pageviews

woensdag 5 september 2018

Woensdag 05-09-2018 door het Kielerkanaal naar Gieselau.

Vanmorgen worden we om kwart over zeven eruit geklopt door de havenmeester, het is een nieuw gezicht en hij doet het nu vanaf juni.
Ik betaal hem € 10,= en hij vraagt of ik de code van de douche,s wel weet, nou die is moeilijk te vergeten, want dat heeft met water uit Keulen te maken 4711 voor de Heren en 4712 voor de Dames.
Nadat hij ons nog een goede reis heeft gewenst, ga ik nog even achter kaap kont liggen, maar om goed acht uur gaan we er toch maar uit, want we willen een beetje vroeg varen.
Het is 09:20 dat we richting sluis varen, en daar liggen er al meer te wachten tot het witte licht stopt met knipperen.
Onze motor rookt nu opvallend meer als gebruikelijk, en het lijkt wel of er minder water en meer stoom uit de uitlaat komt.
Dan kunnen we opeens de sluis in, en dat werd ook wel tijd het is nu al bijna halfelf ondertussen, en het duurt ook nog eens erg lang voor we allemaal vastliggen.
De boot voor mij vaart veel te langzaam, en even later lukt het vrouwtje dat met een lijn in haar handen staat niet om van de boot af te komen om een lijn te beleggen op het drijvende vlot wat langs de sluismuur ligt.
Opeens schreeuwt de schipper iets, en verlaat het roer om dan maar zelf een lijn te bevestigen, hij heeft daar een speciale haak voor en bevestigt een lijn  aan de kettingen die het vlot bij de kant moeten houden bij het op en neergaan van het waterniveau.
Ondertussen ben ik maar langs hem gevaren, want dit is echt niet normaal, Aafke staat in no time op het vlot en zoekt om een ring, terwijl ze er haast bovenop staat, dus maak ik haar daar even op attent.
Spring vast en motor in z'n vooruit, en bijsturen is alles wat je hoeft te doen, en dan kan de voor en achterlijn ook worden belegd.
De motor rookt nu als een stoommachine, en ik weet haast wel zeker wat er aan de hand is, of de watertoevoer naar de rawwaterpomp zit verstopt, of de impeller is naar de gallemiezen.
Dus werp ik snel een blik in de motorruimte, en zo te zien lijkt de toevoer verstopt, en stop ik de motor.
Snel schroef ik het deksel van de wierpot eraf, en daar komt me toch een straal water uit, dus dat is het niet, snel het deksel er weer op en de watersnoodramp opdweilen met onze absorptiespons. 
Dan moeten we eerst uit de sluis, en daarna aan de wachtsteiger het dekseltje van de rawwaterpomp eraf schroeven, als we daar even later na de sluis uit te zijn gevaren aankomen, schroef ik het dekseltje eraf en jahoor er zitten nog twee rubberschoepen op en de rest is eraf.
Gelukkig heb ik nog twee nieuwe aan boord, en ik weet toevallig ook nog waar ze liggen en even later zet ik de nieuwe impeller met een beste kwak vaseline eraan weer in de behuizing van de pomp, en draai het dekseltje er weer voor, draai dan de toevoerkraan weer in de open stand waarna ik de motor start.
Er komt nu weer alleen water uit de auspuff en geen stoomwolken meer, nou gelukkig is dit klusje snel weer geklaard.
Ik was trouwens niet de enige boot met problemen, want het motorbootje voor mij, daarvan wilde de motor niet meer starten, en er waren twee schepen die geen ticket voor het kanaal hadden, terwijl er borden staan als een vrachtauto zo groot, waarop staat waar de betaalautomaten staan.
Eerst wilde ik het motorbootje nog te hulp schieten, maar i.v.m met mijn eigen problemen heb ik dat maar niet gedaan, maar een ander jacht heeft hem dus afgelevert aan dezelfde wachtsteiger waar wij nu ook aan liggen, en ook de wanbetalers moeten hier alsnog bij de automaat betalen.
Het was dus erg druk even daar bij die wachtsteiger, die in mijn ogen veel te kort is om alle jachten die hier in het hoogseizoen komen even aan de wal te laten om een poos bij die automaat staan te klooien
Wat ook vreselijk is, dat is de stank van de vogelstront die hier op dit pontoon ligt, de roosters zitten er dik onder, en de stank is echt niet te harden, en bovendien krijg je die shit ook nog eens aan je schoenen, nou hondestront stinkt maar dit is nog een keer zo erg, vooral met dit warme weer.
Pas om halftwaalf verlaten we deze gore steiger om aan onze reis door het kanaal te beginnen, door al deze problemen word het dus toch nog weer laat voor we in Gieselau aankomen.

    Dit was de grootse die we tegen kwamen 165 l en 26 br.
    De impeller van de rawwaterpump.
    
    Deze oude raderboot vaart hier ook altijd nog.

We doen het dus dan ook maar rustig aan en varen met tien kilometer per uur die kant op en onderweg  komen we maar een paar keer een groot schip tegen, verder gaat alles goed en om vijf over vijf maken we vast aan de steiger voor de kleine sluis, en dan heb ik er ook wel even genoeg van, want het was vandaag behoorlijk warm hier in de luwte van de om het kanaal staande bomen, zo nu en dan was er wel even een twirre die voor wat verkoeling zorgde maar nu eerst maar even een blonde jeweetwel naar binnen gieten om wat af te koelen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten