerstvolgende brug de spoorbrug en daar moeten we een halfuur wachten want die draait om 17:25 maar we gaan aan de even eerder aanwezige wachtsteiger liggen nadat we via een luidspreker op de brug kregen te horen dat de brug om die tijd werd bedient.
Aafke maakt voor mij een cup a soup klaar en als ik die heb geconsumeerd varen we naar de brug toe, achter ons komt er een tankschip  aanvaren die bij Franeker lag om rioolslip te laden en dat brengt hij nu weg.
De brugwachter laat ons nog even vijf minuten extra wachten en dus lummel ik maar wat voor de brug om tot die op roodgroen gaat.
Dan gaan we verder naar de volgende spoorbrug, dat is de hrmk brug en die roep ik even op via de handmarifoon en die draait om 17:52 nou dan wachten we daar ook nog maar weer even, de tanker die ons nu voorbij vaart heeft twee spudpalen en die laat hij één voor één zakken en gaat zo mooi onder de brug door, wij wachten weer net als bij die andere spoorbrug vijf minuten extra en gaan na zessen door de brug.
Er is nu nog ëén brug die we doormoeten en dat is de Harinxsma brug ook die kan ik oproepen op marifoonkanaal 18 ik krijg te horen dat wij er eerst doorheen mogen en dat er van de andere kant een vrachtschip aankomt en daar laat ze de brug voor open sta, het gaat echter niet zoals het hoort want ik krijg geen roodgroen licht en ook geen groen licht, het rode licht blijft branden, en dus vaar ik niet door de brug, ook omdat ik zie dat het vrachtschip ook al bijna bij de brug is.
Dan roept de brugbediening mij op met de mededeling dat het vrachtschip nu eerst gaat en dat wij er dan direct achter door kunnen.
Ik meld nog wel even dat wij geen groen licht hebben gezien, en het antwoord is dat dit waarschijnlijk komt door de laagstaande zon die er precies op schijnt, nou mijn ogen zijn vanmiddag net gemeten en dus kan het daar ook aan liggen, maar dat lijkt mij stug.
Het vrachtschip is ondertussen de brug gepasseerd, en ik geef flink gas en omdat ik nog steeds geen groen licht zie, meld ik dit even aan de brugbediening.
De brugwachter zegt dat hij of zij want volgens mij is het een zij dat er aandacht aan zal worden besteed, nou dat lijkt mij een goede zaak want dit kan natuurlijk niet zo blijven en kan misverstanden geven met vervelende gevolgen.
We stomen nu flink door, want ik krijg dorst, en we moeten nog minstens een halfuur tot drie kwartier varen om bij dat marrekriteplekje te komen, om goed 19:30 uur meren we aan tussen twee motorboten die er al liggen en dan kunnen er voor en achter ons ook nog wel een paar schepen een plekje vinden.
Het aanmeren gaat goed, en dan is het tijd voor een blonde rakker, en Aafke neemt een rode wijn, hé hé is dat even lekker zo in het zonnetje en uit de wind.
We zitten nog geruime tijd van het uitzicht en de versnaperingen te genieten voor we naar binnen gaan, want de zon gaat naar bedde toe, en wij doen nu binnen de kachel aan en eten nog wat kipstukken en een toetje van kwark als uitsmijter na, en gaan tegen twaalfen ook te kooi.

Zicht op Wargea aan stuurboord, en Leeuwarden aan bakboord.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten