pageviews

donderdag 3 juli 2025

Vertrek vanaf de haven van Søby terug naar Fynshav op 02-07-2025.

Vanwege de te verwachte weersverandering, gaan we maar niet onze voorafgeplande rondreis om rondom het eiland ALS te varen, maar gaan we terug naar Fynshav want dat is een mooie beschutte haven, en daar kan ook de fam A en J Boersma het pakje met de dynamo bij ons brengen, en dat komt mooi uit, want ik heb nu bericht gekregen dat het pakket vrijdag door Fedex tussen 10:00 en 14:00 uur word bezorgd bij hun in Horuphav.
Hé Hé dat zou ook tijd worden, niet dat we niet zonder dynamo kunnen, want het zonnepaneel, en de windgenerator zorgen er wel voor dat de verzorgingsaccu’s volblijven, maar laden niet mijn startaccu op, wat natuurlijk na een tig aantal keren de motor te hebben gestart een lege accu tot gevolg heeft.
Gelukkig slaat onze motor elke keer onmiddelijk aan, en gebruikt dus maar weinig stroom, en een diesel heeft voor het functioneren van de motor geen stroom nodig want hij heeft zelfontbranding.
Wanneer we op het punt staan om te vertrekken, zien we dat onze achterbuurman aanstalten maakt om los te gooien, en ook de motorboot voor ons is met de lijnen bezig en dus wachten we nog maar even.
Wel bieden we aan om de motorboot te helpen met vertrekken door hun de achterlijnen toe te gooien nadat ze los zijn van de kant, wat prima gaat met twee motoren achter en een boegschroef voor.
Dan gaan ook wij vertrekken en nadat ik de motor heb gestart en de spring op de middenbolder strak heb gevaren, kunnen alle lijnen eraf, en stuur ik de boeg naar de wal, en gaat Aafke de spring los maken waarna ik achteruit wegvaar van de steiger, want we liggen hier nu aan lagerwal.
Eenmaal buiten de pieren rollen we de Genua af, en even later ga ik maar weer even de motor via de motorruimte uitzetten.
We lopen nu net als vorige keer toen we hier op de heenweg langs kwamen zo’n 5 knopen gemiddeld, en hebben halve wind, bij de punt van het eiland gekomen gaan we wat hoger aan de wind varen en lopen daardoor ook weer wat sneller
Halverwege merken we dat de wind gaat ruimen en dus vanaf land komt, en dat is te merken want de luchttemperatuur word nu wel erg hoog, en Fynshav is nu nog maar net bezeild.
Op 1 mijl van de haven draaien we de Genua in, en varen we op de motor verder, het doel is om weer op dezelfde plek te gaan liggen aan de tanksteiger, en deze keer willen we ook gelijk maar even onze dieselvoorraad aanvullen.
Gelukkig is de plek nog vrij, maar ik ga toch weer bij de mastenkraan liggen, en dat lukt deze keer in één keer.
We liggen nog maar net vast of er komt nog een boot aan, die bij de tanksteiger wil aanmeren, maar dat gaat radicaal mis.h
Aan boord zijn drie mannen, maar die weten volgens mij van toeten noch blazen.
Het jacht is een beneteau van ongeveer onze lengte, en eerst dacht ik dat ze naast ons wilden liggen, maar al gauw zien ze kans om weer naar voren te varen, maar dan waait de kop van de boot weg van de steiger, en Aafke kan nog net hun achterlijn beetpakken en die op een bolder te beleggen en daardoor voorkomt ze, dat er een ravage ontstaat bij de rij boten die daar in boxen liggen.
De schipper vaart nu achteruit tegen de tanksteiger aan, en blijft nog een meter vrij van ons, ze geven Aafke een voorlijn, maar die heeft de power niet om de hele boot om te trekken naar de zijkant, en dus spurt ik er zelf maar op af, grijp de lijn en begin te trekken, en ik haal hem met behulp van de bolder op de steiger, met grote halen naar de kant toe en maak hem vast. Nu liggen ze wel niet zoals de bedoeling was, maar ze kunnen straks wel gewoon door simpel vooruit te varen, de haven weer verlaten.
De schipper is erg blij dat mede door ons ingrijpen, het allemaal zonder schade is afgelopen, en bied ons een biertje aan, en natuurlijk hebben wij daar met dit warme weer wel trek in, ook al is het nog wat aan de vroege kant.
Het duurt nog een hele tijd voordat de havenmeester arriveert, om de Duitse boot van diesel te voorzien, en ook ik wil  nog even 50 ltr tanken voor de wel erg hoge prijs van € 2,06 per ltr, in totaal tel ik als ik afreken 750 kronen neer, voor 50 liter diesel en dat komt ongeveer op € 100,51.
Zo nu kunnen we weer zo’n 20 uur brommeren en ik schat dat ik nu ongeveer 130 ltr in de tank heb en 40 ltr in cans.
Wanneer de Duitse boot is vertrokken, duurt het nog maar even of het begint te regenen, maar daar blijft het ook bij.
Aafke gaat nog maar even de was doen met haar schudemmer, en na een tijdje hangt die alweer te drogen aan de reling van de boot, maar nu word het opletten geblazen, want de lucht betrekt en er is onweer op komst.
Later op de avond, gaat het opeens regenen, en er vallen ook wat onweerklappen, maar zwaar onweer word het niet.
Het regenen gaat dan verder aan één stuk door tot dat het om 12 uur stopt, het blijft nog wel lang erg warm.
We gaan tegen twaalven op bed, maar met de wind is niet de regen verdwenen, want het tocht behoorlijk door de openstaande ramen in onze bakboord hut.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten