pageviews

woensdag 9 juli 2025

Van ankerplaats naar Mittelfart havn op 09-07-2025

Vanmorgen gaat om 08:00 de wekker af en even later gaat Aafke uit de kooi, en ziet opeens door het openstaande luik, dat de boot die eerst zo’n 50 meter van ons af lag, nu opeens wel erg dicht bij ons ligt.
Ik kom op haar roepen, snel uit de kooi, en ga het trapje op en zie tot mijn verbazing dat we op drift zijn geraakt, en dat ik dus zo snel mogelijk de motor moet starten.


Zo lagen we er gisteren nog bij maar nu waaide het behoorlijk op de ankerplaats.

Omdat gisteren de motor ook al niet wilde starten, heb ik hem toen met een schroevedraaier gestart, en dat ga ik nu ook maar doen, en dus nu snel mijn gereedschapkist openen, een schroevendraaier eruit grissen, en dan als de wiedeweerga het motorluik aan de zijkant openen, om vervolgens de motor te starten met de schroevendraaier.
Omdat het in de motorruimte erg donker is heb ik een zaklamp nodig, en ook heb ik mijn bril nog niet op, dus snel mijn bril op gezet, en ik roep tegen Aafke dat ze mij een zaklamp aan moet reiken, maar Aafke staat buiten en hoort mij niet.
Om geen tijd te verliezen , moet het maar op gevoel en dus maak ik de verbinding op mijn gevoel, en dat lukt, en de motor slaat aan.
Nu snel naar buiten, en de boot wegvaren van het jacht waar we nu wel erg dicht bij zijn, ik kan met de schipper ervan praten, maar we verstaan elkaar niet, en hij spreekt klaarblijkelijk geen Engels.
Snel zet ik de motor in z’n vooruit en vaar weg van zijn boot, daarna geef ik Aafke het roer en zeg dat ze langzaam
vooruit moet varen, en ga ik het anker proberen op te halen.
Ik loop naar voren, en ga dan snel de ketting met de hand binnenhalen, en doordat we langzaam vooruit varen gaat dat 
prima tot we bij de plek komen waar het anker nu ligt en doordat we varen nu onder de boot komt te liggen, dan word het me te zwaar, en  roep ik naar Aafke dat ze moet stoppen met varen.
Ik wacht even tot het anker weer voor de boot ligt, en ga er dan nog even flink aan trekken, en voel dat het los komt en dan kan ik het naar boven halen.
Ik hang het anker zo neer dat het de boeg niet kan raken, en loop dan terug naar de stuurstand, en doe de dieptemeter aan, want zonder dieptemeter weet ik niet waar ik het anker opnieuw uit kan gooien.
Ik bedenk mij echter, want het waait nu wel tegen de 4 bft en dus lijkt het mij beter om te vertrekken van deze plek.
Zo gezegt zo gedaan, en ik geef Gerrit het roer, en loop weer naar voren, om het anker op z’n plek te hangen.
Daarna ga ik maar even naar binnen om mijn laarzen aan te doen, en mijn pyama jasje om te ruilen voor een T shirt.
We gaan nu maar linia recta naar het haventje van Mittelfart en dat is een halfuurtje varen vanaf hier, en dus wil Gerrit wel sturen, en ik zeg tegen hem dat hij niet te kort om de bocht moet gaan, want het is hier op plekken erg ondiep.
Na even een poosje te zijn bekomen van alle consternatie, ga ik Gerrit aflossen, en zie dat we wel erg dicht bij een ondiepte zijn lansgevaren, maar dat komt ook mede doordat Gerrit niet gewend is aan mijn kaartplotter, en er staat hier ook behoorlijk stroom mee, kdus moet je daar ook goed rekening mee houden.
Al snel komt de haven in zicht, en daar aangekomen is het altijd weer even zoeken om een geschikte plek.


Ons plekje in de hoek van de haven van Mittelfart

Uiteindelijk kunnen we helemaal achter in de haven een ligplaats vinden, wel moet ik er in de achteruit naar toe varen.
Gelukkig ligt er een Nederlands schip waarvan de bemanning ons helpt bij het aanmeren, en liggen we om 09:15 vast.
Dan is het tijd voor een broodje, en een bakje koffie, en dan gaan Gerrit en Aafke het dorp in voor wat boodschappen.
Zelf ga ik even kijken hoe ik op een gemakkelijker manier de motor kan stoppen nu het relais niet meer werkt, en dat valt nog niet mee, ik ga het nog maar even voor mij uit schuiven tot ik een goed idee krijg.
Als ik even later binnen zit en bezig ben om mijn boek uit te lezen, hoor ik opeens dat er iemand met zijn boot met een harde bonz tegen ons aan vaart, en ik spring overeind om te kijken wat er aan de hand is.
Het blijkt een Deen te zijn die met zijn boot een rondje wilde draaien, maar niet goed uitkwam en mijn boot aan de voorzijde heeft geraakt, zo op het eerste gezicht is er niets te zien, maar opeens zie ik dat er een scepter verbogen is.
De schipper zegt Sorry!  maar daar heb ik niks aan, en ik zeg tegen hem dat ik schade heb opgelopen aan de scepter.
Hij zegt dat hij straks komt kijken, als hij heeft vastgemaakt aan de kade twee scheepslengtes van ons af.
Nou dan wacht ik dat af, gelukkig dat ik aan boord was want anders had hij waarschijnlijk gewoon doorgevaren.
Na een halfuur komt hij aanlopen, en ik stel mij aan hem voor, en zeg kom maar even aan boord, dan kun je zien wat er is gebeurt, en ik wijs hem op de kromgebogen scepter.

De verbogen scepter, die ik wanneer we weer thuis zijn er af haal om hem recht te maken.

Hij zegt ik heb helemaal geen schade, en heb volgens mij alleen je stootwillen geraakt, waarop ik antwoord wees blij dat die er hingen, want anders was er een nog grotere schade ontstaan.
Ik zeg, hoe gaan we dit oplossen, heb je enig idee van wat dit gaat kosten, nou zegt hij een scepter kun je wel weer recht maken door hem warm te stoken, en dan buig of sla je hem weer recht.
Ik zeg inderdaad, maar dan moet hij er wel af, en moet ik de beide  railingdraden losmaken, en die door de ogen van de scepters heen halen om die ene scepter eraf te krijgen, en dat kost tijd en wie gaat mij dat betalen.?h
Ja, ja, zegt hij en na een hele discussie doet hij een bod van 500 kronen en dat is ongeveer  € 66,=  nou zeg ik dat is te weinig, als je mij 1000 kronen geeft dan is het probleem opgelost.
Dat vind de Deen teveel, en goedertieren als ik ben stel ik voor om dan samen het verschil te delen, dus 750 kronen.
Hij wil er vanmiddag nog over nadenken, maar ik zeg dat verandert niets, ik blijf op het bedrag van die 750 kronen.
Op dat moment komen Gerrit en Aafke terug van hun boodschappen, en gaat de schipper van het Deense jacht weer van boord, en hij zegt ik kom aan het eind van de middag terug, nou we zullen zien.
Ik breng verslag uit van de gebeurtenissen aan Aafke en Gerrit en laat ze de verbogen scepter zien, en Aafke zegt ook dat ik er niet meer af moet doen, maar dat was ik ook niet van plan.
Tijdens ons dagelijks borreluurtje dat we nu even binnen houden vanwege de warmte buiten, klopt er iemand op de boot, en daar is de Deen al, ik nodig hem aan boord en we gaan er even bij zitten.
Hij vraagt of ik al weet wat het gaat worden, en ik leg hem nogmaals uit dat ik niet van plan ben om de prijs te laten zakken, en hij maakt er nu geen probleem meer van en vraagt hoe ik het wil hebben, in Euro’s of in Deense kronen.
Ik zeg doe maar in Deense kronen want we blijven nog wel even rondzwerven hier, maar hij zegt dat hij al bij de flappentapper Euro’s heeft gepind en daar maak ik maar geen bezwaar meer tegen.
Wel wil hij dat ik een door hem opgesteld briefje onderteken, dat hij mij heeft betaald voor schade aan een scepter.
Nadat ik dat heb gedaan, praten we nog wat na, over waar wij, en hij naar toe gaan en na elkaar de hand te hebben 
geschud wensen we elkaar een behouden vaart.
Dit was weer een bewogen dag, en ik hoop dat er niet nog meer van dit soort gebeurtenissen aankomen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten