We spraken gisteravond af dat we om 09:00 uur bij de gele kraan zouden zijn om De Fam Oud op te pikken, en wanneer we daar dan zijn, staan ze al klaar bij de tanksteiger om op te stappen, er ligt alleen een Deense Boot te tanken, maar die steekt twee vingers in de lucht, en ik neem aan dat hij daar twee minuten mee bedoeld.
Inderdaad vertrekt hij binnen een paar minuten en kunnen wij daar even gaan liggen, en John oppert het idee om dan gelijk maar even onze tank vol te gooien, want volgens John is het dezelfde prijs als bij de reguliere pomp aan de snelweg. n.l. € 1,86 /ltr en ik tank voor 754 kronen omgerekend is dat 55 liter diesel en € 102,=
Intussen is alles ingeladen en kunnen we van wal steken, richting eiland Tunø, de verheid is 10 nautische mijl, en ik schat dat we om ongeveer11:30 in de haven vastliggen.
Wanneer we de haven zijn uitgevaren en in de geul zitten, rollen we de Genua af, want mischien is dat wel genoeg om er zeilend te komen wat snelheid betreft.
Maar dat valt vies tegen, want er staat wat te weinig wind voor zo’n bakstagkoers, en dus varen we even met de kop in de wind, en trek ik geholpen door Marina het grootzeil snel omhoog, en nu lopen we wanneer we weer op koers liggen
om en nabij de vijf knopen en dat is snel genoeg.
Wanneer we dan in de buurt van Tunø komen blijkt er een zeilwedstrijd gaande te zijn, en zo te zien gaat het hier om een rondje om het eiland heen
We treffen nog net de laatste boot, en die kan nog mooi voor ons langs kruisen.
Een halve mijl voor de haven start ik de motor, en rollen we snel de Genua op, en daarna snel in de wind op varen om het grootzeil te strijken en op te doeken.
Bij de haven aangekomen zijn we ook snel klaar, want we kunnen gelijk bakboord uit aan een langsteiger aanmeren.
Nadat we alles weer wat op orde hebben, ga ik nog snel even naar de toiletten hier vlakbij, en kijk ook gelijk even hoe het met het havengeld zit, nou het blijkt dat je pas na 16:00 uur moet betalen, en dus moeten we er voor zorgen om hier dus voor 4 uur de haven uit te zijn.
Als ik terugloop naar de boot kom ik iedereen tegen behalve Aafke die komt eraan zeggen ze, nou dan maar snel die kant op, om mijn telefoon, en dergelijke op te halen voor ze de boel al op slot heeft.
Nou dat heeft ze al, maar ze heeft ook gelijk mijn spullen bij haar in de tas gedaan, en dus lopen we snel naar de plek waar de anderen staan te wachten op ons.
Ik leg ze uit dat we als we voor 16:00 uur hier zijn vertrokken we geen havengeld hoeven te betalen, en daar kan iedereen zich wel in vinden.
Dan gaan we op pad, en wandelen we richting dorp waar wij kort te voren ook nog waren met Gerrit.
We lopen nu een eindje verder langs dezelfde weg, maar we willen ook niet te ver die kant op vanwege onze tijdlimiet
Gelukkig komen we een pad tegen, wat later naar rechts afbuigt, en daar komen we weer op hetzelfde pad terecht als vorige keer.
Onderweg zie ik opeens een bril in de boom hangen, en ik pak hem van de tak af waar hij aan hangt, zet hem op en je geloofd het of niet, maar ik kan er nog goed mee kijken ook.
We zijn nu aanbeland bij een plek waar je gewoon met een groep mensen een familiefeest of zo kunt organiseren.
Er zijn een paar toiletten, en er staan wat afdakken waar je eventueel met regen kan zitten en er zijn ook een soort afdakken waar je kunt overnachten.
Er zit op dit moment een hele groep gezellig bij elkaar te eten en te drinken, en even verder begint het strand en ook daar zijn mensen die hier met hun vikingschip voor anker liggen, en die met twee bootje’s naar de wal zijn gekomen om hier ook wat vertier te zoeken, misschien horen ze wel bij de groep die daar zitten te eten en te drinken.
Wij zijn nu ook aan koffie en een boterham toe, en wij gaan er ook maar even bij zitten aan een picknicktafel, en de kinderen zijn al snel bezig met het zoeken naar stenen, en fossielen hier op’t strand waar veel keien en losse stenen zijn.
Even later gaan de mensen hier met de bootje’s roeiend op weg naar hun vikingschip toe, en na een tijdje zijn ze bezig met het ophalen van het anker of misschien wel een grote steen die ze daarvoor vroeger ook wel voor gebruikten.
Het zal wel een anker zijn denk ik, maar kan het niet zien vanaf hier.
De bootje,s worden er achteraan vastgemaakt, en zo varen ze op de motor de zee weer op, waar ze even later een vierkant zeil omhoog hijssen, om zeilend verder te gaan.
Ook wij gaan weer verder, en deze keer niet langs het strand, maar over een pad vlak naast de rand dat net breed genoeg is voor de kar van Arriane.
Het pad kronkelt, en gaat ook steeds op en neer in hoogte, en dat is voor Marina die de kar duwt best een zware klus.
Zo nu en dan stoppen we even op een mooie plek om wat foto’s te maken van de omgeving, maar ook van ons zelf.
De tijd begint te dringen, want we moeten om vier uur wel uit de haven zien te komen, en dat lukt gelukkig ook al zijn we met de boot min of meer ingesloten door een motorboot en een zeiljacht.
Op de motorboot met 200 pk erachter is geen sterveling te bekennen terwijl er glazen met drinken op de tafel staan.
Op het zeiljacht liggen een man en een vrouw, elk apart onder een deken gewoon buiten te slapen, en die moeten we dus even wakker maken.
Wanneer ik de motor start, weer met de schroevendraaier!, worden ze wakker, en nu moeten we zien hiertussen weg te geraken, en door de stevige wind die ons ook nog eens tegen de kade drukt, moeten we wel even ons stinkende best doen om geen schade te varen.
Ik zet de schroef in z’n vooruit, en met de spring, vaar ik de boot met de kop tegen de steiger, en we halen alle andere lijnen weg,
Aafke staat met de pikhaak bij het achter ons liggende motorbootje met z’n 200 pk klaar om af te houden.
Het zeiljacht heeft alle lijnen, die hen met ons verbonden weggehaald, en dan geef ik Gerrit een teken dat hij de spring weg kan halen, en ik vaar op hetzelfde moment achteruit, en deze keer werk het schroefeffect gelukkig in ons voordeel.
Het gaat allemaal perfect, maar de schipper van de zeilboot wil zijn vrouw, die op de wal staat een lijn toegooien, maar gooit die bovenop John die voorop onze boot bij de preekstoel staat, en terwijl John zich aan het bevrijden is van die lijn, raakt die ook nog eens vast aan ons anker wat voor de boot uitsteekt.
Gelukkig weet John zichzelf, en het anker tijdig weer van dit potentieële gevaar te ontdoen, en varen we zonder brokken te maken richting havenuitgang, waar op dat moment ook nog eens de veerpont achteruit de haveningang binnen komt varen.
Al met al weer eens een leuke ervaring.
Buiten de haven gekomen, gaan we op gepaste afstand van alle gevaren, de Genua afrollen, en even later zie ik op de plotter dat we precies langs de koerslijn kunnen varen met deze nog steeds uit het NNW waaiende wind.
Gerrit heeft er na een tijdje genoeg van, en ik neem het van hem over, en het lukt ondanks dat het met de wind die zo nu en dat wat wispelturig is, bijna tot aan de boei te varen waarbij we 90 graden S.B uit moeten het geultje door naar de haven van Hou.
Daar aangekomen gaan we eerst kijken of we wat dichterbij het havenkantoor kunnen aanmeren, maar dat word hem niet, om daar voor vannacht een plek te vinden, en dus gaan we terug naar de ons bekende langssteiger.
Aafke heeft nadat we weer vast aan de steiger zitten, ook al weer Konninginnesoep klaar en brood met knakworstje’s.
Daarna gaan we lopend naar het havenkantoor om een nieuwe sticker te halen, en om bij de ijscotent de door mij beloofde tractatie op ijco’s waar te maken, en vooral Novah was daar erg op gesteld, de anderen ook hoor!.
Na dat allemaal weer te hebben opgeslobbert met of zonder Gûff, vertrekken wij naar de boot, en de Oudje’s en kroost gaan weer op stap met hun Camper, waarheen weten we nog niet maar horen we straks nog wel misschien.
Zo kwam er weer een einde aan deze veel bewegende benendag, mijn teller staat op 17765 stappen is 12,4 km.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten