pageviews

dinsdag 11 september 2018

Dinsdag 11-09-2018 nog steeds op Helgoland.

Ondanks het geslinger hier aan het ponton aan de kade en de harde wind met vlagen van 38 knopen, slapen we als een roos, ik ben er zelfs de hele nacht niet uitgeweest voor wat sanitaire bezigheden, en dat gebeurt niet vaak.
Bij de tijd dat we wakker worden is het halfnegen, en dan moet ik wel even snel zien dat ik bij de plee kom want het water staat hoog. Na de toiletpot bijna te hebben volgeplast, ga ik weer te kooi, maar Aafke wil niet weer verder koessen, en gaat alvast het ontbijt klaar zetten terwijl ik nog even onder het dekbed kruip.
Vijf minuten later gooi ik de boel opzij en stap er ook maar uit, en maak na een broek aan te hebben getrokken de tafel klaar.
Even later zitten we alweer te schransen, en ook de thee vind z'n weg naar onze magen.
Het waait nog steeds behoorlijk en alles kraakt en piept buiten door de beweging van het ponton en door de boot, die nog steeds heen en slingert.
Nadat we zijn uitgegeten, en hebben aangekleed, gaan we eerst maar eens naar onze lijnen kijken, want we moeten niet op drift raken hier in de haven.
Er is één lijn achter die bezig is om door te schavielen als ik er niet wat aan doe, en dus gaan we daar eerst een extra lijn bijzetten, en zodra die vast zit, haal ik de andere lijn eraf en leg hem later met een lus erin weer vast aan het ovale oog van het ponton.
Ook loop ik de rest van de lijnen even na en we doen er ook nog een extra stootwil tussen, nou het is binnen wel te merken dat we minder bewegen.
Dan gaan we maar weer verder met onze boeken, ik moet nog 75 pagina,s en Aafke nog 100 dus het duurt nog wel even voor we ze uithebben.

   Hier zie je het spoor van de Finse boot.

Tussentijds kijk ik ook nog even waar onze Finse boot met vrouwen terecht is gekomen, en die zijn ondertussen op Vlieland aangekomen vanmorgen om 09:30 uur.
Ik had al een paar keer eerder gekeken op de app van Mairine traffic en ze gespot toen ze ter hoogte van Ameland en Terschelling waren, en dus zijn ze flink door de mosterd gehaald vannacht en zijn ze maar een haven in dit geval dus Vleland binnengelopen na 44 uur zeilen en moteren.
We brengen de rest van de dag door met lezen, en koffiedrinken want het is geen weer om naar buiten te gaan vandaag het waait hard en het is miezerig.

    Het lijkt redelijk rustig zo,  maar ze hangen soms behoorlijk schuin.

Wanneer Aafke en ik even buiten zijn gaan zitten om wat frisse lucht in te ademen, staat opeens Igor op de kade, nou onze verwondering is groot, als hij zegt dat ze vannacht om drie uur weer terug zijn gekomen, want het was niet te doen, nou zeg ik, dat had ik je direct wel kunnen vertellen, want de Duitse bocht is een beroerd stukje Noordzee en vooral wanneer de wind uit het westen komt.
Ik vraag hoe is het met de boy,s ?.nou zegt hij, die zijn erg moe en liggen voor pampus.
Ik zeg dat ik blij ben om hem te zien, want we zaten wel wat over hun in, maar vergeet te vragen hoe het met de andere Zweedse boot is die tegelijk met hun is vertrokken.
Ondertussen taait hij weer af, en wij gaan later naar de winkel toe, om nog wat inkopen te doen maar ze zijn al gesloten, en dus lopen we even naar de plaats toe waar hun liggen in de haven, en daar aangekomen ligt alleen hun boot aan de lange steiger, maar de andere boot is dan zeker wel verder gegaan, en die waren maar met hun tweeën aan boord.


   De Zweedse boot ligt na 10 uur hakken aan de wind weer op z'n plek.

We lopen weer terug naar de boot en klauteren de trap af naar het ponton waar we tegenaan liggen.
Het is nu tijd voor een jeweetwelgeval en die drinken we buiten op in de luwte van de buiskap, maar even later gaan we maar weer naar binnen, want daar is het een stuk aangenamer dan hier.
Nou dan hebben we deze dag ook al bijna weer gehad, en we hopen morgen zee te kiezen, en de wind zal geen probleem zijn, maar er staat nog wel een zee van 1,8 m morgen, maar gelukkig komen wind en golven uit dezelfde richting, en dat is donderdag niet zo dan is de wind Zuidwest, terwijl de deining uit het Noordwesten komt.
Morgen is het ook nog eens de hele dag druilerig weer, terwijl het Donderdag zonnig word dus wat te doen?. We zien morgen wel weer even in de doos van Pandora wat die voor ons in petto heeft.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten