Om 08:00 gaat de wekker af, en even later gaat Aafke eruit, en ja dan moet ik er wel achteraan, en nog even later zitten we alweer aan ons uitgebreide ontbijt.
Nadat we alles weer hebben opgeruimd , ga ik de olie van de keerkoppeling maar even checken, want het lijkt erop dat we Johannes vandaag lange tijd nodig hebben, en we moeten hem en zijn maat de keerkoppeling, wel goed verzorgen.
Gelukkig blijkt bij controle dat er olie genoeg in de keerkoppeling zit, en dus kunnen we met een gerust hart die kant op varen op de motor.
Ik haal nadat ik binnen alles onder controle heb, de lijnen voor en achter eraf, en ook de voorste pring, en nadat ik de motor heb gestart vaar ik achteruit, en neem ook de achterspring weg, en dan varen we om halftien precies weg.
Het eerste deel van de reis tot aan de brug over de grote belt is 13,5 mijl en alles gaat dus op het oliezeil, wel hebben we het grootzeil erbij staan, en dat levert altijd nog wat extra snelheid op.
Bij de brug aangekomen gaan we onder een poort door van 32 m hoog en dat is dus ruimvoldoende hoogte voor ons.
Eenmaal onder de brug door gaan we een andere koers voorliggen, en ik hoop dat we straks kunnen gaan zeilen.
De wind is goed, maar de richting waar hij vandaan komt is niet optimaal, en omdat er hier in deze vaarweg een rif ligt, kan ik daar misschien nog mooi overheen varen, maar straks is dat maar op een paar plekken zo, en die zijn wel betond.
Alles is nu erg hoog aan de wind, en dat wil de Marilena wel, en zo motorsailen we met een gemiddeld gangetje van 4 knopen de kant van Lundeberg uit.
Zag hier de kop van een Poedel in!.
Het is vanaf de brug precies 14 mijl, en wanneer we een halfuurtje verder zijn, komt er ineens wind, en kunnen we de Genua erbij trekken en zeilen, en kan Johannes uit.
Het is vanaf de brug precies 14 mijl, en wanneer we een halfuurtje verder zijn, komt er ineens wind, en kunnen we de Genua erbij trekken en zeilen, en kan Johannes uit.
Na de motor een tijdje te hebben koud gedraaid, omdat het ding erg heet was, zeilen we hoog aan de wind richting Lundeborg haven, en om het helemaal zeilend te doen, moeten we eerst over het rif zien te komen, en dat is hier nog wel mogelijk bij het begin ervan, en wanneer we er dan doorheen zijn, ga ik zo hoog mogelijk proberen te zeilen, het komt echter anders, want na een tijdje gaat de wind plotseling zo’n 30 graden ruimen, en daardoor moeten we noodgedwongen één keer een slag maken over bakboord, voor we weer op koers kunnen gaan liggen voor Lundeberg.
Deze wolk zat ons achterna toen we vlakbij de haven waren, er kwam niets uit!.
Wanneer we dat allemaal hebben gedaan, en we nog ongeveer een halvemijl van de haven af zijn , rollen we de Genua weg, starten de motor en halen dan ook het Grootzeil weg, en nadat we alles weer opgedoekt hebben, gaat Aafke de lijnen en stootwillen klaarleggen en ophangen, en intussen neem ik het roer weer van Gerrit over en varen we de haven binnen.
Het blijkt hier erg vol te zijn, en er liggen buiten ook al schepen voor anker, het valt dan ook niet mee om een plekje te vinden, en uiteindelijk komen we bij de haveningang terecht waardoor er een wel wat nauwe plek ontstaat, maar de boten kunnen er met gemak langs gelukkig.
Bij het aanmeren, is even later de Fam: J en M Oud bezig ons te helpen met aanleggen, want dat is in sommige havens een moeilijke zaak om ergens een lijn op of om iets te krijgen.
Na al dat geharrewar met de lijnen, komt iedereen aan boord en word het een vrolijke boel met wat drinken en eten in de vorm van meloen, komkommer, een aardappelsalade, volgens mij blijft er niets over.
Dan word het tijd voor ons avondeten, en Aafke begint beslag te maken voor pannenkoeken, we zijn met ons drieën, en we krijgen er elk vier stuks, en dat is genoeg voor ons, alleen komt opeens Novah de boot op, en die heeft nog niet gegeten, en Aafke geeft haar spontaan de laatste pannenkoek met stroop.
Ook krijgt ze nog een kop soep, en later net als ons, nog een kwarktoetje na dat een mix is van regular Kwark en Mangokwark.
Nadat we de etensboel weer hebben opgeruimd, ga ik eerst even naar de Havenmeester om een sticker, en die is voor boten van 11 tot 15 m 250 Dkr.oftewel € 33,98 dankjewel hoor, en daar komt nog als je wilt douchen 12 kr p/p bij.
Stroom staat nergens vermeld, en dus stopt Aafke de Duitse spring, wanneer ik weer aan boord ben er gelijk in.
Zo nu kunnen we ook TV kijken, en de Waterkoker gebruiken voor koffie en thee, de afwas, en evtentueel de was doen.
Ook schiet ik nog even een paar mooie foto’s, van de ankerplaats hier aan de zijkant van de haven.
Aangemeerd bij de ingang van de havenkom.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten