pageviews

vrijdag 21 september 2018

Dinsdag 18-09-2018 van Dokkum naar Lekkum

Na de normale bezigheden s'morgens gaan we na ons ontbijt wachten tot er een boot voor de brug gaat liggen, om er dan vervolgens achteraan te varen.
Nou dat duurt niet lang, want de Duitser die achter ons ligt, gaat er al naar toe, en dat terwijl de lichten nog op rood staan.
Omdat de motorboot die ook achter ons ligt zijn trossen losgooit, gaan wij ook alvast de lijnen er af halen, behalve de voorspring die ons bij de wal houd met de motor in de vooruit.
Het duurt lang voordat er een brugwachter aan komt fietsen, en we even later de stad invaren naar de volgende brug, waar de beste man ons ook minstens 20 minuten laat liggen voor hij de brug gaat bedienen.
Het drukke seizoen is nu achter de rug, en er is nu maar één brugwachter die alles moet bedienen, en vooral s'morgen wanneer iedereen weg wil kan dat dus wel even duren.
Wij maken nadat we de Eebrug zijn gepasseerd vas aan de kade, en ik zeg tegen Aafke dat ze alvast aan de buitenzijde van de reling moet gaan staan, want ze moet om een lijn door een ring te halen even van de boot af.
Daar aangekomen besluit ze om maar een lijn om de daar aanwezige bolder te gooien, en doordat ze vergeten is dat ze aan de buitenkant van de reling staat valt ze achterover met de beentje's in de lucht.
Ik lach me rot, zo'n komisch gezicht is het, maar ze heeft zich wel geblesseerd want ze bloed op twee plekken aan haar bovenbeen, waar ze wat kleine spataderen heeft zitten, maar voor de rest valt het gelukkig erg mee.
We gaan nu eerst even naar de kringloopwinkel want ik ben door mijn voorraad boeken heen en ga zoeken om boeken van Wilbur Smith die ik wel in het Engels tegenkom hier en daar, maar nu ga ik eens even kijken of ze ook hier in de Nederlande taal zijn te vinden.
Na daar een poos te hebben gezocht vind ik er geen een, ik vind nog wel een paar Friesche boeken die ik nog niet heb gelezen.
Dan gaan we ook nog maar even kijken bij de fûgelpits. Om een hark, want ik wil nog altijd een poging doen om mijn in het water gevallen Engelse bankhamer terug te vinden bij de marrekriteplaats bij Ee.
Ik vind van alles, maar geen túnklauwer en ook verder kom ik niks tegen wat ik kan gebruiken.
Dan gaan we nog even naar de Lidl om boodschappen, en gaan we ook nog even langs bij Budget food de winkel waar we dat lekkere witbier hebben gekocht voor we in juli weggingen en waarvoor we slechts 1 euro voor drie halve litersblikken hoefden te betalen.
Tot onze verbazing is de winkel helemaal leeg, waarschijnlijk failliet, en dat is ook geen wonder met zulke prijzen want ze waren wel erg goedkoop daar met veel dingen.
Ondertussen is het flink gaan waaien, en wanneer we weg willen varen van de kade is dat best wel moeilijk, maar we raken er zonder kleerscheuren vandaan.
De wind is dusdanig krachtig dat ik maar 4,5 knoop haal bij 2000 toeren van de motor, ik kan hem wel op een hoger toerental zetten, maar dat neemt alleen maar veel meer diesel en erg veel schiet ik daar niet mee op, en dus passen we ons maar aan de omstandigheden aan.
We komen om halfvijf bij Birdaard aan, en er is een nieuwe brugwachter zo te zien, en die heeft de brug in het dorp op dubbel rood staan, wat erg vreemd is.
Eerst dacht ik dat hij dus niet meer bediend zou worden maar we zien hem fietsen en bij zijn brugwachtershokje zijn fiets neerzetten, en dan gaan de lichten op enkel rood gelukkig.
Ik denk maar zo, hij moet het nog leren.
Ons plan is om voor Leeuwarden ergens aan één van de Marrekriteplekken te gaan liggen, en bij twee ervan die tussen Wyns en Leeuwarden zijn, liggen schepen waarvan de schippers geen rekening houden met andere bootjesmensen, door precies zo te gaan liggen dat er niemand meer voor of achter kan.
Gelukkig vinden we vlak voor Leeuwarden nog een plek achter een groot motorjacht die wel naar voren is gevaren zover dat kon, en wij passen er nog mooi achter, helaas kunnen we net niet voor de wal komen omdat we aan de grond lopen maar dat is verder geen probleem want je kunt hier toch nergens heen in de middle of knowhere.
Het is in de tussentijd al wel halfzeven geworden en dus tyd feur un oankomstborrel.
Morgen willen we nog even naar de Aldi die we kunnen bereiken vanaf  een nieuwe aanlegplek een eindje voor de Hermesbrug, en je kunt daar mooi met je winkelkarretje naar de boot toe rijden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten