Na ons ochtendritueel gaan we eerst maar even ontbijten, en daarna even naar de door het geschommel omhoog gewerkte stootwillen kijken en als we er bijna mee klaar zijn, begint het weer te regenen, nu met grote druppen.
Aafke en ik kunnen nog net onder de sprayhood komen, voor we helemaal dweildoornat zijn.
Even later is het weer droog, en zien we onze Duitse buren in de weer om weg te gaan varen, ik ga snel naar buiten, en vraag wat er aan de hand is, en ze antwoorden dat ze hier niet langer mogen blijven liggen omdat de vaste ligger er aan komt in de loop van de week, en zij wilden de boot hier een week lang laten liggen, omdat ze ergens moeten zijn.
Wij helpen hen om achteruit de box uit te varen, en dat gaat goed nadat ik de schipper heb verteld dat hij de middenbolder als scharnier voor zijn boot kan gebruiken, en met zijn schroef in de achteruit kun je dan de voor en achterlijn gewoon losmaken en met het roer kun je de boot perfect op z’n plaats houden.
Na de lijnen voor en achter te hebben verwijdert vaart hij met behulp van zijn boegschroef mooi de box uit terwijl zijn vrouw de spring langzaam laat vieren, en ik maak dan de spring los van de bolder op de steiger en gooi hem op de boot.
Omdat ook ons bordje aan de steiger waarschijnlijk is omgedraaid door de havenmeester toen die bij de buren was om daar tegen te zeggen dat ze niet konden blijven liggen, zullen ook wij wel moeten verkassen naar een plekje dat door Aafke en Gerrit op hun terugtocht zojuist is gevonden met ook nog eens een vaste vingerpier ernaast.
Omdat ik het wel een vreemde manier van doen vind, als je daar opeens zonder enige vorm van contact mee word geconfronteerd, gebruik ik maar mijn gezond verstand, om nu het droog is dat maar gelijk te gaan doen, en niet te wachten tot de vaste ligger zich op een niet van te voren bekend moment, ons er mee overvalt, in een regenbui.
Ik start de motor, en zet de schroef in z’n achteruit, haal de rest van de lijnen eraf, en met Gerrit als afduwer met de pikhaak, en Aafke voor bij de boeg met onze rolstootwil, vaar ik zonder problemen weg.
Vijf plaatsen verder aan dezelfde kant van de steiger, vaar ik de box in en even later liggen we alweer vast aan de vaste vingerpier, zonder lijnen naar de achterpalen toe, dan hebben we daar met wegvaren later ook geen last van.
Aafke kan moeilijk stilzitten, en afwachten, en gaat eens even kijken of de Fam; Oud al is gearriveerd hier op het haven terrein, een poosje later komt ze weer terug, en zegt dat ze er nog niet zijn en dat ze zo te horen via de telefoon naar een garage gingen omdat er iets met de auto aan de hand zou zijn.
Ik ben ondertussen met een nieuw boek begonnen, en ga mij daar maar een even poosje bezighouden, en ook Aafke duikt weer in haar boek.
De rust is van korte duur, want onze windgenerator heeft kuren gekregen, en ik heb het idee dat er iets met de koolborstels is die in een draaimechanisme zitten voor het contact via de ronddraaiende molen en dat gaat via sleepringen en borstels net als bij een dynamo.
Eerst tik ik er maar eens tegenaan met een bronzen bus om de borstels te laten schrikken, maar het enigste resultaat is dat nu het groene laadlampje niets meer doet, er is dus geen verbinding meer, ik probeer het nog eens met mijn bankhamer, maar ook dat geeft geen soelaas, en ik denk er over om het apparaat maar even te gaan onderzoeken want het is nu even droog.
Dus schroef ik de staartvin eraf die het ding normaal in de wind houd, dan de plastic behuizing, en dan kan ik bij de borstelhouder komen, en na die te hebben gedemonteerd, blijkt dat één borstel behoorlijk ingebrand is.
Ik haal het hele ding eraf en uitelkaar, en ga de borstels proberen gelijk te maken op een halfronde vijl, en dat lukt aardig moet ik zeggen, vervolgens de houder goed schoonmaken, zodat alles weer goed kan bewegen.
Nu de hele bubs weer monteren, en dan blijkt dat het niet heeft geholpen, en daar baal ik wel even van.
Ondertussen is Aafke met Gerrit naar de Camper gegaan, en als ik later even het toilet moet opzoeken, tref ik John aan die naar de Havenmeester op weg is, we foeskje even, en dan ga ik naar het toilet.
Als ik daar weer weg kom, is hij weer terug naar de Camper toe vermoed ik, en ik ga naar mijn klusje op de boot terug.
Omdat het me niet lekker zit, ga ik nog maar weer even een poging doen, om te kijken of ik nog iets kan vinden wat de oorzaak dan wel is, en dus schroef ik het zaakje er nog maar weer eens af.
Ik bekijk alles goed, en ik zie geen enkel mankement aan de borstelhouder of aan de printplaat die er boven zit.
Na alles weer te hebben gemonteerd, ga ik maar eens meten bij de regelaar want die kan natuurlijk ook de dader zijn.
Er staat inderdaad geen spanning op de regelaar aan de kant van de windgenerator, wel aan de accu kant 12.4 volt.
Ik heb dit probleem al eens eerder gehad, en toen waren het overduidelijk de borstels, ik ga morgen dus maar even verder met zoeken, en sluit ons maar even aan op de walstroom zolang.
Daarvoor moet ik wel even naar het havenkantoor lopen om een tallycard te kopen met tegoed erop, en nu regent het ook al weer een beetje dus de regenjas maar aan.
Na zo’n kaart te hebben gekocht met 20 kr saldo erop, ga ik dat even regelen bij de boot, en dat lukt, en we hebben stroom om de accu’s te laden.
En zo is het onderhand bijna zes uur, en gaan we maar een biertje nemen op het mooie maar regenachtige weer.
Een halfuur later zitten we aan de raasdonders met spekje’s, een paar gurken erbij met wat appelsmots en dan kunnen we er wel weer even tegen.
Moarn mar wer efkes in it waar sjen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten