Dan is Gerrit ook al bij de pinken, en gaan we ons ontbijt naar binnen werken.
Onder het eten gaan we bepraten wat het gaat worden, en het word Ballen op Samsø de verheid is 22 mijl en we vertrekken om 10:15 uit de haven, en in het geultje rollen we de Genua uit z’n opgerolde toestand af en al snel lopen we nadat ik Johannes heb stopgezet 5 knopen over de grond.
Aan het eind van de geul gaan we richting onderkant Samsø koers 120 graden op het kompas.
Het enigste waar we op moeten letten zijn een paar ondiepe plekken bij de swannegrund, dus relaxt zeilen, de wind komt schuin van achteren aan stuurboord binnen en dat lijkt ook zo te blijven.
De lucht is grauw en ziet eruit alsof het gaat regenen, maar op onze weerberichten praten ze niet over buien of zo.
Een aantal keren komen we een zeiljacht op tegenkoers tegen, maar verder is het erg rustig op zee.
Wel staat er zo nu en dan wat vreemde niet verklaarbare deining, misschien veroorzaakt doordat het soms van 30 m naar 5 m diepte gaat, of door stroming wie zal het zeggen.
Onze verwachte tijd van aankomst schat ik op 15:15, en dat blijkt later te kloppen.
Onderweg neem ik wat foto’s van de passerende schepen, en van de vuurtoren die op de hoek staat van de zuidkaap van het eiland Samsø.
Als we Ballen in zicht krijgen, zien we veel jachten daar voor anker liggen, en dat is geen goed teken, voor wat betreft onze bedoelingen, om op het eiland te gaan fietsen, want daar hebben we een langssteiger voor nodig om onze fietsen van boord te krijgen, en die willen we niet over meerdere jachten heen tillen, die dan tussen ons en de wal in liggen.
We gaan toch maar even de haven in om te kijken wat er speelt, nou het blijkt dat op meerdere plekken schepen al met drie jachten tegen elkaar afgemeerd liggen, en we draaien de boot, en gaan buiten de haven voor anker.
Na het anker te hebben laten vallen, en er eens flink aan te hebben getrokken gaan we maar een biertje nemen op onze slechte afmeeromstandigheden, en we hopen dat we morgen misschien de haven in kunnen, maar er liggen hier minimaal nu 25 schepen voor anker en de meeste zijn net zo lang als wij, zo niet langer.
Wij mogen dan wel redelijk dicht bij de haveningang liggen, maar met zoveel kapers op de kust zal het niet meevallen, om als eerste een vrijgekomen plek te scoren.
En eerst moeten er ook nog zo’n twintig stuks de haven uitvaren, en dat is op zondag natuurlijk niet vroeg in de morgen, want ze lusten hier ook wel een biertje, en dan is vroeg uit de veren meestal niet logisch.
Dus dat fietsen word mijns inziens nihil. We zullen het zien morgen, en anders varen we naar Kerteminde toe 20 nm.
Wat ook bijzonder is, dat er plotseling iemand voorbij vaart staande op een plankje dat met een foiler is uitgerust en elektrisch word aangedreven, hij jongleert tussen de voor ankerliggende jachten door, en dit zou een mooi hulpmiddel zijn voor de havenmeester om binnenkomende schepen binnen te loodsen.
We eten redelijk op tijd vanavond, en het zijn wat bijeengescharrelde leftovers van deze week, maar smaakt goed.
S’avonds repareer ik met hulp van mijn onmisbare echtgenote mijn bril, met de door mij gevonden hangende bril, waar een vleugeltje aan zit dat ik voor mijn eigen bril nodig heb.
Bij mij was er één vleugeltje afgeraakt, en dan voel je constant dat metalen houdertje ervan op je neus, en dat word op den duur echt vervelend en ook pijnlijk.
Na enig gepruts, krijgen we het plastic dingetje met veel geduld, en met een vergrootglas erbij, weer aan mijn bril, en dat is een hele opluchting, want zonder zo’n dingetje is het mooi waardeloos.
Later op de avond discussieren we erover wat te doen morgen, want Bogense vind ik geen optie, maar Aafke heeft het maar in haar hoofd om daar heen te varen, wat de volgende stap erg lang maakt doordat we ook nog om een rif heen moeten wat een eind in zee steekt.
Willen we naar Kerteminde dan is dat meer dan 37 n.m. daar naartoe en dat is dan een erg lange dag varen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten