pageviews

vrijdag 7 september 2018

Vrijdag 07-09-2018 van Brunsbüttel naar Cuxhafen.


Als je zo dicht bij de ingang van de sluizen ligt te slapen, word je uiteraard wel een paar keer wakker van het oorverdovende geluid van de enorme schroeven die bij het afremmen van het schip nog meer lawaai maken dan normaal het geval is.
Wij worden dan ook een aantal keren hier wakker van, en maken dan ook maar even tijd voor een bezoekje aan het toilet.
Om halfnegen gaan we er maar uit, en na wassen en aankleden, gaan we onze magen maar weer even vullen en een thermoskan met thee leegdrinken.
Om een uur of tien hebben we nog even contact met onze Finse dames, en die willen graag weten waar ze diesel kunnen tanken en ik zeg dat er hier vlakbij een tankstation is voor jachten, maar dat ze daar alleen biodiesel hebben, tenminste dat las ik op één van de borden die daar op de steiger staan.
Ik zeg er ook bij dat ik dat liever niet in mijn tank hebben wil, want dat bevorderd bacteriegroei in de tank wanneer het in contact komt met water.
Ook vragen ze wanneer ik van plan ben om naar de sluis te varen, en eigenlijk zou ik om twee uur pas willen gaan, maar omdat we als het weer een beetje meewerkt naar Helgoland willen gaan dan is het mischien voor ons ook wel beter om met het hoogwater van 12:20 de Elbe op te varen.
Ik zeg dus dat we om twaalf uur losgooien en zij zeggen dan varen wij wel achter jullie aan.

   De 8 Finse dames liggen achter ons in de sluis, met hun boot Ocean Lady.

Het schutten neemt niet veel tijd in beslag, en we stijgen ongeveer anderhalve meter, even later gaat het belletje, en gaan de deuren open en en kunnen we de motor starten, om daarna de Elbe op te varen.
Na goed te hebben gekeken of er geen schepen aankomen die we als gevaarlijk moeten beschouwen steken we de vaargeul van de grootte schepen over naar de groene kant, ondertussen ga ik nadat Aafke alles weer aan kant heeft, het grootzeil omhoog trekken, Aafke houd intussen de boot met de kop in de wind.

    De finse boot achter ons.

De Finse boot volgt ons en steekt ook over, maar ze gaan niet motorsailen, nou dat moeten ze zelf weten, maar het scheelt je toch een knoop in snelheid.
De stroom is nog twee uren tegen, en daarom hebben we er tot aan Cuxhafen niet zoveel profijt van.
We lopen een gemiddelde van 5,5 knopen dit stuk, dat komt doordat we worden teruggezet door de golven en de wind.
Onderweg komen we nog een paar flinke grootte containerschepen tegen eerst ééntje van 368 meter lang en 51 m breed en later nog een met een lengte van 358 meter, van de eerste hebben we weinig last van z'n hekgolf, maar de tweede is andere koffie, daar worden we behoorlijk van door elkaar geschud.

   Dit is er eentje van 368 m lang en 51 m breedt.

Het is erg jammer dat de wind net iets teveel westelijk is, anders was het een mooi zeiltochtje geweest.
En ook is het maar goed dat ik mijn regenkleding heb aangedaan, want ik zie de bui al aankomen in de verte en zeg tegen Aafke dat ik mijn laarzen aan wil hebben want dit blijft niet bij wat lichte regen zo goed ik het kan beoordelen.
Even zo goed duurt het nog bijna een uur voordat we de wind voelen aantrekken tot 26 knopen, en even later begint het te regenen, het duurt echter niet lang of de bui is weer over ons heen.
In de verte zie ik de volgende al aankomen, en ook hebben de Finse Ladies opeens haast, want ze gaan ons voorbij varen, ze zwaaien nog even naar ons, maar blijven toch in de buurt vlak voor ons varen.
Door die laatste regenbui heb ik het koud gekregen, en ik moet ook even de geit verzetten daardoor.
Net als ik de eerste sputters voel, neemt Aafke na een jas aangetrokken te hebben het roer even van mij over zodat ik snel even mijn eigen bui kwijt kan, en ga ik als de brandweer terug om het roer over te nemen, maar Aafke heeft al wat waterschade opgelopen. Nou ik had ook niet later moeten komen want het begint nu zo hard te regenen dat het één grijze massa om ons heen is, je ziet niets meer en ik vaar dan ook alleen maar op de plotter, want daar kan ik tenminste de schepen, en de boeien op zien.
Ook zie ik de boot van de Finse dames een paar vreemde zigzag bewegingen maken hier vlak voor mij, maar ik kan ze alleen maar op de plotter zien.
Het blijft ook nog eens lang doorgaan, en het lijkt wel een wolkbreuk, en ik heb het zelden zo erg meegemaakt.
Gelukkig komt aan alles een end, en even later word het zicht weer wat ruimer, maar jonge, jonge wat een heissa zo ineens.
Ik zie de Finse boot ook weer voor mij varen, en zie dat ze wel heel erg richting boei toevaren, nog net op tijd zien ze het gevaar, en slalommen ze om de boei heen, ik had ze nog zo gewaarschuwt om dit soort situatie's te vermijden, maar ze komen er gelukkig goed vanaf. en ze zijn al druk bezig om te ontdekken waar ze naar binnen moeten hier in Cuxhafen, nou we zijn er ook niet erg ver meer vanaf, en ik zeg tegen Aafke dat wij hier ook wel naar binnen kunnen gaan om eens te kijken hoe het hier ligt.
Dus die gaat alvast voorbereidingen treffen door de stootwillen en de lijnen aan te brengen zodat we klaar zijn om aan te meren, en na Aafke aan het roer te hebben gezet, laat ik het grootzeil zakken en doek het zo goed mogelijk op, want het is weer begonnen te regenen en ook trekt de wind aan.
De Finse boot is de havenkom al binnengevaren, en gaat nu door de brug en de sluis verder naar de binnenhaven toe.
Ik geef wat meer gas, want dan kan ik ook nog de brug halen mischien en dat lukt, de Dames hadden hier een plaats gereserveerd via de telefoon en wij niet, dus zoek ik om een plek waar een groen bordje hangt, nou dat treft!. hier direct voor ons kunnen we aanmeren aan een langssteiger van 15 meter, en dus wijs ik Aafke aan waar ik wil gaan aanmeren.
De eerste poging lukt niet omdat we van de steiger wegwaaien, maar dat doen we even een keer over en nu lukt het wel.
Na de boot te hebben vastgelegd, gaan we eerst het zeil beter op de giek parkeren, want dat had ik snel gestreken, en een beetje aan de giek gefrommeld omdat het op dat moment net weer begon te regenen zoals we wel eerder hebben meegemaakt.
Als we dat dan ook weer hebben gefikst, ga ik eens even op zoek naar het havenkantoor, en loop richting wal daar staat al een bord met een pijl waar het havenkantoor is, en ook zie ik een plastic bakje met enveloppen erin, en dat is informatie denk ik, en mischien kun je hier ook het havengeld indoen ?.
Ik neem maar even een envelop mee naar de boot, maar ze zijn helaas nat geworden door de hoosbui die we hebben gehad en daardoor onbruikbaar geworden.
Het klopt inderdaad dat je hier het havengeld in kunt doen, en dat zal ik wel even doen bij het havenkantoor straks want met deze envelop en formulier lukt dat niet meer.
Nadat ik mij heb verkleed, want ik was toch natter geworden dan ik dacht, want het is me bij de hals naar binnengelopen, ondanks dat Aafke mij een necktowel had omgedaan.
Dan ga ik richting havenkantoor om te betalen, nou dat is nog een heel eind die kant op, en het blijkt een container te zijn, waar geen havenmeester is te bekennen.
Wel hangt er weer een plastic kaarthouder, en daar zitten droge enveloppen in dus neem ik die mee, want ik heb geen pen om het formulier in te vullen, en moet dus eerst weer naar de boot om het formulier in te vullen, en het geld had ik er hier wel in kunnen doen, maar zonder die pen had niet gehoeven, want in Denemarken hebben ze die er altijd bij in het bakje gedaan.
Dus dat word nog een keer terug, en  nog een keer heen en terug, ik kan er het heen en weer wel van krijgen zo langzamerhand.
De Finse ladys liggen hier vlakbij aan de steiger beneden, en hebben zo te zien manlijk bezoek aan boord, en die is in uniform, zouden ze de Zwarte Bende nu al aan boord hebben, nou ik ga er maar niet naar toe, dat zou ze alleen maar op een idee brengen, en ik heb het niet zo met uniformen en die uit Duitsland al helemaal niet.
Als ik dan eindelijk weer terug op de boot ben, gaan we maar even een biertje drinken op deze natte dag, gelukkig liggen we weer veilig in een haven en we zien morgen of het nu wel of niet Helgoland gaat worden.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten