pageviews

vrijdag 14 september 2018

Donderdag 13 en Vrijdag 14 - 09-2018 van Helgoland naar Borkum.

De dag begint vandaag zonnig, en nadat we om halfnegen gewassen, aangekleed, en ons ontbijt hebben opgepeuzeld de boot klaarmaken voor vertrek, varen we om halftien met het grootzeil bijstaand op de motor de haven uit.


    De brulboei bij Helgoland met zijn naargeestig geluid brult ons na.

Er staat weinig tot geen wind in tegenstelling tot gisteren, maar toen was de wind erg vlagerig, en de golfhoogte nog erg hoog, nu staat er nog wel een hinderlijke deining hier bij Helgoland, maar dat komt omdat het hier rond het eiland op plekken erg diep is en op andere plekken een stuk minder diep en daardoor ontstaat er een chaotische zee, met allerlei vreemde puntgolven.

   Vaarwel Helgoland, en mischien tot volgend jaar.

Eerst maar even aanzien of het verderop wat beter word, en gelukkig kunnen we wel een goede koers varen met nog wat druk in het grootzeil en daardoor lopen we motorsailend 6 knopen over de grond,
Wanneer ik een uur later even op de plotter kijk, zie ik dat er achter ons een schip aankomt met flinke snelheid en na op het pijltje op de plotter te hebben geklikt blijkt het de WSP 3 te zijn dat is dus de Wasserschutzpolizei.
Ik zeg tegen Aafke pak snel even de kegel want die had ik helemaal vergeten om die in de voordriehoek op te hangen, om te laten zien dat we nu moet worden beschouwd als een schip varend op motorkracht.
Snel neem ik de kegel van Aafke over en hang hem met de punt naar beneden voor op, waar dus anders de Genua staat.
Nou dus maar afwachten wat ze gaan doen, want ze hadden ons wel in de peiling maar even later zie ik dat ze hun interesse in mij hebben verloren, en hun koers verleggen, ook moet ik een groot schip dat mijn pad gaat kruisen om het verkeersscheidingsstelsel binnen te varen eigenlijk voor mij langs laten gaan, maar net als ik gas terug heb genomen en ik nu maar 3 knopen meer loop, zie ik dat het grote schip zijn koers een beetje verlegd, en dus geef ik maar weer gas en vaar met 6 knopen voor hem langs
Ik had nog wel even mijn twijfels wat de WSP 3 van deze actie zou vinden, maar die stoomden gelukkig gewoon door.
De wind blijft om en nabij de 6 tot 8 knopen en dat blijft zo 5,5 uur lang, maar dan komt er opeens wind en loopt de windmeter op naar 12 en dus rollen we de Genua af en gaat even later de motor uit.
De windrichting is helaas verkeerd om hoog aan de wind langs de kust te varen, en dat word dus kruisen en dat gaat redelijk goed.
We varen op met een Duits jacht met de naam Hansa en we kruisen mooi met elkaar op en kunnen ook steeds dezelfde hoogte en kruishoek lopen.

    De Duitse boot met de naam Hansa hier nog zonder zeilen op.

De golfhoogte is echter een stuk hoger dan de voorspelde hoogte van 1.30 m en doordat de richting van de golven anders is als die van de wind komt die eerder in de buurt van de 2.0 m en ook komen  de golven over de ene boeg dus anders binnen dan over de andere.

    Zonsondergang ergens boven Juist of Memmert.

Na een aantal uren begint de wind wat heen en weer te gaan en wisselt steeds zo'n 40 graden van richting, en dus kan de automaat er niet meer bij aan, en moet ik zelf steeds sturen terwijl het juist erg goed liep ondanks de golven die er waren.


Op een gegeven moment leek het er op dat de wind die meest tussen 250 en 290 zat ging ruimen naar het Noorden en konden we een magnetische koers van 270 graden varen, nou als dat zo doorgaat word het mischien nog een mooi halfwindje en dat past ons wel.
Maar het loopt anders, en de wind gaat zelfs krimpen en meer zuidwestelijk worden, en daardoor word een slag naar de kust toe er eentje waarbij je geen VMG meer maakt, dat wil zeggen geen meter opschieten in de goede richting.
De slag naar het scheidingstelsel word echter wel beter hierdoor, en daardoor komen we nog redelijk vooruit

   De grote Zeesleper die boven Norderney lig voor calamiteiten.


Helaas gaat het bij Borkum minder goed, en gaat de stroom ons dusdanig parten spelen dat we erg weinig voortgang maken en ook krijgen we te maken met het daar dicht bij de kust gelegen windmolenpark.
Het is daardoor bij Borkum een soort bottleneck geworden en je kunt daardoor geen grote slagen meer maken.
Ook de scheepvaart van en naar de verderopgelegen windparken in aanbouw is erg druk, verder zijn hier ook nogal wat vissersboten bezig met vissen die hier bij de banken voor de kust bij Borkum heen en weer varen.
Bovendien is het ook nog eens pikkedonker, en het maantje is in zijn laatste kwartier en verdwijnt ook al redelijk snel weer onder de horizon.
Op een gegeven moment gaat ook de wind krachtiger worden en omdat het kruisen hier een stuk minder mijlen opleverd besluit ik om maar weer te gaan motorsailen om nog wat voortgang te maken.
We draaien de Genua weg en zetten het grootzeil strak in de midden en zo varen we mooi een koers van 240 graden en de snelheid die door stroom en golven word afgeremd word daardoor tussen de 3 en 4 knopen over de grond.
Gelukkig kan de automaat nu weer het werk doen en zitten we mooi onder de buiskap uitkijk te houden.
Dan doet zich opeens een probleem voor, want de windgever boven in de mast die op zonnecellen en een batterij werkt en via radiosignalen de data geeft voor de windinstrumenten geeft er de brui aan.
Omdat overdag de zon en ook gewoon licht genoeg stroom opleverd is dit bij nacht niet zo en dat is een behoorlijke handicap omdat ik nu niet meer beschik over de windrichting en de windkracht.
Ik probeer om dus zo goed mogelijk de zeilen in de gaten te houden, maar dat valt niet mee met deze heksenketel die er nu en dan staat.
Ons oorspronkelijke plan om in één keer door te varen naar Lauwersoog kan dus in de kast, want het word door het hakken aan de wind en ook door het kruisen waarbij je meer mijlen maakt dan in één rechte lijn, een wel erg lange zit en ook komt het met het tij niet uit, dus gaan we maar naar Borkum .
Het beroerde is dat je Borkum eerst vanwege de zandbanken een heel stuk voorbij moet varen, en dat kost allemaal tijd.
Gelukkig kan wanneer we de Geldsackplatte hebben gerond de motor uit, en zeilen we nu via de Westereems richting Borkum, onderweg worden we opgelopen door een sleepboot met een groot ponton waarop een grote opslagtank staat hij loopt zelfs 6.5 knoop met de stroom tegen.

   Het kleine slepertje met het ponton met de tank erop.

We lopen om 11:30 de haven van Borkum binnen, en na het grootzeil te hebben gestreken, en de stootwillen en landvasten te hebben klaargelegd gaan we een plekje in de haven zoeken, maar dat valt nog niet mee, want er liggen hier erg veel schepen die gebruikt worden voor de in aanbouw zijnde windfarms.
Ook komt er net een grote Fountain Pajot Catamaran binnenvaren en die zoekt net als wij om een plekje.
Opeens zie ik de vrouwlijke havenmeester op één van de pontons verschijnen om met een pikhaak de lijnen aan te nemen van de Catamaran, en dus vaar ik daar ook maar heen.
Na de Catamaran zijn wij aan de beurt, en helpt ze ons ook met de lijnen, dan vraagt ze waar we vandaan komen en of we een goede reis hebben gehad, en wij zeggen dat we in één keer vanaf Helgoland zijn gekomen, en we nu wel aan wat rust toe zijn.
Dan vraagt ze hoelang we denken te blijven, maar ja dat hangt van het weer af zeg ik, en dus zegt ze dat we dan beter eerst maar voor één nacht kunnen betalen, en dat kan ter plekke want ze heeft haar hele santekraam in de auto liggen waarmee ze gewoon de grote pontons mee op en af kan rijden.
Nadat de Havenmeesteres weer met de auto is vertrokken, gaan wij nog even het grootzeil beter opdoeken en ruimen een en ander op, dan is het tijd voor een aankomstborrel en Aafke wil wel een oude genever proberen van de fles Bols "zeer oude genever",en dat lijkt mij ook wel wat maar zeg ik tegen Aafke ik maak er een kopstoot van en wil er wel een blond geval bij want ik heb onderweg opzettelijk niet veel gedronken want wat er in gaat moet er ook weer uit en dat is met al die lagen kleding overelkaarheen niet zo handig.
Nou die genever smaakt voortreffelijk moet ik zeggen en ook de blonde rakker lest mijn dorst prima, daarna gaan we eerst even een tukje doen op de bank met een slaapzak over, want wanneer we nu op bed gaan slapen we vannacht niet en dat is niet de bedoeling.
Om halfzeven zijn we weer wat over de ergste vermoeidheid heen, en gaat Aafke een paar kant en klaarmaaltijden warmmaken in de magnetron, en met een lekker toetje aangevuld met de op Helgoland gezochte bramen kunnen we er wel weer even tegen.
Dan gaan we naar de douche's en daar moeten we wel even een behoorlijk eind naar toelopen, maar het zijn heerlijke douche's en zo te zien nog funkelnagel neu ook.
Terug op de boot drinken we eerst nog maar een bakje koffie, lezen nog wat en gaan daarna naar kooi
Morgen is het weer niet zo gunstig heb ik op wisuki gezien maar voor Zondag lijkt het een stuk beter met wind uit het zuidzuidwesten van 14-16 knopen, en ook de golfhoogte is 0,8 m en dat is gunstig om het westgat mee in te lopen.










.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten