Tegelijk met ëén van de transportschepen voor de werklui aan de windmolenparken varen we de haven uit, er staat nog flink wat stroom mee in de fischerbalje de aanloopgeul naar en van de haven.
Voor ons vaart een Catamaran die ook net de haven is uitgekomen, en die gaan nadat ze hun twee zeilen hebben gehesen richting Delfzijl, nou die hebben zeker niet goed gekeken naar de stroomrichting want ze hebben nu nog minimaal 2 uur stroom tegen.
Wij hadden gelijk in de jachthaven het grootzeil al in gereefde toestand omhooggehesen en hoeven alleen nog maar de Genua af te rollen als we eenmaal de Eems opvaren.
Om tien uur rollen we de Genua af tot de 2de rode stip, want er staat meer wind dan er op Wisuki stond vermeld.
We lopen 8 tot 9 knopen over de grond, en dat schiet lekker op, na een uur zijn we al bij de Westereems en kunnen we het eerste stukje een koers varen van 270 graden, en zodra we die kant een eindje uit zijn ga ik een peiling doen naar de WG dat is de verkennerboei van het westgat tussen
Schiermonnikoog en Ameland en door een klein stukje over de banken te varen kan ik een koers varen van 240 graden bij 60 graden aan de wind.
We varen vlakbij de laatste boei van het Hubertgat langs, vroeger voer ik hier altijd langs, maar de diepten bij het begin ervan bij Borkum zijn erg onbetrouwbaar en gevaarlijk als je daar de grond raakt.
Het gebeurt niet vaak dat de wind ZZW is en dit speelt ons mooi in de kaart bij deze thuisvaart.
Na vier uur te hebben gevaren, zijn we al bij de WG aanbeland, maar daarna moeten we de koers steeds verleggen omdat er een paar knikken in het vaarwater zitten, en dus start ik de motor en draaien we de Genua tijdelijk weg.
Na een uur zo te hebben gemotersaild gaan we weer verder onder zeil, en zijn om 14:30 bij de sluis
het grootzeil hadden we voor de haven al opgedoekt, en de sluismeester heeft ook nog eens even op ons gewacht, zodat we nog met een ander jacht mee konden schutten.
Na een schutting waarbij er erg veel stroom in de sluis ontstond door het verschil in soortelijk gewicht tussen zoet en zout water varen we het Lauwersmeer op, en besluiten we om maar direct naar D.N.Z
te varen waar we om vier uur aankomen.
De haven ligt erg vol en we kunnen eerst geen plek vinden, maar gaan uiteindelijk maar liggen op de plek waar anders altijd het klassiekejacht de Anna Karenina ligt met een grootte tent over de hele boot.
Nadat we het zeil hebben opgedoekt en de huik erop hebben gedaan, ga ik naar onze auto om te kijken of die wel wil starten.
Het is wonderbaarlijk, hij start gelijk wnneer ik de sleutel omdraai, en dat was de vorige keer wel anders want toen sloeg hij pas aan toen de accu er bijna de brui aan wou geven.
Vanavond gaan we met de auto naar Oostmahorn om onze papegaai die daar bijna twee maanden bij onze vriend Tinus uitvanhuis is geweest op te halen.
Zo nu eerst maar even koffie en een broodje, en dan gaan we die kant op, Tinus zou eten voor ons koken, en dat zal naar alle waarschijnlijkheid wel Spaggeronie worden denk ik.
Daar aangekomen blijkt Kareltje er pico bello uit te zien, hij heeft het hier erg naar z'n zin gehad, en dat word door ons erg gewaardeerd.
We hebben dan ook maar wat zeer ongezonde artikelen voor Tinus meegebracht vanaf Helgoland.
Het zal ons benieuwen hoe het gaat, wanneer hij weer bij ons aan boord is, en hopenlijk gaat hij niet aan zijn veren plukken zoals vorig jaar het geval was.
Na een heerlijke door Tinus geprepareerde spaggeronie gaan we om 22:30 uur weer richting D.N.Z.
Morgen gaan we nadat we wat boodschappen en thuis de post hebben opgehaald, verder binnendoor naar Franeker waar deze week weer de agrarische dagen zijn, en waar we ook nog even een dag op het kleine grut van John en Marina moeten passen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten