Dus eerst maar even ontbijten, en dan maar afwachten hoe lang het duurt voor de mist optrekt, en dat duurt uiteindelijk tot vlak voor 12 uur, en dan neem ik de beslissing om toch maar weg te gaan, en het lijkt nu wel wat beter te worden.
Wanneer we buiten de haven zijn hijsen we het grootzeil en even later rollen we ook de Genua maar af, want we verwachten dat er weer wat wind komt later.
We moteren eerst een stukje langs onze oude lijn waarop we binnenkwamen, maar even later zet ik een koers op de kaart die in één rechte lijn naar Ebeltoft gaat dat +- 20 mijl hier vanaf ligt.
De mist is er nog wel, maar het zicht is minimaal zo’n 500 m en als er al een schip ons pad kruist op wat voor koers dan ook, dan zien we die op tijd aankomen.
Even later komt er vlak van voren al een motorboot ons tegemoet en ook zien we een zeiljacht voor ons uit varen.
Als we ongeveer ter hoogte van het eiland Samsø zijn, zien we opeens een groot schip aankomen, eerst dachten we dat
het een vrachtschip was, maar dan blijkt het even later een driemaster te zijn die even later de koers verlegt van ons af.
Nou daar hebben we dus geen last van, wel zien we later als de mist ook wat dunner is geworden, dat er een grote veerboot uitgevoerd als catamaran met grote snelheid voor ons langs gaat, en even later merken we dat ook door tig behoorlijke golven.
Het beloofde windje van 7 knopen, blijft uit en de meter wijst als hoogste stand 2,2 knopen aan, en dus brommeren we maar rustig verder met een snelheid van 5,5 mijl per uur.
Na drie en een half uur zijn we er bijna, en we moeten nu nog een klein stukje naar de haven toe, dat 90 graden sb uitgaat en nu staat er wel wind natuurlijk, echter niet genoeg slechts 4,5 kn.
Als we dan op de helft daarvan zijn gaan we even de boot tegen de wind in draaien, en strijken we het grootzeil de Genua hadden we al een poos geleden opgerold.
Dan varen we de haven in en na enig zoeken vinden we gelukkig een plek tegen een werkboot die hier in de hoek van de haven ligt, en de vrouw van de schipper vind het goed dat we langszij willen aanleggen.
Het schip is een soort bergingsvaartuig, en word gebruikt om schepen die gestrand zijn wegens technische problemen
Te helpen of naar de haven te slepen.
We liggen vast om 16:00 uur, en maken schoon schip, daarna even wat zitten en Gerrit gaat nog even richting havenmeester voor het betalen van het havengeld, maar hij begrijpt niets van de automaat en gaat dat morgenvroeg even rechtbreien met de havenmeester zegt hij, want die is aanwezig van 08:00 tot 10:00 uur.
Dan gaan we nu een borrel drinken op de mistige tocht van vandaag, en wanneer we daar mee bezig zijn komt er een wel heel smal en erg lang zeiljacht binnenlopen, met twee oude manneke’s uit Duitsland die na een rondje door de haven te hebben gemaakt het op een plek vlakbij ons hebben gemund, en daar passen ze precies in met het ding.
De boot heeft een ongestaagde mast, is erg smal, en heel lang.
Het is een one off dat kun je wel zien, maar wel erg mooi gelijnd, alleen de kleur is grijs, en het zouden best een stel oud mariniers kunnen zijn, die wat verf van de marine hebben gekregen.
Deze drie foto’s laten zien hoe slank en modern deze boot is.
Na ons geborrel, gaat Aafke alvast bezig met ons avonddiner, wat bestaat uit aardappelen, met savoyekool en een stukje kip erbij, het smaakt ons weer voortreffelijk.
We wilden eigenlijk even een wandeling maken, maar de lucht ziet er niet goed uit, en wanneer ik naar het toilet ben geweest en op weg ben naar de boot regent het ligt, dus doen we dan maar niet.
Ook is Aafke met de was bezig met haar wasemmer en dat moet straks ook nog even weer droog worden en het hangt nu aan onze sprayhood met een paraplu er naast om het droog te houden.
We zitten nu aan de koffie, en lezen wat en Gerrit zit naar het nieuws te kijken op zijn tablet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten