Aafke heeft al €7,= in de klomp van de brugwachter gedaan en nadat we vier bruggen zijn gepasseerd komen we bij de nieuwe aanlegsteiger die speciaal daar is aangelegd voor schepen die willen provianderen bij de twee supermarkten hier aan de andere kant van de weg.
Er ligt nog geen enkel schip en dus hebben we de keus aan onszelf, na de boot te hebben vastgelegd, gaan we naar de Aldi, en naast de benodigde boodschappen, koop ik ook nog een nieuwe HP printer die ze nu in de aanbieding hebben voor slechts € 50,= .
Ik heb het de laatste tijd met wat 2de hands printers gedaan, maar dat gaf steeds problemen, en dus ga ik het nu maar weer eens goed doen, om zonder storingen wat erg veel papier en ergenis geeft te printen, en deze kan ook rechtstreeks van iphone en ipad printen en dat is mischien wel handig.
Nadat we de boodschappen, waarbij je met het karretje tot aan de boot kunt rijden hebben gelost en later hebben opgeruimd, wachten we tot er een schip langskomt om dan daar achteraan te gaan voor een brugopening van de Hermes en de Slauwerhofbrug.
We hoeven niet lang te wachten want er komt een skûtsje langsvaren, en dus gooien we los en varen achter hem aan naar de Hermesbrug.
Ondat het erg hard waait, heeft het skûtsje moeite om stil voor de brug te blijven liggen, en doordat de brugwachter schijnbaar zit te suffen duurt het vervelend lang voordat de lichten op roodgroen gaan.
Maar na 10 minuten daar wat om te hebben geklooit, gaat er wat gebeuren, hè hè dat werd tijd, nadat we er door zijn gevaren gaan we voor de Slauwerhofbrug liggen, en die word door dezelfde brugwachter bediend en ook daar laat hij ons weer minstens 10 minuten wachten voor hij de brug gaat openen.
Waar dit goed voor is kan ik niet volgen, want er is in die tijd geen enkele bus of wat dan ook over de brug gereden, en ik begrijp er niks van, ze zouden eens op les moeten in de stad Groningen dan konden ze eens zien dat het ook anders kan, want dat is daar voorbeeldig geregeld.
Dan gaan wij als enigste van de vijf schepen die er met elkaar doorheen gingen richting Dronrijp want dat is nu de enigste brug nog die we nog moeten passeren naar Franeker.
De beide bruggen bij Deinum zijn verwijderd i.v.m de aanleg van het aqauduct vorig jaar, maar ze zijn nog wel bezig de restanten van de brug bij Ritsumazijl op te ruimen, en wij kunnen er maar kwalijk langs omdat ze met een sleepboot en een ponton met een grote kraan erop aan het manouvreren zijn. Wanneer we echter bij Dronrijp arriveren staat de brug op dubbel rood, en het is niet te hopen dat er iets is met de brug, want dan komen we niet in Franeker terecht vandaag.
Als we vlakbij de brug zijn aangekomen gaat hij plotseling op enkel rood, en hij gaat ook al open.
Maar er is hier wel iets aan de hand, want er ligt 100 m na de brug een grote veerpont die nog niet in bedrijf is, maar ze zijn wel bezig om er gebruik van te gaan maken zo te zien.
Nou dat valt gelukkig mee dus, want ik zag mij al weer het hele end terugvaren naar D.N.Z.
Het waait nog steeds erg hard, soms meer dan 30 knopen en we kunnen hooguit 4.5 knoop halen, het is ondertussen halfvijf geweest, en de brug bij Franeker draait over vijf minuten en dus liggen we om kwart voor vijf op ons vertrouwde plekje aan de kade bij de tuinen.
De Havenmeester heeft ons al gezien, en komt er al aan om ons te verwelkomen, ik betaal hem het havengeld, en Aafke komt er aan met een plastictas met wat producten uit Helgoland die ze aan hem geeft voor de goede zorgen die we dit voorjaar van hun mochten ontvangen tijdens onze motorpech.
Zo beste lezers, komt er weer een eind aan onze vaarvakantie van 2018 en aan het eind van deze maand varen we weer terug naar onze thuishaven Dokkumernieuwezijlen of dat nu binnendoor via de staande mastroute gaat, of buitenom gaat via Harlingen, Terschelling, Ameland en Lauwersoog, dat moeten we nog maar even afwachten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten