pageviews

woensdag 16 juli 2025

Een rustdag vandaag in Ebeltoft op 16-07-2025

Vandaag start de dag met regenbuien, en als we even later een bezoek brengen aan het havenkantoor om het havengeld te betalen is het toevallig even droog.
Daar aangekomen gaan we het gevecht aan met de halstarrige automaat die Gerrit niet onder de knie kon krijgen , omdat hij geen mobiele telefoon heeft, en dus het nummer ervan niet kan invullen.
Na eerst de taal op Engels te hebben gezet, en de scheepslengte heb ingevoerd komt de vraag naar het telefoonnummer weer aan bod, en vul ik dus mijn landnr en telefoonnummer in.so far so good, dan wil hij het nummer van onze ligplaats weten, en die weten we niet, en dus vul ik nr 1 in en dat vreet het apparaat dus wel.
Dan moet ik invullen hoeveel dagen we willen blijven en dat word dus vandaag, en gisteren, maar dat kan in ons geval niet meer, dus vul ik gewoon deze dag en morgen in.
Het te betalen bedrag word dus 2 x 160 kr som 320 kr en dan moet Gerrit zijn betaalkaart bij het betaalapparaat houden en dan komt er opeens wel een sticker uit, maar geen betaalafschrift, en ook geen code voor de WC ‘s en Douche’s
Dan dus toch maar even naar de havenmeester die nu aanwezig is, en daar komen we er achter waarom dat telefoonnummer nodig is.
Het telefoonnummer word gebruikt om je de rekening te sturen, en ook de code van de voorzieningen.
Nou dat is dus weer eens een andere manier van werken, als je het eenmaal weet is het dus zo simpel als wat.
Op de een of andere manier raak ik Gerrit kwijt, en na daar een poosje te hebben rondgelopen ga ik maar terug naar de boot toe.
Daaraangekomen geen Gerrit, nou die loopt ook niet in zeven sloten tegelijk, en even later horen we hem al aankomen.
Aafke vraagt of ik wel even water wil tanken en als ik dat nu direct doe krijg ik straks koffie van haar.
Nou dus maar snel aan de slag, eerst maar even een waterpomptang opscharrelen, en daarna maak ik de voorste en achterste tankdop aan stuurboord los, en daarna met de lierhandle de voorste tank aan bakboord.
Nu de slang nog even ophalen van de wal en wanneer ik dan de kraan maar net een eindje losdraai komt er behoorlijk wat lauw water uit de slang, en dus houd ik de slang tijdens het naar de boot overhevelen maar open.
Eerst de achterste tank maar even, en dat gaat snel, en ik spuit mijzelf ook per ongeluk nat, dan de twee voorste tanks en die zijn ook snel vol, tjonge jonge dat is bij ons in Holland een langer klusje.
Het nadeel ervan is dat je de slang bijna niet dubbel kunt knijpen, en dus word je hiermee geheid nat hier en daar.
Aafke gaat mij even helpen, en raakt door mijn gehannes met het ding ook nat.
Na de slang te hebben teruggebracht op zijn plek ga ik de doppen die ik er al wel losje’s op had gedraaid echt vastdraaien.
Nu is het tijd voor koffie, en een paar droge schoenen, mijn sokken vallen mee, maar mijn broek is tot de knie toe nat.
Om halfeen eten we nog even een boterham, en gaan dan richting dorp, onderweg horen we country en western muziek, en er blijkt een tweemans band op te treden hier op het haventerrein, treffen wij dat even, het is feest hier



Na daar een poosje hebben staan luisteren lopen we door naar het dorp, ons doel is het driemaster fregat dat daar ligt.
Het blijkt een houten fregat te zijn met drie masten, waarvan de middelste op het haven terrein ligt voor restauratie.
Ook is dit schip uitgerust met een stoommachine, een hybride boot dus, net als auto’s nu ook zijn elek/diesel.
Het schip ligt in een dok, en het is te bezichtigen, maar dat gaan we niet doen, het is nogal prijzig.
Dan gaan we een trap op die in het dorpje naar het gamle rathüset gaat, en daar aangekomen bezoeken we dat ook.
Een poosje later lopen we nog even door een paar oude straatje’s in het oude centrum van deze pittoreske plek.





Daarna lopen we terug naar de haven waar de muziek nog steeds speelt, we wilden wel een ijsje kopen, maar er staat een lange rij voor de schijnbaar enigste italiaanse ijsco kiosk, en ze hebben geen softice en dus haak ik af daarvoor.



Gerrit had liever wat anders, en komt later aanzetten met een bakje fish and chips die erg vet zijn, en omdat hij het allemaal niet op kan, helpen wij hem maar een beetje met de frieten.
Dan gaan we maar weer op naar de boot, en net als we daar bijna zijn gaat er iemand met een zeiljacht een poging doen om bij ons langszij te gaan, en vlug loop ik er naar toe om hun lijnen aan te pakken.
Het is een Zweedse boot, en de vrouw die mij een lijn aanreikt spreekt goed Nederlands, dus dat is makkelijk, na wat geklooi met de lijnen liggen ze aan ons vast, en we praten nog wat met elkaar, om daarna om halfvijf al bezig te gaan met ons borreluurtje.
Aafke hoeft voor Gerrit geen aardappelen te gaan bakken zegt hij, want hij heeft al genoeg gehad aan de fish and chips, maar krijgt nog wel soep en daarna ook nog een toetje, wij eten nog wel een paar gebakken aardappeltje’s met boontje’s.
S’avonds zitten we nog eens te kijken waar we morgen heen kunnen, nu we nog niet weten wat de fam:J en M Oud van plan zijn te doen, gaan ze nu wel of niet naar Zweden of blijven ze hier in Denemarken wat rondtoeren.
Wij kunnen namelijk onmogelijk van hier in een paar dagen naar Göteborg varen, daar doen we minimaal 5 dagen over van zes uren varen per dag, vanaf deze plaats.
Morgen zou het mooi weer worden en ook een gunstige wind uit het N O maar om dan 90 mijl te gaan zeilen naar de overkant neemt 18 uur tijd en zolang blijft het niet waaien, want de wind gaat om vijf uur morgenmiddag uit het noorden waaien met weinig kracht.
Wel kunnen we mischien morgen naar Hundested varen op Sealand zo’n 40 mijl.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten