Om 10:15 gooien we de trossen los, en vaar ik achteruit naar de in en uitgang van de haven en draai daar de boot om vervolgens de haven uit te varen.
Na de Genua te hebben afgerold varen we met 8 knopen wind en een snelheid van 4.5 tot 5.5 knopen over de grond en ik denk dat we in Søby aankomen om 12:30.
Halverwege word het er met de wind niet beter op, en we zitten nu tussen de 3.5 en 4.5 knopen snelheid om even later toch nog weer wat meer wind te krijgen, maar als we bijna bij de punt van het eiland zijn kakt de wind helemaal in, en gaan we motersailend verder.
Omdat er meer zeilers op het water zijn dan wij zitten we er al een beetje over in of er nog wel plek is aan de langssteiger aan de buitenrand van de haven, maar dat valt gelukkig mee, we leggen aan achter een Nederlandse boot
die net klaar zijn met aanleggen.
Na onze spring te hebben vastgezet kunnen we door de lijn te laten slippen nog wat dichter naar onze voorligger toe en wanneer dat ongeveer 1 mtr is gaan we ook de rest van de lijnen vastmaken.
Op deze manier kan er nu nog wel een bootje achter ons liggen, je moet niet te grote ruimtes tussen de boten hebben
Na onze boterhammen, en koffie cq karnemelk te hebben verorberd, gaan Aafke en Gerrit even om boodschappen, en ik ga mij even bezighouden, met onze stopknop van de motor, ik verdenk het relais dat die de oorzaak is, en ga dat eerst maar eens even uitzoeken.
Het relais zit op zo’n ongelukkige plek aan de motor vast n.l op het vliegwielhuis en daar kan ik alleen bijkomen via de houten plaat die de moterruimte scheidt van onze bb hut, dus moet ik dat plaatje losschroeven om er bij te kunnen.
Ook moet ik onze slaapzak met het onderliggende smalle deel van het bed weghalen om de onderste schroeven los te draaien en dat is een heel gesodemieter.
Na al die delen te hebben verwijdert constateer ik dat hier niet het probleem zit, want de beide stekkers van de kabels zitten er goed stevig op, ik haal ze er nog wel even af om te bekijken of ze ook corrosie vertonen, maar dat is allemaal prima in orde.
Dan begin ik maar met het terugplaatsen van het plaatje hout, en het deel van het bed, de rest moet Aafke straks maar even doen.
Ik heb ook nog een ander klusje en dat is de ankerlier, die zit niet goed vast, want de lier is van aluminium en de bouten zijn van rvs en die twee metalen liggen elkaar niet zo, en de schroefdraad van de achterste twee schroefgaten in het allumimium zijn rampooi.
Ik ga de boel nu temperarely vastzetten met twee spanbanden met spanners en hoop dat ik op die manier dit jaar nog wel zonder er al te veel kracht op te zetten het anker omhoog kan lieren wanneer het los is van de bodem.
Dit klusje gaat beter dan het eerste, en net nadat ik alles heb opgeruimd en mijn handen sta te wassen stappen Aafke en Gerrit weer aan boord met een loodzware tas vol met boodschappen.
Ook hebben ze bier meegebracht n.l Tuborg bier ( der durstige man ) stond er voorheen op de halve liter blikken die de Aldi destijds verkocht, en dat was lekker bier.
Ook had Aafke nog een tweetal volle blikken gevonden onderweg op hun terugreis en meegenomen natuurlijk.
We drinken er maar eentje op, en wanner we ons avondeten weer achter de knopen hebben buiken we nog even uit.
Dan maken we ons op voor een wandeling naar het Deense Marineopleidingschip wat aan de andere kant van de haven ligt, en dat is een driemaster van een meter of 80 lang schat ik het is de DANMARKEN.
Het is nog wel even een flink stukje lopen daar naar toe, maar het is de moeite wel waard vinden wij, het schip ziet er goed onderhouden uit, en er zijn veel matrozen aan boord die zelfs nog op de paarden van de ra’s staan voor de lol.
We maken een flink aantal foto’s, en gaan dan op de terugweg, waarbij we onderweg ook nog even in een lopper winkel omsneupen voor Gerrit want die wil een horloge kopen, omdat hij de lader van zijn horloge heeft vergeten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten