Dus na enige keren de havengids te hebben bekeken zien we dat mischien Hou onder in Jutland wel een geschikte haven is, en ook als morgen de wind gaat draaien om dan vervolgens uit het zuiden of zuidwesten te komen dan past ons dat wel.
Dus ga ik nog even een bezoek brengen aan het toiletgebouw, en als ik daarna weer aan boord stap zijn Aafke en Gerrit al bezig één en ander voor te bereiden om te vertrekken, ik doe mijn zwemvest aan, zet de marifoon op 16 , en start de motor.
Als ik de motor in z’n vooruit zet kunnen Aafke en Gerrit alle lijnen alvast losmaken, en alleen de spring houd ons nog tegen de wal aan.
Het is wel lastig om hier van lagerwal weg te komen, maar eerst stuur ik de kop van de boot naar de wal, en daardoor gaat de kont van de wal af, dan gaat Gerrit de spring er af halen en sla ik achteruit.
Omdat door het schroefeffect de boot naar de wal trekt gaat Aafke snel met de ronde stootwil tussen de horizontaal aangebrachte planken aan de kade, en de romp van het schip houden en met een rollende stootwil raken we door de snelheid weg van de kade, nu nog even een eindje achteruit varen en dan zijn we ver genoeg vrij ervan, en kan ik de boot in z’n vooruit zetten om vervolgens de haven uit te varen.
Aafke begint direct met het weghalen van de stootwillen en lijnen, en als ze daar mee klaar is rollen we de Genua af tot ongeveer 80 % en dat geeft ons genoeg snelheid om met halve wind richting Hou te varen.
Eerst moeten we verderop een groene boei aan bakboord houden, en dan kunnen we een wat meer westelijk koers gaan varen.
Er varen nog weinig zeiljachten deze morgen, en eerst komen we een grote veerboot tegen die vermoedelijk uit Hou vandaan komt.
Een poosje later vaart er een zeiljacht achter ons langs, en in de verte zie ik ook een vrij grote tweemaster aankomen met alle zeilen op, en ik vraag Aafke of ze daar straks wanneer ze vlak voor ons langs gaat een foto wil maken.
Ook Gerrit staat even later klaar om een foto met zijn tablet te maken.
Het valt echter niet mee om op een slingerend schip een foto te maken, en die van Gerrit mislukt, en Aafke wilde i.p.v.een foto een filmpje maken maar ze kreeg het niet helemaal zo als ze het wou hebben, en dus ga ik daar nog proberen een foto uit te halen als we in de haven van Hou zijn aangekomen.
We zijn nu bij de tweede Cardinale ton aangekomen, en gaan nu meer bakboord uit, en krijgen de wind daardoor pal van achteren, en ik besluit om de Genua dan maar weg te draaien, maar eerst start ik de motor, en wanneer die loopt ga ik de boot in de wind draaien zodat Gerrit de Genua met de lier in kan rollen, terwijl Aafke hem steeds een eindje laat schieten op de lier.
Omdat het nog steeds behoorlijk waait duurt deze operatie wel wat lang, maar ja wat wil je ook er staan twee oude mensen aan de lijnen te trekken, en niet twee supergespierde mannen of vrouwen.
Gelukkig gaat het allemaal goed en keer ik het schip, om vervolgens richting haven te varen, waar we eerst een rode ton aan bakboord moeten houden en dan een groene aan stuurboord en vervolgens ligt er nog een Cardinale die we ook aan bakboord moeten houden.
Dan volgen het betonde geultje tot aan de haveningang, en zie ik dat het hier ook nog behoorlijk stroomt, maar ivaren we zonder problemen de haveningang binnen.
Nu word het zoeken om een plekje, en dan liefst aan een langssteiger, maar helaas is er niets vrij, en dus belanden we in een box, waarbij we geholpen worden door een paar andere zeilboot bemanningsleden.
Even later liggen we vast en het is nu twee uur, dus eerst maar even wat eten en drinken, en dan is het tijd om naar de supermarkt te gaan die hier op 100 mtr afstand van de haven ligt, en ook gaat Gerrit even naar het havenkantoor toe.
Intussen maak ik de motorruimte even schoon, want de oude perkins motor lekt ergens een beetje, en als je het niet regelmatig even opruimd gaat het zich doordat een boot naar alle kant kanten beweegt overal en nergens heen.
Gelukkig valt het mee en is het zo gepiept.
Dan komen Aafke en Gerrit er ook alweer aan, en moet ik helpen om de boodschappenkar aan boord te tillen via de voorkant van de boot wat niet erg handig is, maar het lukt zonder dat er iets overboord gaat.
Wanneer we later wat in de kuip zitten te praten, zie ik dat er een Alures voorbij vaart op zoek naar een plek, eerst denk ik nog dat het Ron Spoelstra is, maar het is hem niet ontdek ik al snel, maar het zijn wel bekenden van ons, en dus roep ik haar aan, en vraag of ze in de box naast het naast ons liggende schip willen, en dat willen ze wel, en ook ziet zij opeens wie ik ben.
Het zijn onze steigergenoten van meer dan 20 jaar geleden toen we nog in Oostmahorn lagen met onze boot, en zij hadden toen een catamaran, het zijn Fred en Ria en hun dochter Sanne speelde als zij, en ook wij, er waren vaak met elkaar.
Nou dat is wel heel bijzonder om elkaar hier dan weer te ontmoeten.
Ik help ze bij het aanleggen, en dat valt nog niet mee want deze box heeft n.l. Een zwemtrap met leuniing doe wel een halve meter buiten de steiger uitsteekt en hun boot heeft voorop een anker te liggen en die moeten natuurlijk wel even
Vrienden met elkaar blijven.
Wanneer ze dan eindelijk vastliggen, ga ik maar weer naar de boot, en vertel Aafke die natuurlijk nieuwsgierig is wie dat waren, en die is net als ik sprakeloos, en zegt heb je hun ook gelijk even uitgenodigt voor een borrel op ons happy hour, ik zeg nee, want ze waren nog druk bezig met schoon schip maken.
Je kunt dat zo meteen wel even doen als ze in de kuip zijn.
Na een tijdje ziet Aafke haar lopen, en gaat naar Ria toe en vraagt of ze een borrel komen drinken bij ons aan boord.
Nou dat willen ze wel en 10 minuten later zitten we met z’n vijfen om de tafel gezellig oude herrineringen op te halen, al met al heel gezellig.
Gerrit en Fred met elkaar in gesprek
Ria en Pieter luisterend naar verhalen, en herrinneringen van een flinke tijd geleden.
Al met al word het weer laat, want de tijd houd geen pauze, dus eten we pas om een uur of acht en dan gaat iedereen zijn eigen ding doen lezen of wat op de tablet omklooien.
Gerrit gaat om 23:00 uur naar zijn kooi en ik ga nog even mijn verloren blog opnieuw schrijven. En dan is het voor ons ook tijd voor de broodnodige nachtrust. Welterusten iedereen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten