pageviews

dinsdag 14 mei 2019

Twee lekkende pompen.

Vandaag is het na alle feestelijkheden, weer hard werken geblazen en ik stel het nog maar even tot vanmiddag uit voor ik er aan begin.
Aafke is naar John en Marina op de fiets en loopt mij nu niet meer voor de voeten en dus ga ik er tegenaan.
Ik begin om het motoroliefilter eraf te halen, want dat zit flink in de weg en na de hierdoor veroorzaakte smurry te hebben opgeruimd ga ik beginnen met het klepdeksel te verwijderen, want de motor moet met de eerste cilinder op compressie staan want anders raakt de timing van de inspuitpomp in de war en dat geeft natuurlijk meer werk en daar zit ik dus niet om te springen.
Na het deksel eraf te hebben gehaald draai ik de motor op zijn nulpunt en zet de krukaspoellie vast met de bout die hierdoor in een gat valt en dan kan de krukas niet meer ongewild draaien.
Dan ga ik de verstuiverleidings er één voor één afhalen en merken van 1 tot 4 zo houd ik ze beter uit elkaar.
Tot dusver gaat het goed, en nadat ik ook de diesel toevoerleiding en de retourleiding heb losgemaakt ga ik de gasstang en de stopkabel ook losmaken.
Nu moet alleen nog de pomp die met twee moeren en één inbusbout vastzit er nog af, en ik maak een setje inbus en doppen aan elkaar vast met geel enorm plakkend plakband aan elkaar vast want ik moet die inbusbout die achter de pomp zit losdraaien en er achtweg zien te krijgen.
Nou daar heb ik wel eens meer moeite mee gehad moet ik zeggen want deze keer gaat het gesmeerd.
Ook de beide moeren die zichtbaar zijn gaan er gemakkelijk af, alleen had ik de veer van de stopknop vergeten en die haal ik er met veel moeite nog af.
Om geen kortsluiting te maken met het verwijderen van kabels, leidings e.d heb ik die afgedekt met doeken en ook heb ik de hoofdschakelaars tijdelijk uitgezet.
De pomp kan ik er nu gemakkelijk wegpakken, en ik heb ondertussen al een aantal keren op internet gekeken, maar er is van deze pomp weinig of niets te vinden want in de loop der tijd zijn er vele soorten pompen op deze motoren geplaatst en deze is hydraulisch geregeld en anderen zijn met membraam of centrifugaalgewichten afgeregeld.
Ik ga het bovendeksel er nog maar niet afhalen voordat ik weet wat zich daaronder bevind, een verassing met wegschietende palletje,s of veertje,s zit ik niet op te wachten.
Dan ga ik met de Raw waterpump bezig want dat ding is ook weer eens gaan lekken, en deze pomp heb ik al eens op ebay gekocht ergens boven in Engeland voor £ 100,= maar nu ik hem uitelkaar heb gehaald zie ik dat er wel iemand mee heeft zitten klooien, en ook zit er ruimte tussen pomphuis en het dubbelrijig lager van ongeveer 0,05 mm en daardoor kan dat lager mee gaan draaien en het huis wat van brons is nog gaan uitslijten.
Het word dus een kwestie van nieuwe keerringen aan de water en aan de oliekant en het lager zet ik er met loctite weer in zodat het niet meer mee gaat draaien.
Een nieuwe pomp kost om en nabij de € 650,= en dat stel ik dus nog maar even uit, maar mocht dit niet werken, dan zit er niets anders op dan een nieuwe pomp monteren  wil ik niet dat er hetzelfde gebeurt als vorig jaar want dat werd daardoor een complete demontage van de motor en dat wil ik niet nog eens meemaken.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten