donderdag 23 mei 2019

Donderdag 23-05-2019 Weer even terug naar Kornwerderzand.

Vanmorgen om kwart over negen komen we dan maar weer onze kooi uit, het is wel een beetje aan de late kant, want we willen per benewagen naar Frits en Wieke toe dat is zo langzamerhand vaste prik aan het worden.
Om halfelf hadden we afgesproken en dat redden we ruimschoots en Frits had de koffie al aan het doorlopen, en na handenschudden e.d. Zitten we even later gezellig om de tafel met koffie en gebak want ze waren afgelopen maandag 61 jaar getrouwd en dat is niet iedereen gegund.
Wieke doet haar verhaal van wat haar 14 dgn geleden is overkomen toen ze even te fietsen waren, ze weet eigenlijk niet meer precies wat er gebeurt is want ze is op de een of andere manier gevallen en even later weer bijgekomen maar wat er is gebeurt weet ze niks meer van.
In het ziekenhuis hebben ze haar in de scanner gehad, maar er was niets te zien wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn, ze heeft wel een bult bovenop haar schouder en een wond op haar arm en tevens had ze last van haar rechterbeen waar ze niet meer op kon staan, later bleek nadat ze dus weer per ambulance naar het  ziekenhuis was gebracht, terwijl ze alweer thuis, was dat er een scheurtje zat in haar schaambeen maar daar hadden ze de eerste keer helemaal geen aandacht aan geschonken, terwijl ze wel had gezegd dat ze niet op dat been kon staan vanwege de pijn.Er word weer heel wat afgekletst, maar ik kan er wegens mijn oren die nodig moeten worden uitgespoten, weinig van verstaan.
Het is op het laatst alweer na twaalfen wanneer we afscheid nemen, en we gaan nu even het dorp in op jacht naar een yerriecan voor water, we denken dat er mischien wel iets te koop zal zijn bij de kringloopwinkel hier vlakbij maar dat blijkt niet het geval te zijn en dus gaan we maar richting boot.
Halverwege komen we nog een boekenstalletje tegen, waar we allebei nog een boek vinden van onze gading. Wanneer we weer aan boord zijn, eten we eerst maar even een boterhammetje met een gebakken eitje, en dan besluiten we om maar weer naar KWderZand te zeilen de wind is gunstig en komt uit het westen en zit tussen 11 en 14 knopen.
Om 5 over drie gooien we los en moteren we met tegenwind naar de verkenner aan het eind van het Soal en rollen we de Genua af.
Met een 6 knopen en een koers van 345 graden varen we richting KwerZand waar we om 16:45 aankomen en starten de motor om de voorhaven in te varen.
Er ligt geen enkel schip hier, en de sluismeester doet de deuren van de sluis wijdopen, en zet het licht op groen, hij denkt dat wij naar buiten willen, maar wij houden richting steiger aan, en maken even later aan het einde daarvan vast.
De futen hier hebben hier ondertussen ook hun eieren uitgebroed, en zijn druk bezig met hun jongen groot te brengen dit is de enige fuut die al drie kleintje,s heeft en de andere vogels zitten nog steeds op eieren, erbij langslopend kom ik alleen hieral tot 10 nesten, ook broeden de meerkoeten nog.

Om vijf uur is het schoon schip, en gaan we nog even lekker genieten van het zonnetje dat schijnt, de lucht is blauw en er is geen wolkje te bekennen, pas om halfzeven gaan we naar binnen, want er zijn plotseling erg veel van die vervelende muggen hier uit het riet gekomen en die hebben we liever niet binnen, en dus luiken dicht, en de horren hadden we al uit voorzorg voor onze kajuitramen gedaan zodat we vannacht ook rustig kunnen slapen zonder het gezoem van die beesten.
De dag zit er al weer bijna op, en we zien morgen wel waar de wind ons naar toe brengt.