Het zou kunnen dat de veerboot die hier naartoe komt vanuit Assens hier bij het keren met zijn schroef hier en daar wel eens een bultje heeft maakt en ondiepten staan hier niet vermeld op de kaart.
Ik vaar maar weer even terug naar de haven, en probeer langs onze heenroute die in de kaart staat de weg terug te vinden, en na dat gedaan te hebben, varen we zonder problemen langs onze oude lijn.
Wel ga ik een stuk afsnijden door over een bank van 3.1 m te varen en daarna gaan we stuurboord uit richting een kardinale N ton die we aan BB houden.
Een jacht dat vlak voor ons langs kruist
We rollen voor het gemak onze Genua af en omdat de wind nu al practisch Noord blijkt te zijn, moeten we wel kruisen, en we maken een hele lange slag naar het westen toe met de motor erbij aan, tot aan Hejlsminde en gaan overstag.
De slag terug boven het eilandje Brandsø is 90 graden, en dat geeft een VMG van 0 knopen omdat de wind is geruimd naar NO en we hijssen het Grootzeil erbij en wanneer we een poos later de andere kant van het water hebben bereikt gaan we weer overstag, en nu kunnen we bijna N varen richting Mittelfart.
Buien in de verte, we proberen ze te ontlopen.
Onderweg daar naar toe zien we dat het daar flink regent, dus draaien we eerst de fok weg, en daarna wil ik de motor starten, maar nadat ik de sleutel heb omgedraaid gebeurt er helemaal niets.
Na een aantal pogingen geef ik de moed op, ga naar binnen, pak een schroevendraaien en nadat ik het luikje aan BB heb weggenomen, start ik de motor met de schroevendraaien, en hij start meteen op.
Dan gaat Gerrit sturen, en Aafke en Ik gaan het zeil laten zakken en opdoeken.
We moeten vlug zijn want het kan elk moment beginnen te regenen, en Aafke is nog steeds bezig met de reeflijnen.
Ze krijgt nog een beetje regen over zich heen, maar dan is ze ook bij ons onder de sprayhood waar ik zit nadat ik de stuurautomaat aan heb gezet.
Ik navigeer nu verder op mijn telefoon, en stuur als dat moet bij met de toetsen naar rechts of naar links.
Gerrit heeft ondertussen zijn regenkleding aangetrokken, en meld zich aan om het roer over te nemen.
Zo nu hoef ik de stuurautomaat niet meer te gebruiken en we varen nu richting Mittelfart, waarbij we van plan zijn om achter een moorring te gaan liggen, of het anker erin te gooien.
Op onze ankerplaats.
Het word het anker, want de moorrings zijn allemaal bezet, en even later liggen we achter de spijker in 4 m diep water.
Het is nu 15:30 en ik zet het ankeralarm op een ring van 10 m, en nadat het is afgegaan zet ik het op 15 m en na nog een keer alarm gaat het op een ring van 20 m, we draaien wat heen en weer op wind, en de stroom en we moeten maar afwachten of het anker het houdt.
Nu eerst maar even wat drinken, want het is broeierig weer, en we gaan lekker genieten van deze mooie ankerplaats
We hebben hier wel vaker de nacht doorgebracht, en hebben nooit geen problemen met ankergrond hier meegemaakt.
Om 17:30 is het alweer happy hour en nemen we er eentje op de zee, de wolken, de regen, en de warmte, proost.
Dan is het bijna etenstijd, maar we krijgen eerst een voorafje in de vorm van een garnalencocktail, en daarna mogen we binnenkomen van Aafke om aan tafel te gaan, het smaakt allemaal weer uitstekend.
Daarna moeten we nog wel even uitbuiken, en om goed acht uur kijken we ook even naar het journaal om op de hoogte te blijven van wat er in de wereld allemaal gebeurt, weinig goeds zo te zien en te horen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten