pageviews

zaterdag 1 september 2018

01-09-2018 Zaterdag van Søby naar Dregø.

Vanmorgen zitten we om negen uur aan ons ontbijtje, en besluiten om vandaag maar ergens voor anker te gaan, echter de wind is anders dan werd voorspelt, en daardoor vallen er een aantal ankerplaatsen af.
Nadat we de kaart hebben geraadpleegt besluiten we om naar een eilandje hier zo,n 5 mijl vandaan te zeilen.


Daar is een baai, die wel niet staat aangegeven als officiele ankerplaats, maar hij ligt beschut voor wind vanuit drie kanten, behalve wind van Zuidoost tot Zuidwest, en daar kunnen we met de huidige en voor de komende dagen geldende windrichting prima liggen.
Nu hebben we wind uit het Noordwesten, en die gaat morgen ruimen naar het Noorden, en later draait hij door naar het Oosten en dat past ons precies.
Aafke gaat eerst nog even al het regenwater uit de bijboot scheppen met het motblik, en dat gaat heel goed, eigenlijk moeten we ergens een hoosvat zien op de kop te tikken maar we redden ons er op deze manier wel mee.
Ondertussen haal ik alle lijnen weg behalve de spring die ik na de motor te hebben gestart onder spanning zet, en als Aafke dan klaar is kunnen we zo weg varen.
Ook heb ik de huik al van het grootzeil afgehaald, en het val aan het zeil gezet zodat we direct voor we de haven uitvaren het grootzeil kunnen hijssen.
De vrouw van het Duitse jacht komt nog even bij ons langs en vraagt waar we heen gaan, en we leggen haar uit dat we even verder bij een eilandje voor anker willen gaan, ze zegt dat ze nog een nachtje in Søby blijven, en dat ze morgen naar Faaborg vertrekken want dan is de wind gunstiger dan vandaag. Faaborg ligt nu precies daar waar de wind vandaan komt, nou dat klinkt mij bekend in de oren, want daar hebben wij ook wel eens last van.
Ook zij hadden in de vakantie de kinderen met hun kleinkinderen aan boord, en ook die hadden van alles mee aan vervoermiddelen net als John en Marina met de kids.

   De kids aan het lijntje.

We moeten er allemaal hartelijk om lachen, en ze wenst ons een goede vaart toe, wij gooien los en dan vaar ik achteruit bij de steiger weg, en trek ik even later met de kop in de wind het grootzeil omhoog.
Al snel liggen we op koers en hebben we ook de Genua erbij gezet, er staat niet veel wind maar net genoeg om 3.5 knoop te maken.
Drie kwartier later is het alweer 12:00 en gaat Aafke ons tracteren op een kopje koffie, en na een goed uur zeilen zien we de ankerplaats al, er ligt zo te zien al een jacht voor anker, en net even eerder dan ons komt een tegemoetkomend jacht ook de ankerplaats op.
Het is ook een mooie baai zo te zien, en we besluiten om de Genua op te rollen, en het grootzeil ruimen we wel op als we eenmaal achter de spijker liggen.
We kiezen een plek uit tussen de andere beide jachten, en ankeren in 5,5 m diep water en ik laat zo,n 20 m ketting aflopen het zilte nat in.
We wachten even tot het anker houdt, en dat lijkt allemaal goed te gaan, en ik trek er nog een keer of wat aan door achteruit te slaan, het anker zit volgens mij goed vast, en dus zet ik op de plotter het ankeralarm op 12 m, later blijkt dat dit te weinig is en zet ik het op 20 m.

    Aafke bezig met de huik over het grootzeil te doen.

Dan gaan we het grootzeil laten zakken, doeken het netje,s op en doen ook gelijk de huik erover, zo dat is maar weer aan de kant.
Ik zet nog even de giek uit de midden, zodat het zonnepaneel helemaal door de zon word beschenen.
Het paneel laadt nu 5,5 amp en de windgenerator die Aafke weer in aan het werk heeft gezet laadt ook nog eens 2.5 amp, en daar kan ons verbruik aan boord wel mee vooruit.
Ik moet later zelfs de windgenerator weer uitzetten omdat de accuspanning op 14.3 volt staat en dan gaan de accu,s koken wat dus onnodige schade kan toebrengen aan deze semitractie batterijen.
Ondertussen is er weer een jacht bijgekomen die twee manden met netten aan boord heeft te staan, en ook hebben ze stokken aan boord met vlaggetje,s eraan, en dat duidt op het vangen van vis.
Nou daar heb ik geen probleem mee, mischien komen ze iedereen op de ankerplaats morgen wel een maaltje vis brengen, dat zou mooi zijn.


Zo nu gaan we eerst even de inwendige mens verzorgen, door een kopje koffie met een broodje erbij.
Ik heb mijn boek ook net uitgelezen, en ben nu aan wat anders toe, gelukkig heb ik gisteren voor 5 Dkr
een Engelstalig boek kunnen vinden bij het Rode Kruis kastje op de haven, het is een thriller van Wilbur Smith en daar is Aafke ook toevallig net een boek van aan het lezen.
Eerst was ze niet zo te spreken over het boek, want er kwam nogal wat sex in voor, nou is sex niet verkeerd natuurlijk, maar het moet wel een beetje netje,s worden omschreven, en daar ontbrak het nogal aan zei ze.

   Het eilandje Avernakø in de verte.

Het is hier best uit te houden op de ankerplaats, het zonnetje schijnt en er staat ook nog eens een windje van 3 Bft en dat is beter dan de hitte die we een poosje terug hadden.
Ondertussen is er weer een jacht bijgekomen en liggen we hier nu met z,n vijfen op een vlak zeetje.
Even later zie ik een jacht varend op de motor, ik zeg tegen Aafke die komt hier ook nog naar toe om voor anker te gaan, en even later laten ze het anker tussen ons en de boot die naast ons ligt vallen en dus zijn we nu met zes jachten op een rijtje hier.

    Het zesde jacht dat voor anker gaat hier.

De namen van de jachten zijn PaMa, Pinguin, Flying Turtle, Marilena, Verdandi, en de verste ligt dusdanig achter de Verdandi dat ik zijn naam niet lezen kan.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten