Dus gelijk nadat we klaar zijn met ons ontbijt ga ik met de multimeter eens even kijken op welke van de twee draden bij de regelaar er de plus is, om dat te bekijken moet ik wel de regelaar er even af halen om het te kunnen zien.
Het blijkt dat de aardedraad die ik heb gebruikt de plus is i.p.v. de blauwe draad en dat duidt dus op een verkeerde aansluiting bij de borstelhouder.
Nou ik hoop dat ik nu de koe bij de horens heb, en dus ga ik nog maar weer even de staartvin en de beschermkap verwijderen van de generator, en dan kijken of dat mischien verkeerd zit.
En inderdaad heb ik deze kabels verwisseld bij het monteren van de borstelhouder, en ik had er beter eerst een foto van kunnen maken, maar dat is achteraf geouwhoer.
De rode kabel was op de printplaat wel de onderste en daarboven zat de zwarte kabel en even daarnaast zat de rode kabel op de borstelhouder boven en de zwarte zat onder en dat had ik dus niet goed in mijn grijze massa onder mijn grijze haren opgeslagen.
Een goede leer voor een volgende keer, om even een foto van het geheel te maken met m’n smartphone.
Nadat ik de kabels er nu goed op had gezet ging het ding gelijk in de hoogste versnelling laden, en waren de beide controlelichtje’s op de regelaar groen.
Het is evenzo goed een mazzeltje dat er verder geen schade blijkt te zijn ontstaan, want dat had best gekund.
Nu dit weer op orde is, word het nu tijd om even naar de Camperaars te gaan, want die kunnen vandaag hun bestelde uitlaatdemper ergens ophalen, en wanneer we daar dan komen, hebben ze net bericht gehad dat de demper er is, en gaat John met de autoped op pad om het ding op te halen.
We wachten, en we wachten, en dan beld John met Marina, dat de aangekomen demper niet past voor hun camper,, maar hij heeft er nu eentje besteld in Nederland en die komt over 6 dgn aan in Odense en dat is een plek waar ze toch al graag naar toe wilden met de kinderen.
Nou dan gaan wij ook maar weer op pad, en zien we morgen wel weer waar we elkaar weer treffen.
Bij het havenkantoor ga ik nog even mijn tallycard inleveren en krijg een refund van 58 kronen op mijn creditcard gestort, als ik dan later op mijn rekening van de bank kijk zie ik dat nergens terug. T’zal mij benieuwen ?.
Dan loop ik verder naar de boot, waar Gerrit zich al afvroeg, waar we zo lang bleven, ik leg hem uit hoe de zaken er voor staan, en zeg tegen hem dat we gaan vertrekken naar een ankerplaats ergens hier dicht in de buurt.
Op dat moment komt ook Aafke de boot ook weer op, en gaan we alvast de boot zeilklaar maken, dus ramen dicht, afsluiters dicht, marifoon en instrumenten aan, etc, etc.
Na de motor te hebben gestart zet ik hem in z’n vooruit zodat de achterspring als scharnier kan fungeren, en zeg tegen Gerrit dat hij de andere lijnen kan weghalen.
Aafke ruimt de meeste stootwillen ook op, behalve onze rolstootwil die voor aan bb hangt om ons vrij te houden van de vingerpier als dat nodig moet zijn.
Dan geef ik Aafke een seintje dat ze de achterspring los mag gooien zodra ik achteruit vaar, en dat gaat helemaal zo als ik het graag wil, het begint iedereen te dagen dat dit heel goed werkt op deze manier.
Wanneer we buiten de pieren zijn roept Aafke opeens dat we een stootwil missen, en we kijken alledrie verbaasd om ons heen waar dat ding uit kan hangen.
Opeens krijg ik de geest, kijk omhoog en zie hem hangen naast de mast.
We hadden hem in de mast gehesen vanwege het heen en weer bewegen van de mast, waardoor de lijnen die er door heen lopen een vervelend geluid geven waar je horendol van word na een tijdje.
De stootwil heft dit op doordat de luchtstroming word verstoord, het gerammel is over, en dat is heerlijk om te horen.
Even later gooit Aafke de boot in de wind, en hijs ik het grootzeil, en even later zetten we ook de Genua bij.
Het waait zo’n 6 tot 8 knopen en de wind komt verassend genoeg opeens uit het Zuid Oosten, en dus gaan we daardoor maar naar het eiland Samsø waar je een prachtig grote baai hebt om beschut te zijn tegen de wind uit het NO, N, ZO, Z.
Alleen met Westelijke winden lig je er aan lagerwal.
We liggen onder het plaatsje Marup ongeveer waar de rode boei ligt in 4 m diep water.
Eerst was ons plan om naar Norsminde te gaan, maar nadat ik dat op de zeekaart van de plotter had bekeken , was dat geen optie het is daar overal maar 1,8 m diep.
Om dan weer naar Hou te gaan leek ons ook niets, want dat gaan we mischien morgen doen, want John en Marina en de Kids willen graag met ons mee op de boot naar Tunø en laten dan de Camper daar staan voor een dag.
Op weg naar Samsø treffen we het geweldig met het weer en de wind, want de zon schijnt af en toe, en de wind waait tussen half en aan de wind en we lopen gemiddeld 4,5 knopen over de grond en de verheid is 19,8 mijl.
We zijn om 13:00 uur vertrokken uit Egaa, en we waren om 17:30 op onze ankerplaats, en lagen om 18:58 vast.
Al met al een prachtige zeildag , en alles zat deze keer weer gewoon mee.
Omdat niemand op het idee kwam om wat foto’s te maken, zijn die er helaas vandaag niet
Het is nu 23:28, en het weer is een beetje verandert want de wind die eerst Zuidoost was, is gedraaid naar het zuidwesten en we zijn nu aan lagerwal en ook is het begonnen te regenen. De wind is ook wat krachtiger geworden en ik heb de beide ankeralarmen aangezet.
Gerrit ligt al enige tijd in z’n kooi, en wij gaan zo meteen ook maar te kooi, zal zo nu en dan maar even poolshoogte nemen hoe het erbij staat.
Nou dat naar kooi gaan heeft niet lang geduurt, en ik ga zelf maar even voor ankerwacht spelen vannacht.
Het is nu 01:06 en ik vind dat we wat dichter bij het bootje zijn gekomen dat aan zijn achterkant het anker uit heeft staan, en ik houd het een tijdje in de gaten.
Als ik op de kaart kijk zie ik dat we maar heel weinig vanaf onze plek zijn, waar we het anker erin hebben gegooid.
En dat ik denk dat we dichter bij die boot liggen als eerst, is waarschijnlijk omdat het stikdonker is hier bij het eiland.
Het blijft waaien, en de windgenerator blijft mooi doorladen, ook regent het zo nu en dan een beetje.
Tegen drieēn zie ik opeens een rood licht met daarboven een wit licht onze richting uitkomen, en een tijdje later vind ik dat het wel erg dichtbij ons in de buurt komt.
Ik ga snel naar binnen om een zaklamp op te halen, waarmee ik hun aandacht kan trekken, maar wanneer ik weer boven aan dek sta zie ik alleen een wit heklicht.
De boot is omgekeerd, want vond het zeker ook wat te dichtbij, even later gaat het heklicht uit, en het ankerlicht aan.
Het is nu ook een stuk rustiger geworden, en ik ga maar weer achter Bornholm liggen, want het is erg frisje’s vannacht.
Het is nu ondertussen 03:15 en ik houd het voor gezien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten